سریال گفتار درمانی دولت برای کاهش قیمت کالا‌ها در آستانه سال نو
کد خبر: 1040964
لینک کوتاه: https://www.Javann.ir/004Mnk
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۵
گرانی‌ها در بازار‌های مختلف کالایی با انتقاد مقام معظم رهبری مواجه شده است و دولت که وظیفه سر و سامان دادن به این وضعیت را دارد، به گفتار درمانی مشغول است.
وحید حاجی‌پور
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: تورم و گرانی کالا‌ها که در گزارش جدید مرکز آمار نشان‌دهنده عدد ۵۰‌درصدی است، مردم را برای تأمین معیشت خود به ویژه در ایام پایان سال تحت فشار قرار داده‌است؛ این موضوع در کالا‌های خوراکی بیداد می‌کند، ولی مسئولان دولتی، در اظهارات خود فقط به این موضوع اکتفا می‌کنند که کالا به اندازه کافی وجود دارد. در حالی که اصل چالش به قیمت کالا‌هایی بر می‌گردد که با شیبی عجیب صعود کرده و تهیه آن‌ها را برای مردم سخت کرده‌است، با انتقاد رهبر انقلاب از این وضعیت و اشاره به اینکه راهکار‌هایی برای از بین بردن چنین شرایطی وجود دارد، حسن روحانی راهکار خود را ارائه کرده‌است! او گفته است ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم شب عید خرید نروید، اما خواهش ما این است که در تردد‌ها که برای خرید شب عید انجام می‌شود تراکم، فاصله و پروتکل‌ها را مراعات کنند. ممکن است جایی جنس درصدی ارزان‌تر باشد، اما با این ریسک نمی‌ارزد. خرید اینترنتی تا جایی که امکان پذیر است، انجام شود زیرا امسال شرایط ما شرایط خاصی است.

بازارگردانی شیرین دلال‌ها

رئیس‌جمهور با چنین راهکاری قصد دارد شرایط را مدیریت کند، ولی نگاهی به بازار‌ها نشان می‌دهد، دلال‌ها با خیالی راحت به کار خود مشغول هستند؛ چه از بازار مرکبات و میوه گرفته تا بازار مرغ. فعالان بخش خصوصی و صنعت میوه دلایل مختلفی را برای این گرانی عنوان می‌کنند؛ حضور پررنگ دلالان تا افزایش هزینه‌های تولید و عدم نظارت بر کار مراکز خرده فروشی از جمله دلایلی است که برای گرانی میوه اعلام می‌شود.

مجتبی شادلو، نایب رئیس اتحادیه باغداران کشور و رئیس اتحادیه باغداران استان تهران در گفتگو با مهر در تشریح توزیع میوه از باغ تا مراکز خرده‌فروشی گفت: ۷۰ تا ۸۰ درصد افرادی که در میادین عمده‌فروشی میوه و تره بار فعالیت می‌کنند، امانت فروش هستند و باغدار از میان این افراد فرد مورد اعتماد خود را پیدا و محصولش را برای او ارسال می‌کند، حجره‌دار نیز برای محصول باغدار مشتری پیدا می‌کند و حق العمل کار خود را که بین ۵ تا ۱۰ درصد است، برمی دارد و در نهایت محصول در مراکز عمده فروشی کشف قیمت می‌شود. وی اضافه کرد: محصولی که در مراکز عمده فروشی به عنوان مثال ۱۰‌هزار تومان قیمت می‌خورد با حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد سود برای میوه فروش خرد باید حدود ۱۳‌هزار تومان به مصرف‌کننده نهایی عرضه شود، اما متأسفانه می‌بینیم گاهی تا سه الی چهار برابر قیمت عمده‌فروشی در مغازه‌ها محصول به فروش می‌رسد.

شادلو با اشاره به اینکه این کار علاوه بر اینکه از نظر شرعی و قانونی مشکل دارد باعث از دست رفتن تدریجی مشتری‌ها هم می‌شود، گفت: متأسفانه خرده فروشی‌ها بعضاً اقدام به گران فروشی می‌کنند و نظارتی بر کار آن‌ها وجود ندارد.

رئیس اتحادیه باغداران استان تهران درباره اینکه گفته می‌شود دلالان عامل اصلی نابسامانی این بازار هستند، گفت: دلالان در این زنجیره جزو حداقل‌ها هستند و دلایل اصلی علاوه بر افزایش هزینه تمام شده تولید گرانفروشی است که در خرده فروشی‌ها اتفاق می‌افتد و متأسفانه نظارتی نیز بر این مراکز نیست. شادلو ادامه داد: سال گذشته میانگین قیمت مرکبات با توجه به کیفیت آن‌ها بین ۵ تا ۱۰‌هزار تومان بوده که این رقم بین ۱۰ تا ۱۳‌هزار تومان است، همچنین میانگین قیمت سیب پارسال ۷ تا ۹‌هزار تومان و امسال از حدود ۷ تا ۱۳‌هزار تومان است. یعنی چیزی حدود ۴۰‌درصد افزایش قیمت در این زمینه اتفاق افتاده، اما اگر شما در یک کوچه از سه مرکز خرده‌فروشی قیمت میوه بگیرید هر کدام یک قیمت را اعلام می‌کند.

بازار مرغ مثل سابق

از سوی دیگر، در حالی که گفته شده قیمت مرغ باید در خرده‌فروشی‌های سطح شهر کیلویی ۲۰‌هزار و ۴۰۰‌تومان باشد و مراکز خرده فروشی از قطعه‌بندی کردن مرغ و فروش آن با قیمت‌های بالاتر خودداری کنند، اما مشاهدات میدانی حاکی از آن است که یا برخی از خرده فروشی‌ها مرغ کیلویی ۲۰‌هزار و ۴۰۰‌تومانی ندارند، یا با قیمت‌های بالاتر یعنی ۲۸‌هزارتومان، مرغ را عرضه می‌کنند یا اینکه همچنان اقدام به قطعه‌بندی کردن و فروش قطعات مرغ با قیمت‌های مختلف می‌کنند. این در حالی است که چندی پیش مسئولان مربوطه در وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت وعده کاهش قیمت مرغ و عرضه آن با قیمت مناسب در بازار را داده بودند.

وعده تعدیل

با این وجود، اما معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت دوباره وعده داد و از کاهش قیمت کالا‌ها در آستانه سال جدید گفت، عباس قبادی مشکلات و مسائل حوزه تولید را یکی از دغدغه‌های وزارت صمت اعلام کرد و اظهار داشت: با هماهنگی استانداری‌ها در سراسر کشور، غرفه‌هایی به صورت رایگان جهت عرضه مستقیم کالا در اختیار باغداران و تشکل‌های مربوطه قرار خواهد گرفت که این موضوع در تعدیل قیمت‌ها و تنظیم بازار تأثیر مثبتی خواهد داشت.

وی با تأکید بر گسترش و شدت نظارت‌ها بر بازار میوه شب عید افزود: نظارت‌ها از محل دپوی میوه و انبار‌ها تا سطح شبکه توضیح خورد توسط بخش‌های نظارتی به صورت ویژه انجام خواهد گرفت و در صورت مشاهده هر گونه تخلف، بلافاصله برخورد قانونی انجام می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
عناوین پیشنهادی
آخرین اخبار