کد خبر: 1040836
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۰
در اکثر استان‌ها مرگ و میر‌های ناشی از ابتلای شهروندان به کرونا همچنان ادامه دارد و در این میان واژه «کرونای انگلیسی» نیز هراز گاهی به گوش می‌رسد. هر چند مسئولان در آخرین تصمیمات‌شان برای اعمال محدودیت‌های رفت وآمدی و جلوگیری از تردد خودرو‌ها فقط چند شهر را قرمز و نارنجی اعلام کرده‌اند، اما آمار‌ها بیانگر افزایش میزان مبتلایان و سرعت شیوع این ویروس است که حتماً پیک چهارم را به همراه خواهد داشت.
احمد هاشمی اشكا

سرویس ایران جوان آنلاین: در حالی‌که مسئولان به دنبال برنامه‌ریزی برای رفت و آمد‌های عید و انجام مسافرت‌ها به صورت هوایی و محدودیت‌هایی که بیشتر به یک بازی می‌مانند، مشغولند، کرونا در استان‌ها جولان داده و با گرفتن جان شهروندان، نشان می‌دهد هنوز زورش بیشتر از تصمیمات سطحی و بی‌اثر مسئولان و بی‌تفاوتی‌های مردم نسبت به انجام پروتکل‌های بهداشتی است. در این میان خبر فوت کودک سه ساله خوزستانی که سه ساعت پس از ورود به بیماستان از بین رفته بود بیش از هر خبر دیگری دردآور و ترسناک‌تر است. بخصوص وقتی عکسی از ریه‌های این کودک منتشر شد که نشان می‌داد بخش زیادی از آن بر اثر ابتلا به کرونا از بین رفته است. یعنی کووید ۱۹ در کنار کرونای انگلیسی به پیر و جوان رحم نمی‌کند و با این شرایط باید منتظر فاجعه‌ای به نام پیک چهارم بود.

خبر مرگ یک کودک سه ساله در خوزستان بر اثر ابتلا به کرونا بیش از آنکه در میان مرگ و میر‌های دیگر غم انگیزتر باشد، ترسناک‌تر است. عکسی که از ریه‌های این کودک منتشر شده، نشان می‌دهد کرونا توانسته در عرض چند روز بخش زیادی از ریه را از بین برده و موجب مرگ کودک شود. روز گذشته بود که مشاور رسانه‌ای رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از مرگ یک کودک سه ساله مبتلا به کرونای انگلیسی پس از سه ساعت ورود به بیمارستان خبرداد. دکتر عرفان مردانی با انتشار عکس رادیولوژی این کودک خوزستانی فوت‌شده، در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «عکس ریه کودک سه ساله خوزستانی که به علت تهاجم سنگین کرونای انگلیسی در کمتر از سه ساعت از ورودش به بیمارستان جان باخت...


گناه این طفل معصوم چه بود که باید قربانی سهل‌انگاری‌ها شود. مراقب باشید و احساس خطر کنید، کرونا دیگر پیر و جوان نمی‌شناسد.» بی‌شک در این سه جمله‌ای که دکتر مردانی عنوان کرده، هزاران پیام و هشدار و خواهش وجود دارد که نشان می‌دهد این کودک حتماً قربانی بی‌توجهی‌های بزرگ‌تر‌ها شده. اما مهم‌ترین بخش حرف‌ها جایی است که می‌گوید «کرونا دیگر پیر و جوان نمی‌شناسد.»


استان‌ها درگیر کرونای انگلیسی


در اکثر استان‌ها مرگ و میر‌های ناشی از ابتلای شهروندان به کرونا همچنان ادامه دارد و در این میان واژه «کرونای انگلیسی» نیز هراز گاهی به گوش می‌رسد. هر چند مسئولان در آخرین تصمیمات‌شان برای اعمال محدودیت‌های رفت وآمدی و جلوگیری از تردد خودرو‌ها فقط چند شهر را قرمز و نارنجی اعلام کرده‌اند، اما آمار‌ها بیانگر افزایش میزان مبتلایان و سرعت شیوع این ویروس است که حتماً پیک چهارم را به همراه خواهد داشت. بر همین اساس و طبق آمار ارائه شده از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی سمنان و شاهرود، در ۲۴ ساعت گذشته یک نفر به دلیل بیماری کرونا در سطح استان جان خود را از دست داده است. با فوت این بیمار، از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۹۲۷ نفر در سمنان جان خود را به خاطر ابتلا به کووید ۱۹ از دست داده‌اند.

همچنین ۵۷ مورد بیمار جدید نیز در سطح استان شناسایی شدند. هم اکنون سه شهرستان شامل سمنان، گرمسار و مهدی‌شهر در وضعیت زرد کرونایی و سه شهرستان دیگر در شرایط آبی قرار دارند و شاهرود و دامغان نارنجی هستند. این آمار‌ها نشان از بازگشت دوباره اوج کرونایی در شرق استان سمنان دارد. در کردستان هم رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان از اوج‌گیری دوباره تعداد مبتلایان به کرونا خبر داده و گفته طی ۲۴ ساعت گذشته متأسفانه شاهد وفات سه بیمار دیگر بر اثر این بیماری بودیم. فرزین رضاعی با بیان اینکه طی این مدت ۶۶ نفر بیمار مبتلا به کرونا شناسایی شده است، ادامه داد: «در حال حاضر ۱۲۶ نفر در مراکز درمانی کردستان بستری هستند که ۲۴ نفر آن‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه بوده و شهرستان سنندج با ۶۷ نفر بیشترین آمار بستری شدگان را دارد.» در قم هم فوت یک بیمار مبتلا به کرونای انگلیسی زنگ خطر را در این منطقه به صدا درآورد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با تأیید این خبر که یکی از بیماران مبتلا به ویروس کرونا انگلیسی در قم جان خود را از دست داده است، گفت: «تاکنون پنج نفر از شهروندان قمی که دچار ویروس کرونا انگلیسی شده بودند، شناسایی و رهگیری از اطرافیان آن‌ها در حال انجام است.» حقیقت این است که بخشی از سرعت شیوع کرونا در ایران به عدم اعتماد مردم به سخنان مسئولان باز می‌گردد. مثلاً وقتی حرف‌های رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان که گفته: «در روز‌های آینده در خوزستان با یک فاجعه روبه‌رو می‌شویم.» را در کنار صحبت‌های مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این استان قرار می‌دهیم که عنوان کرده: «خروج وسایل ناوگان عمومی مسافربری از خوزستان محدودیت ندارد.» می‌توان به ناهماهنگی‌های موجود در میان بخش‌ها و سازمان‌ها پی‌برد. دکتر شکرالله سلمان‌زاده رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان با بیان اینکه مگر با تعطیلی خوزستان چه اتفاقی می‌افتد؟ دو هفته خوزستان را تعطیل کنیم و در عوض جان مردم را نجات دهیم، گفته: «متأسفانه رفتار ما متناسب با این ویروس جهش‌یافته نیست و اگر به موقع اقدام نشود و محدودیت‌های بیشتری اعمال نشود و مردم بیشتر مراقبت نکنند، در روز‌های آینده با یک فاجعه روبه‌رو می‌شویم.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار