کد خبر: 1039765
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۲
مدیر مرکز ملی بیماری‌های عفونی امریکا اعتراف کرد بحران سیاسی در امریکا در تلفات بالا و به قول او حیرت‌انگیز کرونا که مرز ۵۰۰ هزار نفر را نیز درنوردید نقش اساسی داشته است
زهرا چیذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: صفحه نخست روزنامه نیویورک تایمز برای برجسته‌سازی فاجعه مرگ‌های کرونایی در این کشور به گونه‌ای متفاوت بسته شده‌بود. مرگ‌های کرونایی در امریکا از ۵۰۰ هزار تن عبور کرده‌است. تعداد جانباختگان این بیماری در امریکا از تعداد کشته‌شدگان این کشور در جنگ جهانی دوم فراتر رفته‌است. در حالی که ایالات‌متحده تنها حدود ۴ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد، حدود ۲۰ درصد از تمام مرگ و میر‌های ناشی از کووید۱۹ را به خود اختصاص داده‌است. نیویورک تایمز روز گذشته ۵۰۰ هزار نقطه به رنگ سیاه در صفحه نخست قرار داد تا تعداد جانباختگان ویروس کرونا را در امریکا پیش چشم سیاستمداران این کشور به تصویر بکشد؛ مرگ‌هایی که بزرگ‌ترین متخصص بیماری‌های عفونی در امریکا، سیاستمداران این کشور را عامل آن می‌داند و معتقد است: «بحران سیاسی در این کشور در تلفات بالا و «حیرت برانگیز» کرونا نقش اساسی داشته‌است.» فائوچی چند روز قبل هم با اظهار نگرانی در مورد تبعیض نژادی گفت: «اکثر افرادی که در امریکا واکسن کرونا دریافت کرده‌اند، از سفید‌پوستان هستند.» حالا نحوه توزیع واکسن کرونا هم به یکی از چالش‌های جدی تبدیل شده به گونه‌ای که به گفته دبیر کل سازمان ملل تنها ۱۰ کشور جهان ۷۵ درصد از واکسن‌های موجود را در اختیار دارند و بیش از یکصد و ۳۰ کشور حتی از یک دوز واکسن برخوردار نشده‌اند و این یک شکست اخلاقی است. تصاویر خشمگین طرفداران نامزد‌های دو طیف سیاسی دموکرات و جمهوری‌خواه و حتی حمله طرفداران ترامپ به کنگره، به عنوان سندی زنده از بحران امروز امریکا با جست‌وجویی کوچک در موتور‌های جست‌وجوگر اینترنت قابل دسترسی است؛ معترضانی که با تحریک نامزد انتخاباتی‌شان ماسک‌ها را به آتش کشیدند. حالا امریکا به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین کشور‌های دنیا در صدر بحران ابتلا و مرگ و میر‌های ناشی از کرنا قرار دارد و حتی با وجود سپری شدن حدود یک ماه از آغاز واکسیناسیون سراسری در این کشور و به‌رغم واکسینه شدن بیش از ۱۰ میلیون امریکایی، این کشور همچنان با فاصله زیاد از کشور دوم، رکورددار ابتلا و مرگ ومیر‌های کرونایی است. براساس جمع‌بندی خبرگزاری رویترز از آمار سلامت عمومی، امریکا بیش از ۲۸ میلیون مورد ابتلا به کووید ۱۹ داشته‌است و تلفات ناشی از آن به ۵۰۰ هزار و ۵۴ مورد رسید.

فاجعه تبدیل پوشیدن ماسک در امریکا به پیامی سیاسی

آنتونی فائوچی، مدیر مرکز ملی حساسیت و بیماری عفونی در امریکا مرگ بیش از ۵۰۰ هزار امریکایی در اثر ابتلا به کرونا را با سیاست و بحران سیاسی در این کشور مرتبط می‌داند و معتقد است: «بحران سیاسی در این کشور در تلفات بالا و «حیرت برانگیز» کرونا نقش اساسی داشته است.»

فائوچی در گفتگو خبرگزاری رویترز گفت: «کرونا زمانی در امریکا شیوع پیدا کرد که این کشور از شکاف و چند دستگی سیاسی رنج می‌برد و صرف پوشیدن ماسک بیش از آنکه اقدامی برای بهداشت عمومی شود، تبدیل به یک پیام سیاسی شد.»

از نگاه وی ایالات متحده امریکا به عنوان یک کشور ثروتمند نباید نیم میلیون مورد فوتی به دلیل ویروس کرونا ثبت کند.

آنتونی فائوچی در ادامه تأکید کرد که واکسیناسیون می‌تواند به ایالات‌متحده امریکا در رسیدن به «ایمنی گله‌ای» و حمایت در برابر مرگ و میر و حالت‌های بیماری شدیدی که ویروس کرونا ایجاد می‌کند، کمک کند.
وی با بیان اینکه کشور‌هایی نظیر آلمان و انگلیس با وجود رعایت مسائل بهداشتی هنوز با این ویروس دست به گریبان هستند، گفت: «حتی در بهترین شرایط، این یک مشکل بسیار جدی بود.»

این مدیر انستیتو ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی امریکا و مشاور ارشد جو بایدن تأکید کرد: «با این حال، این توضیح نمی‌دهد که چطور یک کشور ثروتمند و پیچیده می‌تواند بیشترین درصد مرگ و میر را داشته‌باشد و جزو کشور‌هایی باشد که سنگین‌ترین ضربه را در جهان متحمل شدند. به اعتقاد من، نباید چنین اتفاقی رخ می‌داد.»

فائوچی با بیان اینکه چندین دهه پس از این مردم درباره سال وحشتناک ۲۰۲۰ و شاید ۲۰۲۱ صحبت خواهند کرد، گفت: «این بدترین اتفاقی است که در رابطه با وضعیت سلامت یک کشور در بیش از ۱۰۰ سال بر سر این کشور آمده است.»

این متخصص امریکایی با اینکه گفت نمی‌شود تقصیر کل ناکامی این کشور را به گردن دونالد ترامپ انداخت، تأکید کرد: «اما فقدان مشارکت در سطح بالای رهبری در تلاش برای انجام هر کاری که مبتنی بر علم باشد، آشکارا گزندی علیه این تلاش بود.»

وی در رابطه با نادیده گرفتن توصیه‌های تیم کرونا از سوی فرمانداران و شهرداران گفت: «برای من غیر قابل درک است، وقتی شما می‌توانستید مقابل چشمان خودتان ببینید که چه اتفاقی در حال رخ دادن است، وقتی روح امریکا تا این حد چند دسته بود، این واقعاً خیلی مرا ناراحت کرد.»

فائوچی و بایدن گفته‌اند که ایالات‌متحده باید به چیزی شبیه زندگی عادی پیش از پاندمی تا نزدیک کریسمس نزدیک شود. وی با اشاره به ظهور انواع واگیردارتر ویروس کرونا در پاسخ به اینکه چنین چیزی هنوز دست‌یافتنی است یا خیر، گفت: «فکر می‌کنم حداقل در برابر بیمار شدن می‌توانیم از ایمنی گله‌ای استفاده کنیم.»

جانباختگان کرونایی رکورد کشته‌های امریکا را در جنگ جهانی دوم شکست

امریکا در جنگ جهانی دوم ۴۰۵ هزار کشته داد، اما جانباختگان بحران کرونا در این کشور از ۵۰۰ هزار تن فراتر رفته‌است. تعداد جانباختگان کرونا در امریکا به تنهایی یک پنجم همه جانباختگان در جهان است.

همچنین تعداد مبتلایان به کرونا در امریکا از زمان شیوع این ویروس در این کشور نزدیک به ۲۸ میلیون نفر رسیده‌است. نیویورک تایمز در این زمینه نوشت که هر مورد فوتی تعداد نامشخصی از تشییع‌کننده و خسارت‌های بزرگی در شهر‌ها و روستا‌های مختلف به جای گذاشته‌است. هر فوتی خلئی در جامعه‌های مختلف امریکا به جای گذاشت و زندگان خود را در مکانی‌هایی خالی دیدند که قبل از آن همسران، پدران یا همسایگان یا دوستان‌شان پر کرده بودند و این‌ها به ۵۰۰ هزار فوتی رسیده‌اند. در همین حال، دولت جدید امریکا که خود را وارث «سیاست‌های اشتباه» دولت سابق در زمینه مبارزه با ویروس کرونا می‌داند وضعیت وخیم ناشی از بحران سلامت و نیز عبور شمار قربانیان بیماری کووید۱۹ در این کشور از مرز نیم میلیون نفر را «دلخراش» توصیف کرد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری امریکا دوشنبه شب طی سخنانی در کاخ سفید با لحنی حزن‌انگیز به آمار قربانیان ویروس کرونا در کشورش اشاره کرد و خواستار آن شد که تمامی پرچم‌ها بر فراز ساختمان‌های دولتی به احترام قربانیان به حالت نیمه افراشته در آید.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید نیز اعلام کرده که پرچم‌ها به مدت پنج روز در ادارات و اماکن فدرال نیمه افراشته نگه داشته می‌شوند.

ناقوس کلیسای واشنگتن نیز دوشنبه شب همزمان با سخنرانی جو بایدن به احترام جانباختگان کرونا ۵۰۰ بار به صدا درآمد. رئیس‌جمهوری امریکا که «جیل بایدن» همسرش و «کامالا هریس» معاون اولش، او را همراهی می‌کردند پیش از یک دقیقه سکوت به احترام قربانیان بیماری کووید۱۹ در کشورش طی سخنانی یاد کشته‌شدگان را گرامی داشت و بار دیگر از شهروندان کشورش خواست که نسبت به خطرات بیماری هوشیار بمانند و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

جو بایدن در این خصوص تأکید کرد: «من همچنین می‌خواهم که اقدامی انجام دهیم، فاصله‌گذاری اجتماعی را حفظ کنیم، ماسک به صورت داشته باشیم و واکسن بزنیم.»

بایدن و بانوی اول ایالات‌متحده به همراه کامالا هریس و همسرش مقابل دوربین‌ها در پای بالکن کاخ سفید که به احترام قربانیان با ۵۰۰ شمع روشن تزئین شده‌بود، حضور یافتند و پس از یک دقیقه سکوت محل را ترک کردند.

تنها ۱۰ کشور جهان ۷۵ درصد از واکسن‌های موجود را در اختیار دارند

همانطور که پیش از موفقیت محافل علمی در تولید واکسن کرونا پیش‌بینی می‌شد، اکنون توزیع واکسن کرونا در کل جهان هم به یک چالش جدی تبدیل شده‌است. به گفته دبیر کل سازمان ملل تنها ۱۰ کشور جهان ۷۵ درصد از واکسن‌های موجود را در اختیار دارند و بیش از یکصد و ۳۰ کشور حتی از یک دوز واکسن برخوردار نشده‌اند و این یک شکست اخلاقی است. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل با انتقاد از کشور‌های مختلف گفت: «جهان در توزیع واکسن کرونا برای کشور‌های فقیر شکست خورده‌است.» وی در چهل و ششمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل تصریح کرد: «درمان برابر با واکسن‌ها در نهایت مسئله حقوق بشر است. ملی گرایی واکسیناسیون این حقوق را انکار می‌کند.»

آماری که گروه فشار ضدفقر «وان کمپین» اخیراً منتشر کرده نشان می‌دهد که استرالیا، ژاپن، کانادا، بریتانیا، امریکا و اتحادیه اروپا تاکنون ۳ میلیارد دوز واکسن کرونا سفارش داده‌اند که ۱ /۲ میلیارد دوز بیشتر از مقدار لازم برای واکسینه کردن کل جمعیت‌شان، به ازای هر نفر دو دوز است. با توجه به اینکه در جهان ۱۳۰ کشور هنوز هیچ‌گونه واکسیناسیونی علیه کرونا انجام نداده‌اند، حتی اگر برنامه «کووَکس» سازمان بهداشت جهانی عملی شود، تنها برای ۲۰ درصد جمعیت هر کشور واکسن تأمین خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار