کد خبر: 1039497
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۰
اختتامیه دهمین دوره جایزه سینمایی «ققنوس» که به سبب شرایط ویژه فراگیری بیماری کرونا، به صورت رسانه‌ای و از طریق شبکه افق برگزار می‌شد، برگزیدگان خویش را معرفی کرد.
نوید پارسا
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: برگزیدگان امسال ققنوس، پس از گفتگو میان اندیشمندان و هنرمندان در محافل سینما انقلاب، توسط شبکه‌ای ۷۵ نفره از متفکران و هنرمندان و اصحاب رسانه برگزیده شده‌اند.

در برنامه تلویزیونی اختتامیه ققنوس که به صورت زنده از شبکه افق پخش می‌شد، دکتر جلال غفاری، دکتر سید‌محمد هاشمی، دکتر سیدمهدی ناظمی و دکتر سید‌محمد حسینی به عنوان نمایندگان شبکه داوران حضور داشتند و پس از برگزاری میزگرد حول «مضامین، فرصت‌ها و زمینه‌های سینما» از برگزیدگان با حضور عوامل فیلم‌ها تقدیر شد.

دکتر سید‌محمد هاشمی که هم اکنون سمت قائم مقامی بنیاد فرهنگی خاتم را بر عهده دارند و پیش از این مسئولیت‌های رسانه‌ای متعددی داشته‌اند، جبهه فرهنگی انقلاب را انباشت از سوژه‌های پیشرفت دانستند: «نمونه‌هایی همچون «شهید حبیب‌پور» که اسوه جهادی در حاشیه شهر تهران بود، از رویکرد‌هایی است که می‌تواند به جای سیاه‌نمایی، محور حرکت جامعه شود. سینمای ما از این سوژه‌ها به شدت تهی است و به آن‌ها نمی‌پردازد. فیلم «تک‌تیرانداز» جزو استثنائات خوب سینمای ماست که هم قهرمان‌پروری دارد، هم پرداختی شایسته و عزت‌آفرین دارد، هم الگویی خوب را برای تربیت نسلی که قرار است پیشرفت را رقم بزند، پیش روی ما می‌گذارد.»

دکتر هاشمی ضمن اشاره به مسئله توزیع برای آثار انقلابی، با استناد به تجربه فیلم «به وقت شام» توزیع مویرگی و شهرستانی را بسیار مهم دانستند، زیرا بخش عمده‌ای از مخاطبان سینمای انقلابی، به سالن‌های سینمای مجلل شهری دسترسی ندارند.

دکتر سید‌محمد حسینی از غفلت نسبت به خداوند و توکل و معنویت در سینمای امروز ایران به ویژه در آثار این جشنواره گلایه و اضافه کردند: «این با سینمای واقع‌گرا هم نمی‌خواند، زیرا معنویت‌گرایی و خداگرایی، از عمیق‌ترین واقعیت‌های پدیدار شده جامعه ایران است.» دکتر حسینی ضمن تقدیر از فیلم «منصور» آن را یک کار زیبا، خوش‌ساخت و اثرگذار بر مخاطب خواندند. دفاع مقدس سرشار از این ظرفیت‌های نهفته است که می‌تواند بر هویت و حرکت جامعه ما اثرگذار باشد و سبب پیشرفت گردد. علم‌گرایی و حل مسئله در عین روحیه انقلابی از ویژگی‌های شاخص این اثر سینمایی قابل تقدیر بود.

دکتر سیدمهدی ناظمی در تقدیر از فیلم سینمایی «یدو» آن را یک کار روان و خوش ساخت سینمایی دانستند که حتماً ارتباط خوبی با مخاطب خواهد گرفت. شخصت‌پردازی و فیلمنامه، قصه‌گویی و پرداخت خوب به سوژه، از ویژگی‌های خوب این اثر سینمایی بود. این اثر سینمایی که فرمی خوب داشت، می‌تواند الگویی مناسب برای سینمای پیشرفت باشد، زیرا فراتر از شعار‌زدگی و مضمون‌زدگی، توانسته بود اثری هنرمندانه و سینمایی و مخاطب‌پسند را در نگاه و رویکرد انقلابی ارائه دهد.

محمدرضا شفاه نیز در جریان تقدیر از «مصلحت» گره خوردن مضمون امید و عدالت را برای آثار رسانه و سینمایی بسیار لازم دانست و گفت: «ما در تمام کار‌های سینمایی خود در سوره، تلاشمان همین بوده است که بگوییم در میان همه مشکلات و گره‌های اجتماعی و... همیشه امید وجود دارد و باید به تحول و برقراری عدالت امید بست.»

مهدی مطهر نیز بر ضرورت عنصر پژوهش در آثار سینمایی و رسانه‌ای تأکید کرد و بیان داشت: «قوت فیلم «منصور» در دو سال زحمت پژوهشی است که از آن یک فیلمنامه قوی و مستند ساخته است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار