کد خبر: 1039100
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲
روحانی در گفتگو با رئیس شورای اروپا:
رئیس‌جمهور با بیان اینکه نباید اجازه دهیم برجام به راحتی از بین برود، گفت: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام می‌تواند نقش خود را در طراحی گام‌ها ایفا کند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام حسن روحانی عصر پنجشنبه در گفتگوی تلفنی با «شارل میشل» رئیس شورای اروپا، از برجام به عنوان یک دستاور مهم برای دیپلماسی چند جانبه نام برد و با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم این دستاورد بزرگ به راحتی از بین برود، افزود: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام می‌تواند نقش خود را در طراحی گام‌ها ایفا کند.

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت نقش شورای اروپا در تعیین جهت گیری های کلی سیاسی و ترسیم اولویت‌های اتحادیه اروپایی، گفت: اتحادیه اروپا به عنوان یک بازیگر مهم در عرصه جهانی باید در مقابله با یک جانبه گرایی آمریکا نقش مناسبی ایفا کند.

روحانی با تاکید بر ضرورت مقابله با تروریسم و افراطی گری به عنوان دو مشکل مهم منطقه و جهان، خاطرنشان کرد: آماده‌ایم با اتحادیه اروپا برای مقابله با تروریسم و افراطی گری همکاری نمائیم و در این راه از تعامل و همکاری‌های منطقه‌ای استقبال می‌کنیم.

رئیس جمهور با ابراز نگرانی از قدرت گرفتن دوباره داعش در منطقه بعد از شهادت سردار سلیمانی، حضور نیروهای بیگانه در منطقه را موجب افزایش تنش دانست و بر تأمین امنیت، صلح و ثبات توسط کشورهای منطقه تاکید کرد.

روحانی در ادامه این گفت و گوی تلفنی با تاکید بر ضرورت توسعه روابط با اتحادیه اروپا بویژه در زمینه‌های تجاری و اقتصادی، خاطر کرد: با توجه به تحولات اخیر در عرصه بین المللی و ایجاد شرایط جدید برای توسعه همکاری بین کشورها، باید تلاش کنیم سطح روابط ایران و اتحادیه اروپا به جایگاه اصلی خود بازگردد.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به مشکلات ناشی از پاندمی کرونا برای کشورهای جهان و با ابراز امیدواری برای برطرف شدن این مشکل در آینده نزدیک، تاکید کرد: حل این مشکل مستلزم یک تلاش همه جانبه و جهانی است و کشورها می‌توانند با به اشتراک گذاشتن تجربیات و موفقیت‌های خود در مقابله با ویروس کرونا به حل نهایی این مشکل عالمگیر کمک کنند.

روحانی در پایان با اشاره به گفتگوها میان ایران و اتحادیه اروپا در سطوح عالی در زمینه‌های مختلف از جمله مقابله با قاچاق مواد مخدر، محیط زیست، بهداشت و درمان، گردشگری و حمل و نقل از استمرار گفت و گو های هدفمند با کمیسیون اروپا با هدف گسترش همکاری‌ها استقبال کرد.

«شارل میشل» رئیس شورای اروپا نیز در این تماس تلفنی با اشاره به مواضع اروپا در حمایت از برجام بعد از خروج یکجانبه آمریکا بر ضرورت حفظ برجام به عنوان یک توافق بین‌المللی و اجرای کامل آن از سوی همه طرف‌ها تأکید کرد.

شارل میشل افزود: با توجه به شرایط جدید ایجاد شده در عرصه بین‌المللی و تغییر دولت در آمریکا باید با استفاده از فرصت ایجاد شده برای حفظ و اجرای کامل برجام از سوی همه طرفین تلاش کنیم و اتحادیه اروپا در این زمینه نقش خود را ایفا خواهد کرد.

رئیس شورای اروپا با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای ایران ناشی از تحریم‌های اقتصادی آمریکا، تأکید کرد: طبیعی است که ایران باید از مزایای اقتصادی برجام بهره‌مند باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار