کد خبر: 1038896
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۰
رئیس مجلس نمایندگان امریکا می‌کوشد با جلب حمایت دموکرات‌ها، برای بررسی حمله ششم ژانویه به ساختمان کنگره، کمیسیونی به سبک یازدهم سپتامبر تشکیل دهد. در مقابل، شماری از جمهوریخواهان نیز خواستار پاسخگویی نانسی پلوسی درباره وقایع این روز شده‌اند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: اگرچه دومین استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق امریکا هم شکست خورد، اما اردوگاه دموکرات‌ها از اقدام علیه وی و هوادارانش، آن‌هم با تکیه بر حمله مرگبار روز ششم ژانویه (۱۷ دی ماه) به کنگره دست‌بردار نیستند. دو کمیته از مجلس سنا در حال بررسی کوتاهی‌های امنیتی احتمالی صورت گرفته در جریان حمله به ساختمان کنگره هستند.

با این حال، نانسی پلوسی روز دو شنبه در نامه‌ای برای اعضای دموکرات مجلس نمایندگان، ضمن اشاره به طرح‌های در دست اجرا برای تشکیل کمیسیونی مانند کمیسیون ۱۱ سپتامبر نوشت: «برای حفاظت از امنیت‌مان (سه بار تکرار) گام بعدی، تشکیل کمیسیونی مستقل از نوع یازدهم سپتامبر است تا در آن تمامی حقایق و ریشه‌های حمله تروریستی داخلی ششم ژانویه به ساختمان کنگره ایالات متحده به دقت مورد بررسی قرار گیرد.»

پلوسی پیش از استیضاح ترامپ نیز، تشکیل چنین کمیسیونی را ضروری دانسته بود. حتی لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواهی که در جلسه استیضاح به تبرئه ترامپ رأی داده بود نیز از تشکیل چنین کمیسیونی حمایت و تأکید کرده است که برای جلوگیری از تکرار اقداماتی نظیر حمله به کنگره باید ریشه‌ها و دلایل این اقدام به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

امکان تشکیل کمیسیونی از نوع ۱۱ سپتامبر که می‌تواند ترامپ و هوادارانش را همسطح تروریست‌هایی از جنس گروه القاعده قرار دهد، در صورتی فراهم می‌شود که اساسنامه ویژه آن به تصویب نمایندگان دو مجلس کنگره برسد و رئیس‌جمهور نیز آن را امضا کند. اعضای این کمیسیون را عمدتاً افرادی خارج از دولت تشکیل می‌دهند.

دموکرات‌ها: پلوسی پاسخگو باشد

در حالی که پلوسی تشکیل جبهه‌ای علیه هواداران ترامپ را پیگیری می‌کند، گزارش دو شنبه شب شبکه خبری فاکس‌نیوز حاکی از آن است که اعضای ارشد جمهوریخواه در کمیته‌های مختلف مجلس نمایندگان خواستار پاسخگویی پلوسی درباره تدابیر امنیتی در روز حمله حامیان ترامپ به کنگره شدند.

رادنی دیویس، عضو ارشد کمیته اداری، جیم جردن، عضو ارشد کمیته قضایی، جیمز کومر، عضو ارشد کمیته نظارتی و دِوین نونز، عضو ارشد کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان امریکا طی نامه‌ای به رئیس مجلس نمایندگان، به این نکته اشاره کردند که همچنان سؤالات بسیاری درباره مسئولیت‌های وی برای تأمین امنیت کنگره بدون پاسخ مانده است.

اظهارات استیون ساند، رئیس سابق پلیس کنگره درباره اینکه مقام‌های ارشد وی به درخواست‌های مکررش برای اعزام نیروی پشتیبانی به کنگره در زمان حمله حامیان ترامپ به کنگره بی توجهی کردند، محور اصلی این نامه است.

در این نامه آمده است: طی دو سال گذشته شاهد رویکردی ضعیف در تصمیمات عملیاتی مجلس نمایندگان بودیم که شما (پلوسی)، کارمندان شما و لشکری از مسئولان منصوب در این نهاد آن‌ها را اتخاذ کردید. رئیس مجلس نمایندگان نه تنها رهبر حزب اکثریت است بلکه مسئولیت‌های سازمانی عظیمی نیز دارد. وی مسئول تمام تصمیمات عملیاتی است که در داخل این نهاد گرفته می‌شود.»

در بخش دیگری از این نامه آمده است: «وقتی که رئیس پلیس سابق ساند، روز چهارم ژانویه خواستار حمایت گارد ملی شد، چرا با این درخواست موافقت نشد؟ آیا مأمور پائول ایروینگ در تاریخ چهارم ژانویه و قبل از رد درخواست ساند برای استقرار گارد ملی، از سوی دفتر شما دستورالعمل یا مجوزی دریافت کرده بود؟»

جای پای محکم ترامپ بین جمهوریخواهان

نتایج نظرسنجی دانشگاه کوئینیپیاک که روز دو شنبه منتشر شد نشان می‌دهد در پی تبرئه ترامپ در سنا، ۷۵ درصد شرکت‌کنندگان جمهوریخواه از ادامه نقش‌آفرینی پررنگ ترامپ در حزب جمهوریخواه حمایت کردند و تنها ۲۱ درصد گفتند که چنین چیزی را نمی‌خواهند. در این نظرسنجی همچنین ۶۰ درصد کل امریکایی‌ها گفتند نمی‌خواهند ترامپ نقش مهمی در حزب جمهوریخواه ایفا کند که شامل ۹۶ درصد دموکرات‌ها و ۶۱ درصد مستقل‌ها بود.

اکثریت پاسخ‌دهندگان، ۵۵ درصد، گفتند رئیس‌جمهور سابق امریکا نباید بتواند در آینده به قدرت بازگردد. این جا نیز، جمهوریخواهان با اکثریت قاطع ۸۷ درصدی گفتند که ترامپ باید بتواند در نتیجه انتخابات به قدرت برسد.
تیم مولی، تحلیلگر نظرسنجی دانشگاه کوئینیپیاک معتقد است: «او (ترامپ) ممکن است نزول کرده باشد، اما قطعاً همچنان مورد علاقه حزب جمهوریخواه است. دو بار استیضاح شد، در محاکمه دموکرات‌ها تحقیر شد و عملاً رسانه‌های اجتماعی ساکتش کردند، اما به‌رغم همه این‌ها ترامپ جای پای محکمی در حزب جمهوریخواه دارد.»

حمایت از ترامپ در جریان مراسم روز دو شنبه گردهمایی «صلح‌طلب و میهن‌پرست» در فلوریدا نیز مشهود بود؛ جایی که صد‌ها نفر از حامیان وی بدون ماسک مقابل کلوب مارالاگو تجمع کرده، پرچم‌های‌شان را تکان دادند و او را تشویق کردند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار