کد خبر: 1038347
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۳
گزارش شورای آتلانتیک درباره حمله گازی امریکا به روسیه
واشنگتن در نظر دارد در ادامه مخالفت خود با پروژه خط لوله نورداستریم۲، شرکت‌های اروپایی شریک در آن را تحریم ثانویه کند. تعدادی از منتقدان اروپایی معتقدند این اقدام کاخ سفید به منزله پایمال کردن استقلال اتحادیه اروپاست. در شرایطی که خط لوله نورداستریم۲ به موضوعی داغ در رسانه‌ها تبدیل شده، براساس اعلام شرکت گازپروم تاکنون ۱۰میلیارد دلار در آن سرمایه‌گذاری شده و پیشرفت طرح ۹۴درصد است.
وحید حاجی‌پور
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: خط لوله نورداستریم۲ از زمان پیشنهاد اولیه ساخت در سال ۲۰۱۱ میلادی باعث اختلاف‌نظر میان ایالات متحده و حامیان اروپایی پروژه به ویژه دولت آلمان بوده است. این خط لوله را نمی‌توان تنها یک مسئله میان امریکا و اروپا یا ایالات متحده و آلمان دانست. بسیاری از دولت‌های اروپا به ویژه کشور‌های مرکزی و شرقی، اتحادیه اروپا و تعدادی از احزاب آلمان از مخالفان این طرح هستند. این اختلاف‌نظر‌ها تا حدودی به دلیل تفاوت دیدگاه‌ها در مورد امنیت انرژی به وجود آمده است. حامیان خط لوله نورداستریم۲ کشور روسیه را یک تأمین‌کننده اقتصادی و قابل اعتماد نفت و گاز در نزدیکی دولت‌های اروپایی می‌دانند، اما در مقابل امریکایی‌ها و منتقدان اروپایی معتقدند، اتکای قاره سبز به منابع انرژی روسیه باعث ایجاد آسیب‌پذیری امنیتی خواهد شد. بحران گازی مسکو و کیف در سال ۲۰۱۴ میلادی و استفاده پوتین از گاز به عنوان یک اسلحه سیاسی، مهم‌ترین دلیل منتقدان این پروژه به شمار می‌رود.

واشنگتن در نظر دارد در ادامه مخالفت خود با پروژه خط لوله نورداستریم۲، شرکت‌های اروپایی شریک در آن را تحریم ثانویه کند. تعدادی از منتقدان اروپایی معتقدند این اقدام کاخ سفید به منزله پایمال کردن استقلال اتحادیه اروپاست. در شرایطی که خط لوله نورداستریم۲ به موضوعی داغ در رسانه‌ها تبدیل شده، براساس اعلام شرکت گازپروم تاکنون ۱۰میلیارد دلار در آن سرمایه‌گذاری شده و پیشرفت طرح ۹۴درصد است. تحریم‌های ایالات متحده و سیاستمداران امریکایی ممکن است تکمیل پروژه را متوقف کند، اما آن‌ها نمی‌توانند این طرح را لغو نمایند. تعطیل‌شدن این طرح علاوه بر ضرر مالی هنگفت، پیامد‌های زیست‌محیطی خواهد داشت.

چشم‌انداز بایدن

دولت بایدن - هریس، باید برای ترمیم چالش‌های گسترده به وجود آمده در روابط واشنگتن و بروکسل گام بردارد، هرچند لازم است آن‌ها ریسک‌های پروژه و مقابله با زیاده‌خواهی‌های پوتین را برای اروپا تشریح کنند. بایدن باید راهبرد کم هزینه‌تری برای تقابل با نورداستریم۲ همراه با حفظ روابط با آلمان در کنار احترام و توجه به استقلال برلین در پیش گیرد. این خط لوله نباید مانعی در برابر اتحاد دو کشور باشد و تمرکز بر نقاط مشترک یک ضرورت است. دولت بایدن برخلاف دولت ترامپ باید تصمیم‌های بزرگی اتخاذ کند. در دوره ریاست جمهوری اوباما، هماهنگی کشور‌های ترنس آتلانتیک باعث شد تا انضمام جزیره کریمه به خاک روسیه با تحریم‌های شدیدی روبه‌رو شود. اقدامات یک‌طرفه واشنگتن بدون مشورت با اروپا، ساختار تحریم‌ها علیه مسکو را نابود می‌کند، همچنین امکان اجرای تحریم‌های یکپارچه را از بین می‌برد.

اتحادیه اروپا در سال‌های اخیر گام‌های بلندی در جهت آزادسازی بازار گاز، مقابله با انحصار گازپروم، توسعه منابع عرضه و خطوط لوله و شبکه‌های واردات گاز و حمایت از ساخت ده‌ها پایانه واردات ال ان جی برداشته که تکمیل کریدور گازی جنوبی یکی از این اقدامات است. شبکه خطوط لوله گاز اروپا نیازمند یکپارچگی است. تعدادی از کشور‌های اروپایی همچنان در وضعیت بن بست و فقدان منابع متنوع گاز قرار دارند. با بهبود زیرساخت‌های گازی مرکز و شرق اروپا، کشور‌های این منطقه به منابع جایگزین به ویژه ال ان جی صادراتی ایالات متحده دسترسی خواهند داشت. این اقدام در جهت کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی در قاره سبز یک دستاورد محسوب می‌شود.

در چند دهه فرارو، اروپا همچنان به گاز صادراتی روسیه وابسته خواهد بود، اما با متنوع شدن منابع عرضه گاز، بازاری رقابتی‌تر و پایدارتر ایجاد خواهد شد. به هر حال، قدرت شرکت گازپروم در بازار اروپا رو به کاهش بوده است.

بازار گاز اروپا باید به سوی شرایط برد - برد و نه تقابل برای همه بازیگران تغییر کند. امریکایی‌ها در کنار کشور‌های حاشیه کاسپین، آفریقا، مدیترانه و خاورمیانه، بازیگر جدید این بازار خواهند بود.

منبع: شورای آتلانتیک
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار