کد خبر: 1037690
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۹
رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی: می‌دانیم که شرکت‌های هواپیمایی، ۵۰۰ میلیارد تومان پول مسافران را پس نمی‌دهند و با آن درحال کاسبی هستند، ولی قوه قضائیه باید پول مسافران را پس بگیرد!
مهسا گربندی
سرویس جامعه جوان آنلاین: با شیوع کرونا در دنیا، گردشگری با مشکلات زیادی رو‌به‌رو شد؛ از یک سو محدودیت‌های کرونایی سفر‌ها را لغو کرد و از سوی دیگر بسیاری از افراد به دلیل ترس ابتلا به کرونا از رفتن به سفر‌های خارج از کشور منصرف شدند. به همین دلیل آژانس‌های مسافرتی در کشور خسارت مالی زیادی دیدند و مسافران سردرگم برای پس گرفتن پول‌هایشان با مشکلات زیادی رو‌به‌رو شدند. در این میان برخی از آژانس‌های مسافرتی، اقدام به دریافت خسارت و بخشی از پول را به حساب مسافران واریز کردند! برخی دیگر از آژانس‌ها نیز با بهانه‌های مختلف، پول سفر‌های لغو شده را به مسافران پرداخت نکردند. حالا این افراد سردرگم شده‌اند و نمی‌دانند برای پس گرفتن پول‌هایشان چه کاری باید انجام دهند.

نظارت بر آژانس‌های مسافرتی در دوران کرونا آن طور که باید و شاید صورت نپذیرفت. از تور‌های واکسن گرفته تا تور‌های کنسل شده و پول‌های بازگردانده نشده، همه و همه در این دوران به وقوع پیوست و عده‌ای مال‌شان را در این آژانس‌ها از دست دادند، اما هنوز خبری از خسارت‌ها و پرداخت اصل پول مسافرانی که سفرهایشان کنسل شده نیست.

نه سفر رفتیم و نه پولمان را پس دادند

مسعود که یکی از همین مسافران است و نتوانسته پولش را پس بگیرد، در این باره به «جوان» می‌گوید: «سال گذشته بود که مبلغ ۶ میلیون تومان را به حساب آژانس مسافرتی واریز کردم و با مدیریت آژانس قرارداد نوشتم. بعد از شیوع کرونا، سفرمان لغو شد، اما پولمان را ندادند! یعنی نه سفر رفتیم و نه پولمان را پس گرفتیم.»

این مسافر ادامه می‌دهد: «با آژانس مسافرتی که تماس می‌گیرم، می‌گویند که حتی یک ریال هم به من پول نمی‌دهند. آن‌ها به دروغ می‌گویند که حسابدارشان از شرکت کلاهبرداری کرده‌است، در صورتی که در متن قرارداد، اسم مدیریت مجموعه نوشته و پول نیز به حساب شرکت واریز شده‌است نه به حسابِ حسابدار شرکت!»

مسعود درباره پیگیری‌هایی که در این مدت انجام داده‌است، می‌گوید: «شکایت از آژانس مسافرتی را به انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران بردم، اما بعد از گذشت شش ماه هنوز به شکایت من رسیدگی نشده است.» او به پیگیری خود برای ادامه طرح شکایتش اشاره می‌کند و می‌گوید: «در حال حاضر از طریق قوه قضائیه پیگیر این مسئله هستم و همچنان امیدوارم که پولم را از آژانس مسافرتی پس بگیرم.»

دروغگویی مدیر آژانس برای فرار از پرداخت پول!

فاطمه یکی دیگر از این مسافران سردرگم است. او در این‌باره به خبرنگار «جوان» می‌گوید: «یک سال گذشت و دقیقاً در چنین روز‌هایی برای واریز پول به حساب آژانس مسافرتی اقدام کردم، اما با وجود لغو اجباری سفر، هنوز نتوانسته‌ام پولم را بگیرم. من حتی به آژانس مسافرتی گفته‌ام که یک تور مسافرتی دیگر مرا بفرستد، اما آن‌ها نه پولم را می‌دهند و نه قصد دارند من را به سفر بفرستند.»

او نیز به انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی مراجعه و شکایت کرده‌است که در این‌باره می‌گوید: «چند ماه است که از طریق انجمن صنفی، شکایت کرده‌ام و در نهایت یک نامه به نفع من صادر شده‌است. وقتی این نامه را به مدیریت آژانس نشان دادم گفت هیچ ارزش و اعتباری ندارد! مدیر این آژانس می‌گوید که حسابدار شرکت از او کلاهبرداری کرده! در صورتی که دروغ می‌گوید، چون پول را به حساب مدیریت واریز کرده‌ام که با یک پرینت حساب همه چیز مشخص خواهد شد.»

چرا به شکایات رسیدگی نمی‌شود؟

مسافران زیادی درگیر شکایت از آژانس‌های مسافرتی هستند. برخی از آژانس‌ها پرداخت پول را به ماه‌های آینده موکول کرده‌اند و برخی دیگر آب پاکی را روی دست مسافران ریخته و به آن‌ها گفته‌اند که هیچ پولی قرار نیست که به حسابشان واریز شود! البته هستند آژانس‌هایی که با کسر بخشی از پول به عنوان خسارت (!) مبلغی را به حساب مسافران واریز کرده‌اند. اما هیچ‌کدام از این مسافران با وجود شکایت به انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نتوانسته‌اند به حق و حقوق‌شان برسند.

حرمت‌الله رفیعی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در این‌باره به «جوان» می‌گوید: «در سازمان ما همه چیز توسط کارشناس مربوط به خود بررسی و نتیجه نهایی اعلام می‌شود، اما اینکه یک آژانس زیر بار پرداخت پول به مسافر نرود برعهده مراجع قضایی است که به آن ورود کنند.»

رفیعی در پاسخ به این سؤال که آیا انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران هیچ اهرم فشاری برای گرفتن حق مسافر از آژانس‌های مسافرتی ندارد، می‌گوید: «کمیته رسیدگی به شکایات در انجمن ایران تنها می‌تواند نظر کارشناسی خود را اعلام کند. مشابه همین انجمن را در بسیاری از سازمان‌های دیگر نیز داریم. به این صورت که هیچ‌کدام از ما حق نداریم رأی صادر کنیم، زیرا که قاضی نیستیم، ما فقط برای اینکه مردم بتوانند زودتر به منافع خودشان برسند، انجام تکلیف می‌کنیم.»

او ادامه می‌دهد: «در انجمن صنفی ایران سعی کردیم که همه چیز بر اساس صلح و سازش انجام شود و تنها نظر کارشناسی خودمان را صادر می‌کنیم. معمولاً قوه قضائیه از ما استعلام می‌کند و در صورت ارسال نامه از سمت ما ممکن است که دیگر این مرحله بررسی و استعلام انجام نشود و به همان استناد می‌کند.»

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران اظهار می‌دارد: «تاکنون بیش از ۸۰ درصد شکایت‌ها رسیدگی شده و به صلح و سازش رسیده‌است. در مورد سایر شکایت‌ها که مسافران به نتیجه نرسیده‌اند نیز بخشی تقصیر ما بوده که دیر به شکایات آن‌ها رسیدگی کردیم و برخی نیز به دلیل این است که ما اهرم فشاری برای احضار مدیران آژانس مسافرتی نداشتیم، بنابراین نتوانسته‌ایم به شکایتی که علیه آن‌ها مطرح شده رسیدگی کنیم. خبر خوش اینکه طی یک الی دو هفته آینده، شورای حل اختلاف قوه قضائیه در این سازمان مستقر خواهد شد و رأی صادر شده سازمان ما ضمانت اجرایی پیدا خواهد کرد، بنابراین مسافران می‌توانند بعد از جلسه رسیدگی و صدور نامه، پول خود را از آژانس‌های مسافرتی پس بگیرند.»

۵۰۰ میلیارد تومان پول مردم را نمی‌دهند

او به کاسبی‌ها با پول سفر‌های لغو شده مردم اشاره می‌کند و می‌گوید: «در یک سال اخیر نامه‌های زیادی برای پول‌های گرفتار مردم در دست شرکت‌های هواپیمایی و برخی از دفاتر آژانس‌های مسافرتی نوشته‌ام. حتی در شبکه خبر از ریاست قوه قضائیه و مسئولان نظارتی درخواست کردم که به ما کمک کنند، زیرا که بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان از پول مردم گرفتار شده‌است و ما می‌دانیم که سوءاستفاده‌کنندگان دارند با پول مردم کاسبی می‌کنند.»

رفیعی تأکید می‌کند: «سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرده که ۹۵ درصد از پول مردم داده شده‌است. معاون گردشگری و سازمان میراث فرهنگی نیز همین را می‌گوید. برخی از مسئولان با دادن آمار‌های دروغی سعی می‌کنند که مشکلات را بپوشانند در صورتی که هیچ‌کدام از این حرف‌ها برای من باورپذیر نبوده و نیست. این مسئولان که باید مدافع حقوق مردم باشند، از شنیدن اینکه پول مردم در دست شرکت‌های هواپیمایی و برخی آژانس‌های مسافرتی گرفتار شده، برآشفته می‌شوند و این نهایت بی‌درایتی است.»

در حال حاضر مسافران زیادی به دنبال شکایت علیه آژانس‌های مسافرتی هستند. آن‌ها می‌گویند که حتی اگر بتوانند پولشان را پس بگیرند نیز به دلیل تورم ایجاد شده در این یک سال متضرر شده‌اند، موضوعی که گویا برای مسئولان مربوطه هیچ اهمیتی ندارد، زیرا که آن‌ها با ارائه آمار و ارقام ساختگی، سعی در پاک کردن صورت مسئله و فرار از پاسخگویی دارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار