کد خبر: 1037286
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۸
محیط زیست مازندران ورود افراد اعم از گردشگر و طبیعت‌گرد به منطقه میانکاله را ممنوع کرد و از رسانه‌ها هم خواست برای رفتن به این منطقه با روابط عمومی هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: محیط زیست مازندران سه شنبه شب در اطلاعیه شماره ۳ خود که در پی تلفات مشکوک پرندگان مهاجر منتشر کرد، نوشته است که این ممنوعیت را جهت جلوگیری از انتشار بیماری و مدیریت و کنترل منطقه اعمال کرده است.

در این اطلاعیه همچنین از افزایش بیش از ۱۵۰ درصدی تلفات پرندگان مهاجر طی روز سه شنبه نسبت به تمامی چهار روز گذشته خبر داده شده است.

محیط زیست مازندران اعلام کرد که امروز نیز با اعزام چند اکیپ از محیط بانان یگان حفاظت محیط زیست شهرستان‌های گلوگاه، بهشهر و اداره کل، لاشه ۵۰۸ قطعه پرنده مهاجر آبزی از گونه‌های چنگر معمولی، فلامینگو و مرغابی تلف شده از سطح خلیج جمع آوری و برای دفن بهداشتی تحویل اداره دامپزشکی بندرگز شد.

بر اساس این گزارش، با احتساب تلفات پنج روز گذشته، مجموع تلفات پرندگان مهاجر جمع آوری شده به ۸۳۹ لاشه رسیده است.

محیط زیست مازندران همچنین اعلام کرد که علت دقیق تلفات پرندگان مهاجر پس از بررسی و اعلام سازمان دامپزشکی کشور اطلاع رسانی می‌شود.

مرگ مشکوک پرندگان مهاجر در میانکاله از پنجشنبه هفته پیش شروع و روز شنبه این هفته رسانه‌ای شد.

دامپزشکی ابتدا با فرضیه آنفلوانزای حاد پرندگان یا نیوکاسل موضوع را در دست بررسی قرار داد، ولی در آزمایش‌های انجام شده بر روی لاشه‌ها این فرضیه رد شد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور هم دوشنبه شب در گفتگو با ایرنا علت اولیه تلفات پرندگان مهاجر در تالاب بین المللی میانکاله و خلیج گرگان را طبق نتایج آزمایشگاهی بوتولیسم اعلام کرد.

بوتولیسم نوعی بیماری برای پرندگان و آبزیان است که بر اثر دو باکتری "کلوستریدیوم " و " بوتولینیوم" ایجاد می‌شود و به آن مسمومیت طبیعی هم گفته می‌شود. این باکتری‌ها به طور وسیع در خاک وجود دارند و برای فعالیت و تولید سم به گرما، منبع پروتئین و محیط بی هوازی نیاز دارند.

دکتر علی صفر ماکنعلی علت بروز بوتولیسم در تالاب بین المللی میانکاله و خلیج گرگان را ناشی از ورود مواد آلی خاکی حاصل لاشه موجودات زنده، برگ پوسیده درختان و سایر فلور‌های طبیعی دیگر اعلام کرد.

وی بااین وصف گفت که علاوه بر بوتولیسم، سایر عوامل تاثیر گذار بر روند افزایشی تلفات پرندگان که شامل فلزات سنگین، سموم و عوامل باکتریایی نیز باشد، در دست بررسی قرار دارد.

پارسال نیز ده‌ها هزار بال پرنده مهاجر در میانکاله بر اثر بیماری مشکوک تلف شدند و دامپزشکی پس از بررسی‌های آزمایشگاهی علت آن را بوتولیسم اعلام کرده بود.

تالاب بین المللی میانکاله به وسعت حدود ۴۸ هزار هکتار در شرق استان مازندران واقع است. طبق آمار‌های رسمی به طور میانگین از حدود ۱.۵ میلیون بال پرندگان مهاجری که ایران کوچ می‌کنند بین ۶۰ تا ۷۰ درصدشان تالاب میانکاله را به عنوان زیستگاهشان انتخاب می‌کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار