کد خبر: 1037014
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۴
ناآرامی‌ها به لبنان بحران زده برگشته، به خصوص که غربگرایان با انفعال و اگر واقع‌گرا باشیم با کارشکنی نمی‌خواهند به بحران بی‌دولتی در این کشور پایان دهند و داستان تکراری سلاح مقاومت و معیشت همچنان زمزمه می‌شود. جمعی از لبنانی‌ها با تظاهرات در بیروت و صیدا در جنوب لبنان با معترضان در شهر طرابلس اعلام همبستگی کردند تا اوضاع بحرانی‌تر شود. این بار هم سعودی‌ها و امریکایی‌ها می‌خواهند هم نقش معترض و هم نقش مظلوم را بازی کنند، به خصوص که اخباری از نقش برادر سعد حریری، نامزد نخست‌وزیری با هدایت محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان در سازماندهی اعتراضات به گوش می‌رسد و همزمان سعودی‌ها مدعی کودتا علیه سعد حریری هستند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری ملی لبنان، گروه‌های معروف به «جنبش مدنی» دیروز در میدان الشهدا در بیروت تجمع همبستگی با معترضان شهر طرابلس برگزار کردند و با حمل پرچم کشورشان شعار‌های همبستگی با طرابلس و نیز شعار‌هایی علیه سیاست گرسنگی، سرکوب تظاهرکنندگان و استفاده از زور علیه تحرکات آن‌ها سر دادند. طرابلس در شرایط اقتصاد بحرانی لبنان، از اواسط هفته قبل صحنه اعتراضات به تصمیم دولت برای اعمال قرنطینه سراسری جهت مهار بحران کرونا است که دیروز با پیوستن بیروت و صیدا به اعتراضات، دامنه بحران گسترده‌تر شد. معترضان در شهر صیدا ضمن راهپیمایی در مناطق مختلف این شهر موج بازداشت‌ها در طرابلس را محکوم و تأکید کردند، به اقدامات و تحرکات خود تا زمان تحقق همه مطالبات به حق و قانونی ادامه خواهند داد. بر اساس گزارش الجزیره، ارتش لبنان برای حمایت از نهاد‌های امنیتی جهت حفظ امنیت و نظم در طرابلس و ممانعت از اغتشاش و ناامنی اعلام آمادگی کرده و جان الشدیاق، مدیر عملیات ارتش گفت، ارتش آماده است که در صورت لزوم با هدف حفاظت از صلح مدنی در طرابلس و جلوگیری از شورش از نهاد‌های امنیتی پشتیبانی فوری کند. بر اساس گزارش‌ها، ناآرامی‌ها در طرابلس تاکنون ۴۰۰زخمی برجای گذاشته است.

می‌خواهند کودتا کنند؟!

پیش از این سعد حریری، نخست مکلف لبنان از وارد نشدن یگان‌های ارتش هنگام حمله معترضان به ساختمان شهرداری و مقر‌های دولتی انتقاد کرده بود، ولی حالا این طور وانمود می‌کند که کودتایی علیه او در جریان است. روزنامه الشرق‌الاوسط سعودی به نقل از منبعی که آن‌ها را نزدیک به نخست‌وزیران سابق لبنان خوانده، مدعی شد: «یک طرح کودتا که می‌خواست از طریق حوادث طرابلس در شمال لبنان، مأموریت سعد حریری برای تشکیل دولت این کشور را ساقط کند، در نطفه خفه شد.» این منبع گفته است: برنامه این بود که پایتخت شمال لبنان به هرج و مرج و آشوب و به تبع آن درگیری خونین بین معترضان اوضاع معیشتی غیرقابل تحمل و نیرو‌های امنیتی جهت ساقط کردن مأموریت حریری برای تشکیل دولت جدید و در نتیجه فشار بر او برای کناره‌گیری از این روند کشانده شود. به گفته این منبع، این طرح کودتا که پایتخت شمال را هدف قرار داد، زنده به گور شد و حریری در موضع خود استوار باقی خواهد ماند و هرگز از چشم‌انداز خود برای تشکیل دولتی متناسب با مشخصه‌های مورد نظر امانوئل ماکرون و ابتکاراش برای نجات لبنان دست نخواهد کشید. منبع یاد شده خاطرنشان کرد: نخست‌وزیران سابق همچنان روی موضع خود در حمایت از حریری که هرگز از روند تشکیل دولت پا پس نخواهد کشید، تأکید دارند و تن به اقدامات میشل عون و جریان سیاسی او تحت رهبری جبران باسیل علیه خود نخواهد داد. این در حالی است که سیگنال‌های رسیده از دل این اعتراضات حاکی از ردپای احزاب غربگرای لبنانی از جمله جریان المستقبل به ریاست «سعد حریری» نخست‌وزیر مکلف لبنان است که چند ماه است تشکیل دولت لبنان را با وجود بحران اقتصادی بلاتکلیف گذاشته است؛ به ویژه اینکه پس از تشدید اختلافات میان «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان و حریری چشم‌اندازی برای تشکیل دولت در این کشور دیده نمی‌شود و عون تأکید کرده که شروط غیرمنطقی حریری در این زمینه را نخواهد پذیرفت. تحلیلگران معتقدند اعتراضات طرابلس می‌تواند اهرم فشاری از جانب تیم حریری علیه تیم ریاست‌جمهوری برای موافقت با تمایلات رئیس جریان المستقبل در پرونده تشکیل کابینه، یعنی تلاش برای حذف حزب‌الله به بهانه تشکیل دولت غیر سیاسی باشد.

دست‌های پنهان بهاء حریری

«اشرف ریفی» از بارز‌ترین شخصیت‌های جریان ۱۴ مارس، در واکنش به اعتراضات طرابلس ضمن نادیده گرفتن رفتار‌های خشونت‌آمیز و درگیری عناصر خرابکار با نیرو‌های امنیتی گفت، مردم با ریختن در خیابان‌های طرابلس در واقع به دنبال دفاع از عزت و کرامت خود هستند. او همچنین تحرکات آشوب‌طلبانه برخی در خیابان‌های طرابلس را انتفاضه ملی قلمداد کرد. دو روز بعد از آغاز اعتراضات در طرابلس روزنامه لبنانی الاخبار گزارش داد که به گفته برخی منابع ناشناس احتمال دست داشتن «بهاء حریری» برادر سعد حریری در این آشوب‌ها وجود دارد. گزارش‌ها درباره نقش بارز بهاء حریری را نمی‌توان جدا از روابط نزدیک بهاء با عربستان که سعودی‌ها وی را جایگزین سعد برای خودشان می‌دانند، تحلیل کرد. به ویژه اینکه اخبار حاکی از روابط صمیمی بهاء حریری با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان است و بن‌سلمان بار‌ها از وی به عنوان نماینده سابق لبنان و فردی شایسته یاد کرده است. علاوه بر احزاب داخلی لبنان شواهد نشان می‌دهد که عوامل خارجی از جمله امریکا و عربستان سعودی نیز طبق معمول موج‌سواری‌های خود را آغاز کرده‌اند. «دورتی شیا» سفیر واشنگتن در بیروت در جریان دیدار با مقامات و شخصیت‌های دیپلماتیک لبنان، خطاب به مقامات این کشور گفته است: «امریکا نمی‌تواند قبول کند که حزب‌الله در دولتی که قرار است تشکیل شود، مشارکت کند». همزمانی سلسله ناآرامی‌ها در شهر طرابلس با اظهارات تحریک آمیز و مداخله‌جویانه سفیر واشنگتن در بیروت نمی‌توانند با یکدیگر بی‌ارتباط باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار