کد خبر: 1036714
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۳:۴۵
طی ۲۴ ساعت منتهی به روز جمعه ۱۰ بهمن ماه، ۶هزارو۵۷۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۵۰ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۴۰۵ هزار و ۴۱۴ هزار نفر رسید در همین زمان، ۷۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۵۷ هزار و ۸۰۷ نفر رسید.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: اگر تا دیروز فقط اخبار کرونا را می‌شنیدیم، اما امروز با سپری شدن یک سال از ورود ویروس تاجدار به کشور بسیاری از ما دوستان، آشنایان و حتی عزیزانمان را به واسطه ابتلا به این بیماری از دست داده‌ایم. مرگ مهرداد میناوند بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال ایران در ۴۵ سالگی، بار دیگر نشان داد کرونا از آنچه فکر می‌کنیم به ما نزدیک‌تر است. حالا هم رسیدن موج چهارم کرونا اصلی‌ترین دغدغه تمامی مدیران کشور است و با توجه به کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، افزایش تجمعات، دورهمی‌ها و مسافرت‌های مردم با افزایش آمار بستری و مراجعه به بیمارستان‌ها مواجهیم و این می‌تواند زنگ خطری برای آغاز موج چهارم کرونا در کشور باشد. از سوی دیگر تلاش‌ها برای واردات و همچنین ساخت نوع وطنی واکسن‌کرونا همچنان ادامه دارد. آخرین اخبار از واردات واکسن روسی کرونا حکایت دارد. آنطور که سخنگوی سازمان غذا و دارو خبر داده‌است، این سازمان برای واکسن روسی کرونا مجوز اضطراری صادر کرده‌است. با این اوصاف به نظر می‌رسد نخستین واکسن کرونای گروه‌های اولویت‌دار، واکسن روسی باشد.

طی ۲۴ ساعت منتهی به روز جمعه ۱۰ بهمن ماه، ۶هزارو۵۷۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۵۰ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۴۰۵ هزار و ۴۱۴ هزار نفر رسید در همین زمان، ۷۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۵۷ هزار و ۸۰۷ نفر رسید. تاکنون یک میلیون و ۱۹۶ هزار و ۳۷۴ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و ۳هزارو۹۹۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۹ میلیون و ۱۷۶ هزار و ۸۹۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده‌است.

افزایش نگران‌کننده تعداد بیماران بستری و سرپایی

مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا روند افزایش بیماری کووید۱۹ و انتشار ویروس کرونا را در ایران بسیار نگران‌کننده دانست. وی افزود: «تعداد بیماران بستری که به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و نیز بیماران سرپایی رو به افزایش است، علت اصلی آن هم افزایش دورهمی‌ها، تجمعات و مسافرت‌هاست و اینکه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بین مردم کاهش‌یافته و رفت و آمد‌ها در اماکن عمومی بیشتر شده‌است.»

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه شاهد افزایش دوباره بیماران در بیمارستان‌ها هستیم، علت اصلی این افزایش را بی‌توجهی مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی دانست و تصریح کرد: «اگر با همین روند جلو برویم احتمالاً در اسفند ماه شاهد خیز جدید و موج چهارم انتشار کرونا در ایران خواهیم بود.»

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا درباره ویروس جهش یافته انگلیسی توضیح داد: «ویروس جهش‌یافته انگلیسی در ایران هم دیده شده و حتماً وجود دارد، مگر می‌شود نباشد، شاید از مدت‌ها قبل هم بوده‌است. انگلیس تنها کشوری است که به طور مرتب و مداوم ویروس را ژنوتایپ و تغییرات جهش ویروس را رصد می‌کند.» محرز با اشاره به پرواز‌ها و رفت و آمد‌ها میان انگلیس و ایران تصریح کرد: «امیدواریم این ویروس در ایران خیلی پخش نشود، اما اگر گسترش پیدا کند، نگرانی‌ها بیشتر می‌شود.»

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت هم با تأکید بر اینکه مسئولان نظام سلامت کشور این روز‌ها نگران افتادن به تله عادی‌انگاری شرایط بیماری در کشور هستند، افزود: «وضعیت بیماری به هیچ‌وجه به ثبات نرسیده و همچنان ناپایدار، حساس و شکننده است. کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی می‌تواند مقدمه شروع موج مجدد بیماری در کشور باشد.»

نمکی: آتش به دامن تهران بیفتد، مهار آن بسیار سخت است

در حالی که عملاً در نقشه ایران شهر قرمزی وجود ندارد، اما وضعیت کشور شکننده است و نگرانی درباره برخی شهر‌ها همچون تهران جدی‌تر است. به گفته سعید نمکی، وزیر بهداشت ۱۷ میلیون نفر از جمعیت کشور در گستره تهران و البرز زندگی می‌کنند که این جمعیت می‌تواند وزن قابل‌توجهی در بیماری و سلامتی ایفا کند.

وی خاطر نشان کرد: «در تهران شهرک‌هایی مانند اکباتان، شهید محلاتی یا شهرک غرب به اندازه چندین شهرستان جمعیت دارند، بنابراین تهران را نمی‌توان با ساز و کار‌های معمول اداره کرد. اگر خدای ناکرده آتش به دامن تهران بیفتد، خاموش کردن آن کار بسیار سختی است.»

نمکی یادآور شد: «با توجه به رفت و آمد مردم، استفاده از وسایل نقلیه عمومی در تهران و حضور در مراکز خرید، ممکن است شعله‌های بیماری در تهران روشن شده باشد که باید با آن مقابله کنیم. یکی از مهم‌ترین اقدامات ما در این شرایط، افزایش تست به ویژه تست سریع است.»

صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن کرونای روسی

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز پنج‌شنبه در جلسه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا با تأکید بر رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی، برای پیشگیری از آغاز موج چهارم بیماری کرونا، ابراز امیدواری کرد که با اقدامات مؤثر انجام شده، واکسن ساخت داخل بتواند همه مراحل تأیید کیفی را طی کرده و مجوز‌های لازم را کسب کند و واکسیناسیون با واکسن‌های خریداری شده از خارج نیز، طبق جدول اولویت‌های گروه هدف، در ماه بهمن آغاز شود. آخرین اخبار از واردات واکسن کرونا مربوط به توافق برای واردات واکسن روسی است که روز چهارشنبه علی ربیعی، سخنگوی دولت آن را رسانه‌ای کرد. حالا هم کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو از صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن «اسپوتنیک وی» روسیه در ایران خبر داد. به گفته وی در بیست و چهارمین جلسه کمیسیون قانونی تشخیص (صلاحیت ساخت و ورود دارو و مواد بیولوژیک) سازمان غذا و دارو، مجوز مصرف اضطراری واکسن Sputnik V محصول شرکت گامالیا کشور روسیه در فرم محلول فریزشده و ویال‌های تک‌دوز و نیم‌دوز در ایران صادر شد. روند بررسی واکسن‌های دیگر از مبدأ هند، چین و روسیه کماکان ادامه دارد.

اجتناب کرونایی‌ها از رفت و آمد

با عنایت به حجم آمد و رفت و کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی مردم، نشریه خط حزب‌الله در آخرین شماره خود حکم جدید رهبر انقلاب درباره «ارتباط بیماران مبتلا به کرونا با دیگران» را منتشر کرد.
رهبر انقلاب در پاسخ به این سؤال که اگر شخصی به کرونا مبتلا بشود آیا جایز است با کسانی که از وضعیتش اطلاعی ندارند رفت و آمد کند، فرمودند: «اگر احتمال عقلایی بدهد که موجب سرایت به دیگری گردد، باید از این‌کار اجتناب کند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار