برچسب تخفیف از قفسه فروشگاه‌ها حذف می‌شود
کد خبر: 1035442
لینک کوتاه: https://www.Javann.ir/004LMg
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۲
نوشابه امسال پنج بار تغییر نرخ داشت. یا شوینده‌ها دو بار در طول سال جاری افزایش قیمت داشته‌اند؛ بنابراین فروشگاهی که در طول سال ۳ هزار بارکد در سیستم اعمال می‌کرد از ابتدای امسال تاکنون ۱۱هزار بارکد جدید در سیستم خود اعمال کرده است
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: با افزایش بی‌اعتمادی مردم نسبت به قیمت کالا‌ها و تخفیفات در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و هایپر‌ها و به راه‌افتادن گله و شکایات از عملکرد این فروشگاه‌ها و سوءاستفاده از اعتماد مردم، در اقدامی هماهنگ از روزگذشته برچسب تخفیف قیمت (shelf lable) قفسه، از روی قفسه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای حذف و از این به بعد فقط قیمت روی کالا درج خواهد شد.

با رونق فعالیت هایپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بسیاری از متولیان این فروشگاه‌ها برای گرفتن گوی سبقت و پیشی‌گرفتن از رقبای خود در این حوزه اقدام به انجام فعالیت‌ها و روش‌های تجاری مختلفی می‌کنند تا از این طریق مشتریان را به سمت خود کشانده و به بازار کسب و کار خود رونق بدهند. متولیان فروشگاه‌های زنجیره‌ای اقدام به ارائه تخفیف‌های چندده درصدی و ویژه برای عرضه کالا‌های خود می‌کنند و برخی فروشگاه‌ها «همواره تخفیف» نام دارند. انتقاداتی به عملکرد این فروشگاه‌ها مبنی بر تبانی با تولیدکننده و درج قیمت غیرواقعی روی اجناس، فروش کالا‌های قدیمی و ارزان با قیمت‌های چند برابری و گران و سوء‌استفاده از اعتماد مشتریان مطرح است، اما از آنجا که مردم ایران به خرید کلی به صورت ماهانه عادت کرده‌اند، به ویژه کارمندان و کارگران به رغم این ترفند‌های گران‌فروشی همچنان مشتری این فروشگاه‌ها و هایپر‌ها هستند و معتقدند که از لحاظ روانی دیدن برچسب‌های تخفیف روی قفسه‌ها، مشتریان را برای خرید ترغیب می‌کند. چه بسا در خرید‌های بیش از ۵۰۰هزارتومان مشتری حوصله چک‌کردن قیمت کالا‌ها و تطابق‌دادن قیمت مصرف‌کننده و قیمت تخفیفی فروشگاه را ندارد و شاید هیچ‌وقت متوجه میزان زیان خود از محل خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای نشود. تعزیرات حکومتی پایتخت و سایر مراکز استان‌ها در بازرسی‌های دوره‌ای خود هرازگاهی از کلاهبرداری و ترفند این فروشگاه‌ها پرده برمی‌دارند و به مردم هشدار می‌دهند که فریب تخفیفات این فروشگاه‌های زنجیره‌ای را نخورند. در هفته‌های اخیر تعزیرات حکومتی بار دیگر از گذاشتن کلاه گشاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر سر مردم با نام «تخفیف» خبر داد و گفت: برخی فروشگاه‌ها با شرکت‌های تولیدی تبانی کرده و قیمت کالا را برای مصرف‌کننده بالاتر می‌زنند و بعد روی قیمت درج شده بر کالا تخفیف داده که باز هم از قیمت واقعی بالاتر است.

اسفنانی تأکید دارد که بسیاری از تخفیف‌ها واقعی نیست، با بررسی فروشگاه‌ها دریافتیم کالایی که به مردم می‌دهند درجه یک نیست و گاه درجه ۲ و ۳ است یا تاریخ مصرف آن‌ها رو به پایان است. وقتی کالا درجه یک نیست، نمی‌توان قیمت کالای درجه یک برای آن گذاشت و با تخفیف آن را به قیمت درجه ۲ و ۳ رساند که این تخلفی تعزیراتی و نیازمند برخورد است، اما این روز‌ها با افزایش شکایات و انتقادات از عملکرد این فروشگاه‌ها، متولیان و صاحبان آن را به روش‌های جدید فروش ترغیب کرده تا شاید میزان هجمه‌ها از سوی جامعه و مصرف‌کنندگان کاهش یابد.

اتهام تبانی فروشگاه‌ها با تولیدکنندگان یک تهمت است

روزگذشته رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای در یک نشست خبری تلاش کرد با دفاع از عملکرد این فروشگاه‌ها، گران‌فروشی، کم‌فروشی و تخفیفات غیرواقعی را توجیه کند. وی با انبوهی از سؤالات خبرنگاران و پرسش‌هایی که برای خود اصحاب رسانه در مواجهه و خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای به‌وجود آمده بود، مواجه شد و در پاسخ به سؤال «جوان» درخصوص قیمت بالای عرضه در صندوق این فروشگاه‌ها نسبت به قیمت درج‌شده روی کالا گفت: «فروشگاه‌ها اجازه دارند در صورت افزایش قیمت کالا، قیمت را بالاتر از قیمت درج شده روی کالا بفروشند به شرطی که فقط یک ماه از تاریخ تولیدش گذشته باشد، زیرا ما اجازه نگهداری و دپو کالا را بیش از یک ماه نداریم.»

امیر خسرو فخریان تأکید کرد: «نباید تخلف یک یا چند فروشگاه را به عموم تعمیم دهیم، اما اتحادیه آمادگی دارد که با خبرنگاران به فروشگاه‌های زنجیره‌ای به صورت سرزده مراجعه و تخلفات را رسانه‌ای کند.»

رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای از اقدام جدید فروشگاه‌ها برای کاهش شائبه تخفیفات خبر داد و گفت: «از روزگذشته قرار است فروشگاه‌های زنجیره‌ای به تدریج برچسب تخفیف قیمت (shelf lable) قفسه را از روی قفسه‌ها حذف کنند و همان قیمت روی کالا به مردم نمایش داده شود.»
فخریان درباره اتهاماتی که به فروشگاه‌های زنجیره‌ای درخصوص تبانی با تولیدکننده برای درج قیمت بالاتر روی کالا و ارائه تخفیف به مشتریان که اخیراً در فضای مجازی منتشر شده، گفت: «کالا‌هایی که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شود در سطح شهر و تمام سوپرمارکت‌های دیگر نیز قابل خریداری است. حداکثر ۵ درصد کالا‌هایی که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شود به صورت انحصاری به این فروشگاه‌ها داده می‌شود. بنابراین مردم می‌توانند قیمت روی کالا را با فاکتور‌هایی که فروشگاه‌های زنجیره‌ای به آن‌ها می‌دهند و همچنین با سایر فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها مقایسه کنند.»

مدیرعامل یک فروشگاه زنجیره‌ای اظهار داشت: «به عنوان مثال شرکت‌های تولیدکننده حبوبات بسته‌بندی شده، انجمن صنفی تخصصی دارند و هر تغییر قیمتی که بخواهند اعمال کنند باید از انجمن مربوطه مجوز بگیرند. بنابراین همه تولیدکنندگان حبوبات، نرخ را با هم تغییر می‌دهند. فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز برای افزایش قیمت، مصوبه مربوطه را تأیید کرده و یک ماه پس از دیگر فروشگاه‌ها این افزایش قیمت را اعمال می‌کنند. ما تا یک ماه کالا‌ها را با قیمت قبل به مردم عرضه می‌کنیم.»

۴برابر سال‌های قبل ناچار شدیم بارکد قیمت تغییر دهیم!

فخریان ادامه داد: «امسال تغییر نرخ‌ها در روی قیمت به طور متوسط ۵ /۱ برابر و از نظر تعداد تغییر‌ها به طور متوسط ۵/۳ برابر رخ داده است. به عنوان مثال نوشابه امسال پنج بار تغییر نرخ داشت. یا شوینده‌ها دو بار در طول سال جاری افزایش قیمت داشته‌اند؛ بنابراین فروشگاهی که در طول سال ۳ هزار بارکد در سیستم اعمال می‌کرد از ابتدای امسال تاکنون ۱۱هزار بارکد جدید در سیستم خود اعمال کرده است.»

سرعت تغییر قیمت مجال اصلاح برچسب قفسه را نمی‌دهد!

رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای درباره اینکه چرا برخی از مردم تغییر قیمت روی کالا را نمی‌بینند، ولی در فاکتور‌ها نرخ اعلام شده با نرخ روی کالا متفاوت است، تصریح کرد: «به دلیل تعدد تغییر قیمت کالا‌ها در سال جاری، برخی از قفسه‌ها ممکن است از کالای مورد نظر، تعدادی از آن کالا باقی مانده باشد که هنوز با قیمت سابق در قفسه توزیع می‌شود، اما در سیستم فروشگاه نرخ جدید اعمال شده است. به همین دلیل مردم فکر می‌کنند فروشگاه سر خود قیمت‌ها را افزایش داده و تخفیف‌ها کاذب است.»

وی علت تغییرات متعدد کالا‌ها را نبود مواداولیه برای تولیدکننده عنوان و بیان کرد: «به عنوان مثال به دلیل کمبود روغن، توزیع کننده‌های چیپس نرخ آن را امسال چند بار تغییر دادند، بنابراین به ما فشار می‌آورند تا نرخ‌های جدید را به مشتری اعلام کنیم.»

وی در خصوص گران‌فروشی تخم‌مرغ در این فروشگاه‌ها گفت: دولت برای تخم‌مرغ‌های بسته‌بندی نیز قیمت مصوب تعیین کرده، اما توزیع‌کنندگان تخم‌مرغ را با نرخ مصوب به ما نمی‌دهند، لذا مجبوریم با نرخ‌هایی که به ما می‌فروشند، عرضه کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
عناوین پیشنهادی
آخرین اخبار