کد خبر: 1034875
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۰
سخنگوی سازمان انرژی هسته‌ای در پاسخ به پرسشی پیرامون بیانات رهبرانقلاب به نقل از وزیر خارجه در خصوص رعایت نکردن برخی خطوط قرمز در برجام تصریح کرد که یکسری کف‌ها مثلاً از نظر تعداد سانتریفیوژ و بحث‌های دیگر مشخص شده بود که باید رعایت می‌شد. همه می‌خواستند این خطوط قرمز همگی اجرا شود، ولی به جا‌هایی می‌رسید که نمی‌شد و در جا‌هایی هم خیلی بالاتر از کف بود، اما حضرت آقا صلاح دیدند که به خود دولت واگذار کنند.
سرویس سیاست جوان آنلاین: برنامه جهان‌آرا با حضور بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی و با موضوع «بررسی آخرین تحولات صنعت هسته‌ای کشور همزمان با آغاز غنی‌سازی ۲۰درصد» دوشنبه شب از شبکه افق سیما به روی آنتن رفت. کمالوندی در ابتدای این برنامه پیرامون آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصد و طرح مجلس برای الزام دولت در این خصوص اظهار داشت: شروع غنی‌سازی۲۰ درصد با توجه به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها که مصوبه مجلس بود که در ماده اول مقرر کرده است بلافاصله بعد از تصویب، باید غنی‌سازی ۲۰ درصد را شروع کنیم. ما اکنون حدود ۴ تن مواد‌اولیه داریم و مصوبه مجلس که ما باید حدود ۱۲۰ کیلو در یک سال تولید کنیم، به راحتی برای ما قابل‌تحقق است؛ با این روندی که شروع کرده‌ایم شاید در هشت ماه هم به مقداری که قانون تعیین کرده، برسیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ما به‌عنوان یک سازمان مجری تصمیمات عالی نظام را اجرا می‌کنیم و طبیعتاً وقتی قانونی باشد، باید اجرا شود، گفت: ما در مسیر شکل‌گیری قانون حضور داشتیم و قانون می‌توانست طوری باشد که ما نتوانیم آن را اجرا کنیم.

دولت موافق طرح راهبردی مجلس نبود

کمالوندی اظهار داشت: دولت بنا به دلایلی موافق نبود که در این مقطع این قانون تصویب شود و ملاحظات خود را هم مطرح کرد و من هم به عنوان نماینده دولت در صحن علنی این موارد را مطرح کردم، اما در عین حال در سازمان انرژی اتمی نظر آقای صالحی این است که یک فرصت برای صنعت هسته‌ای ما جهت یک خودنمایی دوباره است. با وجود اینکه عده‌ای می‌گویند صنعت هسته‌ای ما از بین رفت، ولی صنعت هسته‌ای ما قابل مقایسه با شش و هفت سال گذشته نیست و این به لحاظ پیشرفت‌هایی می‌باشد که از لحاظ فنی کرده است.

پیشنهاد ایران بود که در لوله‌های رآکتور اراک سیمان ریخته شود

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در مورد رآکتور اراک پیشنهاد از طرف ایران بود که درون لوله‌ها و کلندریا سیمان ریخته شود، چون همان موقع اطلاع داشتیم که ما لوله‌های دیگر را داریم تا این‌ها را عوض کنیم، اظهار داشت: در مجلس هم این صحبت را کردیم که اگر بخواهیم می‌توانیم در دو ماه آن رآکتور را هم احیا کنیم و این صحبت متخصصی است که همین الان مسئولیت پروژه را بر عهده دارد. وی ضمن اشاره به اینکه رآکتور جدید به دلیل اینکه شار نوترونی بالایی دارد و به ما فضایی برای آزمایش‌های بعد از پرتو‌دهی می‌دهد، رآکتور بهتری است، اظهار داشت: رآکتور قبلی به دلیل اینکه سوخت عادی غیرغنی شده مصرف می‌کرد، تمام فضا را برای سوخت اشغال می‌کرد الان که از سوخت غنی شده استفاده می‌کنیم، چیزی حدود یک سوم این فضا اشغال شده و بقیه به آزمایشگاه‌ها و کار‌های دیگر اختصاص داده می‌شود.

گره‌های صنعت هسته‌ای را یکی یکی باز کنیم

کمالوندی ضمن بیان اینکه اگر ما آن اقدام را برای رفع تحریم‌های سازمان ملل و فصل ۷ انجام دادیم، از این طرف هم نباید کاری کنیم که به صنعت هسته‌ای ما صدمه‌ای برسد، اظهار داشت: ما سیاستی می‌خواهیم که اول آن در‌ها را باز کند تا مواد‌اولیه وارد شود و برای مثال پیش‌بینی شده که در سال دهم ما هیچ محدودیت هسته‌ای نداریم. وی با تأکید بر اینکه باید گره‌های صنعت هسته‌ای را یکی‌یکی باز کنیم و اگر بنا بر تعهداتی باشد که حقوق ما را تأمین کند، این گره‌ها باز می‌شود، اظهار داشت: در حالتی که مقتدرانه و عزتمندانه از منافع کشورمان دفاع کنیم و با یکسری کار‌های سیاسی توأم با تدبیر مشکلات را حل کنیم، دلیلی نخواهد داشت که بی‌اعتنایی کنیم و بگوییم قطعنامه پشت قطعنامه بیاید.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ما تعهد ابدی نداریم و تنها چیزی که داریم ۲۵ سال نظارت روی معدن است، اظهار داشت: برجام مدت زمانی دارد و بعد از آن محدودیت‌ها کنار می‌رود.

خودکفایی به معنای بستن در‌ها نیست

کمالوندی با تأکید بر اینکه فضای سیاسی فضای داد و ستد است و فضای این نیست که من این را می‌خواهم و حتماً باید باشد، اظهار داشت: ما باید خودکفایی داشته باشیم، ولی معنی خودکفایی این نیست که همه چیز را خودمان تولید کنیم و در را ببندیم و هیچ ارتباطی نداشته باشیم.

وی در پاسخ به پرسش پیرامون بیانات رهبر‌انقلاب به نقل از وزیر امور خارجه در‌خصوص رعایت نکردن برخی خطوط قرمز در برجام اظهار داشت: یکسری کف‌ها مثلاً از نظر تعداد سانتریفیوژ و بحث‌های دیگر مشخص شده بود که باید رعایت می‌شد. همه می‌خواستند این خطوط قرمز همگی اجرا شود، ولی به جا‌هایی می‌رسید که نمی‌شد و در جا‌هایی هم خیلی بالاتر از کف بود، اما حضرت آقا صلاح دیدند که به خود دولت واگذار کنند.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه یک بالانس نسبی ایجاد شده و می‌توانست خواسته‌ها بیشتر از این باشد، ولی ممکن بود مذاکرات به بن‌بست بخورد و به نتیجه نرسد، اظهار داشت: این تیم تلاش خودشان را کردند و حالا ممکن است شما این تلاش را نپسندید.

قسم آقای صالحی در وقت خودش قسم درستی بود

کمالوندی با اشاره به اینکه اقدام مجلس در مبارزه با کاهش تعهدات اقدام خوبی است، چون باید یک فشار به طرف مقابل بیاید، اظهار داشت: الان یک یکصدایی در کشور است و همه می‌خواهیم بر استکبار پیروز شویم و استکبار را به زانو در بیاوریم.

وی با تأکید بر اینکه قسم آقای دکتر صالحی به موقع خودش قسم درستی بوده است، گفت: ما وقتی که تعداد سانتریفیوژ‌ها را کم کردیم؛ یعنی محدود هستیم، ولی منظور آقای صالحی این بود که این صنعت متوقف نمی‌شود و ما به اهداف کلان‌مان می‌رسیم.

توضیح کمالوندی در مورد واکنش خود به ترور فخری‌زاده

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سؤال که چرا بعد از ترور شهید‌فخری‌زاده شما در مصاحبه‌ای گفتید که هیچ اتفاقی برای هیچکدام از دانشمندان هسته‌ای‌مان نیفتاده است، تصریح کرد: شهید‌فخری‌زاده از دوستان خود من بود. بعد از حادثه نطنز می‌خواستند در سطح بین‌المللی گفته شود که ضربه دیگری به صنعت هسته‌ای وارد شد و در آن زمان به ذهن ما رسید که بگوییم متخصص صنعت سازمان انرژی اتمی صدمه‌ای ندیده است که البته حرف دروغی هم نبوده است. آن زمان اینگونه به ذهن ما رسید که اینطور اعلام کنیم، ولی این معنای عکس ندارد که ایشان دانشمند هسته‌ای نیستند، چون ایشان دانشمند هسته‌ای هستند.

مذاکرات عمان چه بود؟

کمالوندی در پاسخ به پرسشی پیرامون ماجرای مذاکرات عمان اظهار داشت: آقای دکتر صالحی که به وزارت خارجه آمدند، به من اصرار کردند که به‌عنوان معاون اداری و مالی وزارت امور خارجه مسئولیت بپذیرم و در آن موقع می‌شنیدم که افراد شایسته‌ای را هم برای این موضوع انتخاب کرده بودند؛ همانطور که من از آقای صالحی شنیدم نظر حضرت آقا این بود که در سطح وزیر نباشد.

معاون اسبق وزارت امور خارجه با بیان اینکه من از آقای دکتر صالحی شنیدم که آقای احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور وقت مخالف این مذاکرات بودند، گفت:، چون مذاکرات آشکار نبود، خیلی در سطح جامعه نیامده بود که چه کسی موافق و چه کسی مخالف است و آنطور که آقای دکتر صالحی مطرح می‌کند، خود حضرت آقا گفته بودند که من بدبین هستم و پس از اصرار آقای دکترصالحی ایشان فرموده بودند که ولی مذاکره نباشد و طولانی نشود و در حوزه‌های دیگر وارد نشوید و سطح بالا نباشد.
 
قدردانی ۱۹۰ نماینده از سازمان انرژی اتمی
 
۱۹۰ نماینده مجلس در بیانیه‌ای خواستار تداوم اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها شدند و از صنعت هسته‌ای کشور برای غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصد قدردانی کردند.

علی کریمی فیروزجایی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، بیانیه ۱۹۰ نفر از نمایندگان مجلس در حمایت از غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم از سوی سازمان انرژی اتمی ایران را قرائت کرد.

در این بیانیه آمده است: مجلس انقلابی دوره یازدهم با تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران بر حقانیت جمهوری اسلامی ایران در استفاده از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و نیز لزوم رفع همه تحریم‌های ظالمانه تأکید نموده و از این مسیر ذره‌ای کوتاه نخواهد آمد. نمایندگان ضمن حمایت و تشکر از اقدام مدیران و کارکنان خدوم، انقلابی و ولایت‌پذیر صنعت افتخارآمیز هسته‌ای در غنی‌سازی و تولید اورانیوم ۲۰درصدی، خواستار اجرای کامل و دقیق سایر اقدامات قانونی یاد شده شدند. سازمان انرژی اتمی در روز‌های اخیر و برای اجرای قانون اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها غنی‌سازی ۲۰درصدی اورانیوم را آغاز کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار