کد خبر: 1034277
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲
مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه طب ایرانی یک رشته علمی و آکادمیک است، گفت: از این رو تنها پزشکان عمومی و متخصص سایر رشته‌ها که دوره‌های لازم را گذرانده باشند، می‌توانند در حوزه طب سنتی ارائه خدمت کنند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: دکتر نفیسه حسینی یکتا درباره اقدامات وزارت بهداشت برای مقابله با سودجویان طب سنتی در بحران کرونا، گفت: به دلیل مطالبه عمومی جامعه برای استفاده از توصیه‌های طب ایرانی در زمینه پیشگیری و کمک به درمان کووید ۱۹، ادعا‌های بسیاری در این خصوص نیز در فضای مجازی مطرح شد و افراد بسیاری از این فرصت نیز برای سودجویی و کسب منافع شخصی خود استفاده کردند که هیچکدام از آن‌ها بدون گذر از مسیر پژوهش‌های علمی، قابل دفاع و تعمیم به جامعه نیست و هر ادعایی هم باید از اصول اولیه الزام برای مداخله در امر درمان برخوردار باشد تا قابلیت ورود به مسیر انجام پژوهش را داشته باشد.

وی افزود: بهترین اقدام برای مقابله با افراد سودجو، افزایش آگاهی جامعه و ارائه منابع معتبر در خصوص توصیه‌های طب ایرانی است تا مردم برای رفع نیاز‌های خود در این حوزه، به سوی افراد سودجو و ادعا‌های بعضا مبالغه‌آمیز این افراد گرایش پیدا نکنند.

وی افزود: بر همین مبنا، راهنمایی برای استفاده عموم مردم از همان نخستین روز‌های شیوع کرونا در کشور، از سوی دفتر طب ایرانی و مکمل منتشر شد و روی سایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفت. اما در مورد آمار برخورد با متخلفین باید گفت برخورد با متخلفان در حوزه درمان، در حیطه وظایف اداره کل نظارت بر درمان در معاونت درمان وزارت بهداشت و واحد‌های متناظر آن در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مقوله‌ای تحت عنوان طب اسلامی وجود دارد یا خیر؟، اظهار کرد: توصیه‌های سلامت محوری در اسلام وجود دارد که می‌توانند به صورت روشمند در نظام سلامت مورد استفاده قرار گیرند، اما اینکه بتوانیم بر مبنای این توصیه‌ها و برخی روایات طبی که در خصوص آن‌ها صحبت می‌شود، مکتب طبی جداگانه‌ای را با عنوان طب اسلامی تعریف کنیم، هم از دیدگاه متخصصان در حوزه علوم قرآن و حدیث و هم متخصصان در حوزه دانش پزشکی، قابل قبول نیست.

مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت درخصوص نسبت دادن دارو و درمان خاصی به معصومین (ع) و به کار بردن آن‌ها در جریان درمان بیماران، تاکید کرد: هر ادعای درمانی و هر داروی جدیدی در حوزه سلامت، بدون گذر از مسیر پژوهش‌های علمی، قابل دفاع و تعمیم به عموم جامعه نیست و هر ادعایی هم برای ورود به این مسیر، در صورتی که از شرایط اولیه لازم برای مداخله در امر درمان برخوردار باشد می‌تواند وارد کارازمایی بالینی شود. این روند در خصوص ادعا‌های پیشگیرانه و درمان‌گرانه منتسب به معصومین (ع) هم باید طی شود و نمی‌توان تنها به استناد یک روایت منتسب به معصوم (ع) که ابتدا باید سندیت آن توسط علمی علم رجال تایید شوند، استفاده از یک ترکیب گیاهی یا روشی درمانی را برای عموم مردم به‌کار گرفت.

حسینی یکتا تاکید کرد: از نظر قانون تنها پزشکان مجاز به مداخله در امر درمان هستند و حوزه طب ایرانی نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ بنابراین در رشته طب ایرانی که در قالب دوره دکترای تخصصی در دانشگاه‌های علوم پزشکی ارائه می‌شود، همچون دیگر رشته‌های تخصصی در حوزه پزشکی، تنها پزشکان اجازه شرکت در آزمون ورودی و تحصیل در این مقطع در صورت قبولی را دارند.

وی در مورد تعداد فعالان مورد تأیید وزارت بهداشت در حوزه طب سنتی، تصریح کرد: با توجه به آمار موجود، در حال حاضر ۳۵۰ فارغ‌التحصیل در رشته طب ایرانی از دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور داریم که بنا به شرایط خود در مراکز دولتی یا خصوصی مشغول ارائه خدمت هستند؛ علاوه بر متخصصان، پزشکان عمومی و متخصصان دیگر رشته‌ها هم پس از گذراندن دوره‌های مورد تایید وزارت بهداشت، به عنوان پزشک دوره دیده در حوزه طب ایرانی شناخته می‌شوند و در محدوده فعالیت‌های مشخص شده در آیین‌نامه‌ها می‌توانند به ارائه خدمت بپردازند.

نفیسی یکتا تاکید کرد: ارائه خدمات در حوزه طب ایرانی هم در قالب درمانگاه‌ها و کلینیک‌های ویژه دانشگاهی است و هم مراکزی با نام اختصاصی «سلامتکده» که به دو شکل دولتی و وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی و یا خصوصی و زیر نظر پزشکان متخصص اداره می‌شوند. ما همواره به مردم توصیه می‌کنیم که خدمات مورد تایید حوزه طب ایرانی را از مراکز و افراد معتبر دریافت کنند.

حسینی‌یکتا درباره برنامه‌های وزا ت بهداشت برای افزایش تربیت متخصصان طب سنتی، بیان کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی مختلفی درخواست خود را برای دریافت مجوز گروه و دانشکده طب ایرانی به معاونت آموزشی وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند که در صورت تایید این درخواست‌ها در شورا‌های تخصصی مرتبط، می‌توانند به جذب دانشجو در رشته‌های طب و داروسازی سنتی بپردازند.

وی افزود: در حال حاضر ۸ دانشکده و در مجموع ۲۰ گروه طب ایرانی در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور فعال هستند که به تربیت متخصصان در رشته طب ایرانی می‌پردازند و حدود ۳۷۰ دانشجو هم در حال تحصیل در این رشته هستند که با توجه به آغاز همراه با تاخیر ترم نخست تحصیلی سال جاری، تعداد دقیق دانشجویان پس از ثبت نام قطعی تمامی پذیرفته شدگان مشخص خواهد شد.

حسینی یکتا درخصوص آخرین خبر‌ها از دارو‌های طب سنتی کمک کننده به درمان کرونا، اظهار کرد: در حال حاضر ۹۶ کارآزمایی بالینی در مرکز کارآزمایی بالینی ایران (IRCT) ثبت شده و گزارش نهایی این کارآزمایی‌ها، به صورت منظم در دفتر طب ایرانی و مکمل رصد می‌شود.

وی افزود: از این تعداد، مراحل پژوهشی ۴۵ کارآزمایی بالینی به اتمام رسیده است که گزارش هشت طرح اولیه برای معاونت درمان ارسال شده و نتایج سه طرح نیز در جلسه کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، مطرح شده است که پس از بررسی نهایی در کمیته تخصصی پژوهشی این کمیته، می‌توانند در مسیر پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ و کمک به درمان بیماران کرونایی، به یاری نظام سلامت آمده و با نظر پزشک معالج، در کنار درمان‌های رایج تجویز شوند.

به گفته مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، به طور کلی، ارائه مجوز تولید به دارو‌های جدید، بر عهده سازمان غذا و دارو بوده و درخواست‌های دریافت مجوز برای تولید دارو‌های گیاهی و گیاهان دارویی و فراورده‌های طبیعی و مکمل، در اداره کل امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل این سازمان، بررسی می‌شود.
منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار