کد خبر: 1034170
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۷
هنوز واکسن کرونا به کشورمان نرسیده بازار سیاه این واکسن راه افتاده و برخی از مردم در ناصر خسرو به دنبال این واکسن هستند! حالا سخنگوی سازمان غذا و دارو به مردم هشدار می‌دهد حتی اگر کالایی با جلد و برچسب مشخص تحت عنوان واکسن آنفلوآنزا و کرونا عرضه شد، به احتمال قوی جعلی خواهد بود.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: در گام بعد هم اگر چنین مواردی در بازار سیاه مشاهده شود، با توجه به شرایط خاص نگهداری واکسن کرونا این دارو‌ها به دلیل حمل غیر استاندارد به هیچ‌وجه قابل‌استفاده نیست و علاوه بر اینکه اثربخش نیست، خطر سلامتی هم خواهد داشت. آخرین اخبار از واکسن کرونای وطنی هم مرحله دوم آزمایش آن روی چهار داوطلب دیگر است. بیستم دی‌ماه هم واکسن روی گروه سوم آزمایش می‌شود. گروه سوم آزمایش واکسن کرونای ایرانی یک گروه هفت نفره خواهد‌بود. گزارش‌های دریافتی درباره واکسن فایزر هم چندان امیدوار کننده به نظر نمی‌رسد و طبق آخرین اخبار دو شهروند نروژی و یک زن پرتغالی پس از دریافت واکسن فایزر جان خود رو از دست داده‌اند. بر همین اساس عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور در خصوص خبر ورود ۱۵۰ هزار واکسن از شرکت فایزر و احتمال آزمایش این واکسن روی مردم ایران هشدار داده‌است.

با وجود تأیید ورود کرونای انگلیسی به کشور، روند نزولی کرونا همچنان ادامه دارد. طیف ۲۴ ساعت منتهی به روز چهارشنبه ۱۷ دی و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۲۸۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند و مجموع بیماران به یک میلیون و ۲۶۱ هزار و ۹۰۳ نفر رسید. در همین زمان ۸۲ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان به ۵۵ هزار و ۸۳۰ نفر رسید. تا‌کنون یک میلیون و ۴۰ هزار و ۵۲۱ نفر از بیماران بهبود‌یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۴هزارو۷۸۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید بیماری و تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

تا کنون ۷ میلیون و ۹۳۹ هزار و ۶۳۳ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده‌است.

در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل‌ها، چهار شهرستان ساری، آمل، رامسر و سوادکوه شمالی در وضعیت قرمز، ۴۳ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۴۰۱ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

روند نزولی هرگز به معنی از بین رفتن بیماری نیست

به گفته سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت روند نزولی هرگز به معنی از بین رفتن بیماری نیست. ویروس کرونا همچنان بدون هیچ گونه تسامحی در کمین ماست و مطمئناً هرگونه عادی‌انگاری شرایط و سهل‌انگاری در عمل به توصیه‌های بهداشتی می‌تواند وضعیت بیماری را به روز‌های سخت گذشته بازگرداند.
طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO)، کروناویروس انگلیسی تاکنون در ۴۱ کشور و منطقه در جهان شناسایی شده‌است. قدرت سرایت کرونای انگلیسی نسبت به گونه‌های دیگر این ویروس ۷۰ درصد بیشتر است.

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با استناد به اظهارات سازمان جهانی بهداشت، گفت: «بنابر اعلام WHO، کشور‌هایی که محدودیت‌ها را اعمال کرده و جدی می‌گیرند و به طور جد واکسیناسیون را آغاز کردند، تا پایان تابستان سال آینده درگیر بیماری کووید ۱۹ هستند. در کشور ما این زمان را باید تا پایان پاییز سال آینده هم متصور بود.»

واکسن‌های خیالی

نگرانی از ابتلا به کرونا با پیدا شدن مدل انگلیسی آن بیشتر از قبل شده به گونه‌ای که هنوز واکسن کرونا به کشور نیامده برخی در فضای مجازی واکسن کرونا می‌فروشند و برخی از مردم هم مشتری این واکسن‌های خیالی هستند. کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به فروش دارو‌های کرونا در بازار سیاه بیان کرد: «در مورد واکسن کرونا، با توجه به نگرانی که امکان دارد در بین مردم وجود داشته باشد، افراد سود‌جو در خیلی از کشور‌ها مبادرت به انواع کلاهبرداری‌ها از طریق فضای مجازی و حتی بازار سیاه کردند.»

به گفته وی گزارش‌هایی از امریکا و اروپا در روز‌های گذشته در رسانه‌ها درج شده، در کشور ما هم در فضای مجازی و بازار سیاه تهران به نام ناصرخسروی تهران چنین موضوعی شکل گرفته‌است. جهانپور به مردم هشدار داد که حتی اگر کالایی با جلد و برچسب مشخص تحت عنوان واکسن آنفلوآنزا و کرونا عرضه شد، به احتمال قوی جعلی خواهد بود.

وی افزود: «در گام بعد هم اگر چنین مواردی در بازار سیاه مشاهده شود، با توجه به شرایط خاص نگهداری واکسن کرونا این دارو‌ها به دلیل حمل غیر استاندارد به هیچ‌وجه قابل‌استفاده نیست و علاوه بر اینکه اثر بخش نیست، خطر سلامتی هم خواهد داشت.»

جهانپور تأکید کرد: «قطعاً هر زمان که واکسن کرونا از مسیر قانونی وارد بشود، اطلاع‌رسانی خواهد شد و در غیر این اگر از مسیر‌های غیر اصولی مردم تهیه کنند امکان دارد با خطر مرگ روبه رو شوند.»

مرگ بر اثر تزریق واکسن، اما تنها به واکسن‌های تقلبی اختصاص ندارد و تاکنون چندین گزارش درباره مرگ پس از تزریق واکسن فایزر منتشر شده‌است.

هشدار درباره آزمایش واکسن فایزر روی مردم ایران

زهره الهیان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور درخصوص خبر ورود ۱۵۰ هزار واکسن از شرکت فایزر تأکید کرد: «تعداد واکسن‌های اهدایی ۱۵۰ هزار عدد می‌باشد که با توجه به نیاز به دو دوز واکسن برای هر فرد، تنها برای ۷۵ هزار نفر واکسن تزریق خواهد شد. با توجه به جمعیت بیش از ۸۵ میلیونی کشور، تزریق این تعداد واحد چه تأثیری بر پیشگیری و کنترل کرونا در کشور خواهد داشت؟! و چه دلیلی برای ورود این واکسن‌ها می‌تواند وجود داشته باشد؟»
از نگاه این نماینده مجلس به نظر می‌رسد شرکت فایزر قصد دارد این دارو را روی مردم ایران آزمایش کند.
الهیان همچنین بحث نانوبورد‌ها و استفاده از واکسن برای تزریق نانوبورد‌ها به بدن در جوامع مختلف برای مقاصد سوء وغیر انسانی تصریح کرده: «سؤال این است که با توجه به سوء نیت غرب در تعامل با ایران در موارد مشابه (از جمله واردات خون‌های آلوده) چه تضمینی برای عدم سوء‌استفاده از این واکسن‌ها برای این مقاصد و اهداف مشابه وجود دارد؟»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار