کد خبر: 1034064
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۱
در حالی که روغن در بازار کم است، دولت فقط تأمین روغن فروشگاه‌های زنجیره‌ای را در دستور کار قرار داده و توجهی به تأمین نیاز بازار ندارد.
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: یک مقام مسئول در بخش خصوصی در گفتگو با فارس در مورد وضعیت عرضه و توزیع روغن خوراکی در بازار گفت: روغن خوراکی به ویژه روغن جامد در بازار کم است و مسائل و مشکلاتی که در ماه‌های گذشته برای تأمین و توزیع روغن وجود داشته، هنوز در بازار حل نشده است. نمایندگان فروش شرکت‌های پخش موادغذایی، روغن را به همراه کالای دیگری مانند کیک، چای، باتری و رب گوجه‌فرنگی به بنکداران و مغازه‌داران می‌فروشند و اگر خریدار این کالا‌های اجباری را به همراه روغن خریداری نکند، روغن به متقاضی فروخته نمی‌شود. وی بیان داشت: ویزیتور‌ها نیز برای فروش روغن به همراه فروش کالای اجباری، دو فاکتور مجزا یکی برای روغن و یکی نیز برای کالای اجباری فروخته شده به همراه روغن صادر می‌کنند تا بدین ترتیب سندی از فروش اجباری کالا از سوی آن شرکت پخش در دسترس نباشد.

این فعال بازار در پاسخ به این سؤال که فروش اجباری کالا به همراه روغن توسط ویزیتور‌ها انجام می‌شود یا شرکت‌های پخش و کارخانه‌های تولید روغن نیز در این اقدام نقش دارند، بیان داشت: در حال حاضر اغلب کارخانه‌های تولیدکننده دارای شرکت پخش هستند و برخی نیز که فاقد شرکت پخش هستند، کالای خود را از طریق شرکت‌های پخش توزیع می‌کنند، اما با توجه به اینکه در حال حاضر در سراسر کشور فروش اجباری کالا‌های دیگر به همراه روغن انجام می‌شود و تمامی بنکداران و متقاضیان خرید روغن از شرکت‌های پخش مجبورند تا کالایی را به صورت اجباری به همراه روغن خریداری کنند، حاکی از آن است که این اقدام به صورت کاملاً برنامه‌ریزی شده و سازمان یافته انجام می‌شود. ویزیتور‌ها یا نمایندگان فروش شرکت‌های پخش حقوق بگیرند و بنابراین از شرکت‌های پخش دستور می‌گیرند، ضمن اینکه اصلاً این امکان وجود ندارد و کاملاً دور از ذهن است که تمام ویزیتور‌ها در سراسر کشور به یک‌باره برای فروش اجباری کالا به همراه روغن خوراکی با هم هماهنگ شده باشند، بنابراین این یکپارچگی نشان می‌دهد که این کار به صورت کاملاً سازمان یافته و با پشتوانه در حال انجام است. وی بیان داشت: علاوه بر روغن خوراکی به تازگی و در مواردی سویای خوراکی یا همان سویای پروتئینی نیز به بنکداران یا مغازه‌داران به همراه یک کالای دیگر فروخته می‌شود. فروش اجباری کالا خلاف مقررات تعزیرات و قانون نظام صنفی است، اما کمبود کالا معمولاً چنین پیامد‌هایی را به دنبال دارد. وی با بیان اینکه در حال حاضر روغن مایع در فروشگاه‌های زنجیره‌ای موجود است، گفت: دولت تأمین روغن مایع فروشگاه‌های زنجیره‌ای را در دستور کار قرار داده، اما بنکداران و مغازه‌داران همچنان برای تأمین این کالا با مشکلاتی مواجهند و به طور کلی در بخش صنف روغن کمتر عرضه می‌شود.

این بنکدار موادغذایی بیان داشت: اگرچه روغن مایع در بازار تقریباً کم است، اما کمبود روغن جامد در بازار بیشتر احساس می‌شود و روغن جامد تقریباً در فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم موجود نیست.

وی بیان داشت: بنابراین اصناف روغن را به سختی تهیه و بعضاً با قیمت بالاتری خریداری می‌کنند و بر این اساس مجبورند تا با قیمت بیشتری نسبت به فروش آن اقدام کنند و در این شرایط مشمول جریمه سازمان‌های بازرسی و تعزیرات هم می‌شوند، در حالی که قبل از هرگونه اعمال جریمه، دولت یا نهاد‌های ناظر باید به فکر تأمین روغن مورد نیاز بازار در بخش‌های بنکداری و اصناف باشند و آنگاه اگر در صورت تأمین روغن اصناف، تخلفی از سوی کسبه صورت گرفت، جریمه اعمال شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار