کد خبر: 1034055
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۱
در زمینه دادخواست حقوقی اقدامات مقدماتی انجام شده و مشغول بررسی متن آن هستیم و ظرف ماه‌های آینده دادخواست حقوقی تقدیم دادگاه داخل کشور خواهد شد. آمران و عاملان اصلی از جمله «ترامپ» و «پمپئو» خودشان اعتراف به این جنایت کرده‌اند، اما غیر از این افراد، عاملان دیگری از این ترور از برخی کشور‌های دیگر نیز شناسایی شده‌اند
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: نخستین نشست رسانه‌ای دبیرخانه بین‌المللی صلح و مقاومت با محوریت مطالبه‌گری حقوقی و اولین رویداد دادگاه شبیه‌سازی (موت کورت) ترور شهید‌حاج‌قاسم سلیمانی، شهید‌ابومهدی المهندس و شهدای همراه توسط دولت امریکا، چهارشنبه ۱۰ دی در مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه‌قضائیه برگزار شد.

نشست رسانه‌ای بررسی پرونده و مطالبه‌گری حقوقی ترور سپهبد‌شهید‌حاج‌قاسم سلیمانی با حضور و سخنرانی علی بهادری‌جهرمی، دبیر علمی نشست؛ عباسعلی کدخدایی، عضو حقوقدان شورای نگهبان؛ دکتر هیبت‌الله نژندی‌نژاد، مسئول کمیته علمی موت کورت و دکتر اسماعیل آجرلو، مسئول دبیرخانه صلح و مقاومت در محل مرکز وکلای قوه‌قضائیه در تهران برگزار شد.

در این مراسم که تعدادی از خانواده‌های شهدای جبهه مقاومت و شهدای ترور حضور داشتند از پوستر رویداد ملی دادگاه شبیه‌سازی ترور شهدای مقاومت و کنفرانس بین‌المللی ابعاد حقوقی- سیاسی این موضوع هم رونمایی شد.

پیگیری حقوقی ۴۴ هزار وکیل و کارشناس

در ابتدای این رویداد حقوقی، رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه‌قضائیه از اعلام آمادگی جامعه حقوقی و کارشناسان رسمی برای پیگیری حقوقی ترور شهید‌سلیمانی خبر داد و گفت: «واقعه دردناک شهادت اسوه مقاومت، حاج‌قاسم سلیمانی به نوعی پشت همه ایرانیان را لرزاند و ضروری بود جوامع، اصناف، بخش‌ها و بدنه اجتماعی هر یک واکنش مناسب خود را نسبت به این موضوع داشته باشند و تکلیف خود را احصا کنند و به نوعی با هماهنگی نسبت به حمایت از حقوق ملی و مقابله با بانیان این ضایعه اقدام کنند.»

علی بهادری‌جهرمی افزود: «در این رابطه مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه‌قضائیه سعی کرد جزو پیشگامان باشد و در کنار اساتید محترمی که مبدع این طرح بودند، اعلام آمادگی کرد تا جامعه وکلای مرکز شامل بیش از ۳۰ هزار وکیل و ۱۴ هزار کارشناس رسمی در سراسر کشور برای پیگیری حقوقی این موضوع اقدام کنند. پیش از این هم جلسات متعددی در این خصوص با نهاد‌های حاکمیتی برای پیگیری حقوقی این موضوع برگزار شده است.»

وی تصریح کرد: «در این حین جامعه حقوقی هم اعلام آمادگی کرد و پیش از این جلسه هم جلساتی با نهاد‌هایی که پیگیر این کار هستند، برگزار شده و دبیرخانه بین‌المللی صلح و مقاومت نیز جلساتی را در این خصوص برگزار می‌کنند. امروز همگان باید به سهم خود در راستای محکومیت ترور ناجوانمردانه شهیدسلیمانی به‌عنوان اسوه مقاومت مطالبه‌گری داشته باشند و حق این شهیدان بزرگوار را ادا کنند. باید دانست که اگر واکنش‌های لازم در رابطه با ترور شهیدسلیمانی و همرزمانش صورت نگیرد و این کار با محکومیت و جزا مواجه نشود، اینگونه اقدامات بیشتر خواهد شد؛ به بیان دیگر ما باید با کار‌های بازدارنده حقوقی در مقابل جنایت‌هایی همچون ترور شهیدسلیمانی جلوی اقدامات تروریستی دیگر را بگیریم.»

مطالبه‌گری مردمی صلح و مقاومت

بهادری جهرمی درباره فعالیت دبیرخانه بین‌المللی صلح و مقاومت اظهار داشت: «این دبیرخانه به صورت مردمی و خودجوش فعالیت‌های حقوق بشری و جشنواره‌های علمی در حوزه مباحث تئوریک را پیگیری می‌کند.»

در ادامه مسئول دبیرخانه بین‌المللی صلح و مقاومت گفت: «این دبیرخانه در سال‌جاری تشکیل شد و ماهیت آن مردمی و خودجوش است و هیچ نهاد حاکمیتی تشکیل‌دهنده آن نیست. این دبیرخانه فعالیت‌های متعددی را در دست اقدام دارد که به دو فعالیت شاخص آن اشاره خواهم کرد.»

اسماعیل آجرلو با اشاره به فعالیت‌های دبیرخانه صلح و مقاومت گفت: «نخستین فعالیت شاخص این دبیرخانه برگزاری رویداد شبیه‌سازی دادگاه (موت کورت) است و گروه‌های دانشجویی می‌توانند در قالب رقابت‌های موت کورت به شکل مجازی و حضوری فعالیت کنند و در اسفند ماه بخش حضوری آن برگزار می‌شود. محتوا‌های ارسال شده به‌عنوان اسناد پشتیبان در عرصه‌های مختلف مورد استفاده و استناد قرار می‌گیرد و باید دانست تأثیر بسزایی در ادبیات‌سازی در این زمینه خواهد داشت.»

جریان‌سازی علمی و حقوقی

مسئول دبیرخانه بین‌المللی صلح و مقاومت با اشاره به دومین فعالیت شاخص این دبیرخانه گفت: «دومین فعالیت شاخص، فراخوان مقاله برای بررسی ابعاد ترور شهید‌سلیمانی و همراهان ایشان است و افراد تا ۱۰ اسفند برای ارسال چکیده مقالات مهلت دارند. این دبیرخانه رسالت خود را در جریان‌سازی علمی و حقوقی و مطالبه مردمی سردار سلیمانی قرار داده است.» مسئول کمیته علمی موت کورت نیز در ارتباط با ضرورت برگزاری این نوع دادگاه گفت: «یکی از ضرورت‌های برگزاری موت کورت پاسداشت یاد و خاطره شهیدان است و علاوه بر آن ما قصد داریم از طریق برگزاری این دادگاه مطالبه‌گری حقوقی به عمل بیاوریم.»

هیبت‌الله نژندی منش افزود: «یکی دیگر از ضرورت‌های برگزاری موت کورت آشنایی با چالش‌های حقوقی این نوع کار‌ها در استفاده از راه‌حل‌های جامعه حقوقی کشور است.»

این حقوقدان تصریح کرد: «این اولین‌بار است که برای مشارکت جامعه حقوقی و برای شناسایی آسیب‌ها و راهکار‌ها گرد‌هم می‌آییم تا راجع به یک مسئله فراملی صحبت کنیم و ترکیب علمی ما متشکل از اساتید حقوقی سراسر کشور، وکلا، قضات و پژوهشگران حقوقی است و تیم‌هایی که برنده خواهند شد لوایح‌شان منتشر می‌شود.»

یکسال پیگیری حقوقی

عباسعلی کدخدایی هم در اولین نشست رسانه‌ای دبیرخانه بین‌المللی صلح و مقاومت که با محوریت مطالبه‌گری حقوقی ترورشهید حاج‌قاسم سلیمانی و شهید‌ابومهدی مهندس و شهدای همراه که در محل مرکز وکلا قوه‌قضائیه برگزار شد، گفت: «ایام شهادت حضرت زهرا (س) را تسلیت عرض می‌کنم. همچنین گرامی می‌داریم یاد و خاطره سردارسلیمانی، سردار دل‌ها را که در واقع در آستانه شهادت این مرد بزرگ هستیم. در این یکسال از تمام افراد و نهاد‌هایی که این ماجرا را پیگیری حقوقی کردند، قدردانی می‌کنم.»

کدخدایی ضمن قدردانی از پیگیری‌های حقوقی شهادت سردار‌سلیمانی از سوی دستگاه قضا به ویژه ریاست قوه‌قضائیه و معاونت بین‌المللی این قوه گفت: «تلاش‌های زیادی در پیگیری حقوقی این ترور توسط دادسرا و دادگستری انجام شده است. معاونت حقوق بشر قوه‌قضائیه، شخص آیت‌الله رئیسی و همچنین مرکز حقوقی ریاست جمهوری در این یکسال تلاش‌های زیادی برای پیگیری ترور سردار انجام دادند. شهیدسلیمانی را در واقع همه دنیا به‌عنوان یک انسان صلح دوست می‌شناسند؛ به عنوان انسانی که هم به کشورش و هم به کل منطقه خدمت می‌کرد.»

وی با بیان اینکه سردار سلیمانی یک انسان صلح‌دوست بود، اظهار داشت: «سردار سلیمانی برای تأمین امنیت و ایجاد صلح اقدامات قابل‌توجهی چه در داخل کشور و چه در دیگر کشور‌ها انجام داد و به نوعی ایثارگرانه حرکت کرد. اهمیت اقداماتی که شهید‌سردار سلیمانی بزرگوار انجام داد، شاید هنوز زود است که شناخته شود. شهید‌سلیمانی در ایران و منطقه ایثارگرانه برای حفظ امنیت اقدام کرد و خیلی زود است که فعالیت‌های این شهید عزیز علنی شود.»

اسناد متعدد در محکومیت ترور

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه سردارسلیمانی دلسوز همه مردم بود، گفت: «برای سردار سلیمانی فرقی نمی‌کرد که به کمک مردم سیل‌زده بشتابد یا مردم منطقه را از شر گروه‌های تروریستی نجات دهد؛ چراکه وی در تمام عمر مبارک خود هیچ گاه برای تأمین صلح و امنیت مردم کوتاهی نکرد. شهادت سردارسلیمانی به‌عنوان یک جنایتی شناخته می‌شود که سران رژیم امریکا در آن نقش داشتند. این جنایت از سوی بسیاری از کشور‌های دنیا محکوم شده است.»

وی با بیان اینکه مقامات امریکا نسبت به جنایت صورت گرفته اعتراف کرده‌اند، افزود: «در حوزه بین‌الملل هم اسناد متعددی وجود دارد که این جنایت را محکوم می‌کند؛ ضمن اینکه رویه حقوقی هم که در جهان وجود دارد، ترور بودن این جنایت را تأیید می‌کند. پرونده ترور سردار‌سلیمانی در تاریخ حقوق بین‌الملل بی‌سابقه است و نه‌تن‌ها در تاریخ حقوق بین‌الملل، بلکه در تمام جهان چنین کیسی (پرونده‌ای) وجود نداشته است. یک مقام عالی‌رتبه ایرانی در سفر رسمی به یک کشور دیگر توسط کشور سومی ترور می‌شود، این از جهت حقوقی یک پرونده ویژه است و حتماً آمران و مباشران این جنایت تحت پیگرد قرار خواهند گرفت.» این عضو شورای نگهبان با بیان اینکه پرونده شهادت سردار‌سلیمانی نیازمند بررسی‌های دقیق و حقوقی است، بیان داشت: «اگرچه اصل جنایت رخ داده را همه محکوم کردند، اما از لحاظ حقوقی هم نیازمند تعقیب عاملان این جنایت صورت گرفته هستیم؛ طبیعتاً در این بخش مطالبات زیادی از همان روزی که جنایت رخ داد انجام شده است؛ مقامات چه در ایران و چه در منطقه تأکید داشتند که باید عاملان این جنایت مورد تعقیب قضایی قرار بگیرند که البته این مطالبه همچنان ادامه دارد.»

همکاری حقوقی با عراق

کدخدایی با بیان اینکه ترور سردارسلیمانی قابلیت پیگیری در محاکم داخلی را دارد، بیان داشت: «خوشبختانه پیگیری این موضوع در محاکم داخلی آغاز شده و همکاران ما در قوه‌قضائیه موضوع را در دست پیگیری دارند و خوشبختانه در بُعد حقوقی ماه‌های پایانی این موضوع را سپری می‌کنیم و امیدواریم در چند ماه آینده نتایجی را به دست بیاوریم. مراحل پایانی دادخواست عاملان این جنایت در حال انجام است.»

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه تعقیب کیفری جنایت رخ داده مبانی دارد که این موضوع هم در دست پیگیری است، تصریح کرد: «به واقع تعقیب کیفری شهادت سردار‌سلیمانی زمان‌بر است و نیازمند فراهم شدن مقدمات لازم می‌باشد که در آینده نتایجی از آن ارائه خواهد شد، البته ما معتقدیم محاکم کیفری دولت عراق هم در این زمینه صلاحیت دارند؛ چراکه حاکمیت این کشور در پی این ترور نقض شده است. البته تا جایی که ما اطلاع داریم مقامات قضایی عراق هم مشغول برخی بررسی‌ها هستند.»

وی با بیان اینکه ترور سردار‌سلیمانی از سوی جوامع بین‌الملل محکوم شده است، گفت: «غالب مقامات کشور‌های مختلف، آن‌هایی که بویی از انسانیت بردند، این جنایت را محکوم کرده‌اند.»

کنوانسیون‌هایی که نقض شد

کدخدایی با بیان اینکه ترور سردار‌سلیمانی نقض کنوانسیون ۱۹۷۳، کنوانسیون ژنو و حتی قطعنامه‌های مبارزه با تروریسم است، بیان داشت: «ترور سردارسلیمانی نقض منشور ملل متحد، نقض کنوانسیون ۱۹۶۱ و نقض کنوانسیون ۱۹۶۹ است؛ لذا به همین خاطر هم اشاره شد که دبیرخانه صلح و مقاومت تشکیل شود تا این مراحل حقوقی مورد پیگیری قرار گیرد.»

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا پیگیری حقوقی ترور سردار‌سلیمانی بعد از پایان ریاست جمهوری ترامپ هم امکانپذیر است، بیان داشت: «بله. بعد از ریاست جمهوری ترامپ هم این امکان حقوقی وجود دارد؛ با این حال در زمینه دادخواست حقوقی اقدامات مقدماتی انجام شده و مشغول بررسی متن آن هستیم و ظرف ماه‌های آینده دادخواست حقوقی تقدیم دادگاه داخل کشور خواهد شد. آمران و عاملان اصلی از جمله «ترامپ» و «پمپئو» خودشان اعتراف به این جنایت کرده‌اند، اما غیر از این افراد، عاملان دیگری از این ترور از برخی کشور‌های دیگر نیز شناسایی شده‌اند.»

کدخدایی در نهایت تصریح کرد: «آمران و عاملان اصلی این جنایت که از سران رژیم امریکا تا سطوح پایین‌تر هستند، شناسایی شده‌اند. افرادی که در عملیات و فراهم کردن این اقدام تروریستی از کشور‌های دیگر نیز حضور داشته‌اند، تعقیب قضایی می‌شوند.»

در پایان این مراسم که تعدادی از خانواده‌های شهدای جبهه مقاومت و شهدای ترور هم شرکت کرده بودند، از پوستر همایش صلح و مقاومت رونمایی شد.

گفتنی است سردار سپهبد‌حاج‌قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس و ابومهدی المهندس، معاون سازمان الحشد‌الشعبی عراق به همراه هشت نفر دیگر بامداد جمعه ۱۳ دی ۹۸ در مسیر فرودگاه بغداد در اقدام تروریستی کاخ سفید و به دستور «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری امریکا و با شلیک از پهپاد‌های ارتش این کشور به شهادت رسیدند.

در پی این اقدام تروریستی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه پایگاه امریکایی «عین‌الاسد» در استان «الانبار» عراق را با چندین موشک هدف قرار داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار