کد خبر: 1033918
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۰
آنطور که معاون فنی گمرک ایران می‌گوید طی تصمیمات اخیر و ابلاغ آن، دیگر هیچ مزیتی برای ورود گوشی‌های مسافری و پستی وجود ندارد و بیش از یک گوشی وارده از طریق پست، مرجوع خواهد شد؛ بنابراین از این پس ورود گوشی‌های پستی بدون هیچ معافیتی است و حقوق ورودی گمرکی آن براساس نرخ سنا و با پرداخت دو برابر سود بازرگانی انجام می‌شود.
بهناز قاسمی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: اخیراً حواشی‌ای در رابطه با گوشی‌های مسافری و البته گوشی‌های پستی ایجاد شده بود، به طوری که گمرک ایران اعلام کرد طبق بررسی‌های انجام شده، جریان ورودی گوشی به نوعی جریان تجاری تبدیل شده است، از این‌رو قرار بر این شد طی طرح موضوع و بررسی در مورد آن تصمیم‌گیری شود که در هفته گذشته در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصمیماتی در مورد گوشی‌های پستی البته گوشی اتباع اخذ و در نهایت در ستاد تنظیم بازار مصوب شد. این در حالی است که پیش از این و در سال گذشته مصوباتی در رابطه با معافیت‌ها و تغییر مبنای ارزی گوشی مسافری صادر و در دستور کار قرار گرفته بود. پیگیری آخرین وضعیت ورود گوشی‌های همراه مسافر و پستی با مصوبات جدید از گمرک ایران با توضیحاتی از سوی مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران همراه بود. وی اعلام کرد که مصوبات مربوط به گوشی‌های پستی که از سوی ستاد تنظیم بازار صادر شد، اکنون برای اجرا ابلاغ شده است.

مزیت گوشی مسافری و پستی حذف شد

وی با بیان اینکه ترخیص کالا‌های پستی - به استثنای اقلامی که از نظر شرعی یا قانونی ممنوعیت دارد- اگر جنبه کالای تجاری پیدا نکند به ارزش حداکثر ۵۰ دلار بدون پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی و بدون مطالبه کارت بازرگانی با مجوز‌های مقرر بلامانع است، اظهار کرد: در رابطه با گوشی‌های پستی نیز این موضوع قابل اجرا بود، اما از چندی پیش بررسی‌های گمرک نشان داد که به نوعی ورود گوشی‌های پستی جنبه تجاری پیدا کرده است.

ارونقی در گفتگو با ایسنا گفت: مشاهده شده که افراد از کشور‌های دیگر و از جمله کشور‌های همسایه از جمله عراق، افغانستان و ترکیه اقدام به پست گوشی به ایران می‌کردند که این از نظر گمرک ما طبیعی به نظر نمی‌رسید.

وی در ادامه افزود: بر این اساس با طرح موضوع در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصمیم بر این شد که معافیت ۵۰ دلاری گوشی‌های پستی حذف و نرخ ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای محاسبه حقوق ورودی حذف شود که در نهایت با پیشنهاد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک ایران در جلسه ستاد تنظیم بازار مطرح و به تصویب این مرجع رسید. بر این اساس از این پس ورود گوشی‌های پستی بدون هیچ معافیتی است و حقوق ورودی گمرکی آن‌ها براساس نرخ سنا و با پرداخت دو برابر سود بازرگانی انجام می‌شود.

این مقام مسئول در گمرک ایران تأکید کرد که اگر بیش از یک گوشی به نام یک شخص پست شده باشد، گمرک ایران نسبت به مرجوع کردن مازاد آن اقدام می‌کند و فقط یک گوشی را رجیستر خواهد کرد.

اختلاف ۵/ ۲ میلیونی گوشی پستی به مسافری آیفون ۱۲ صفر شد

وی در رابطه با جریان اخیر مربوط به گوشی‌های آیفون ۱۲ و اینکه مسافران به‌طور گسترده با خود از این مدل همراه داشته یا در بسته‌های پستی زیادی گوشی آیفون ۱۲ وجود داشت، گفت: در حال حاضر با حذف معافیت‌های گوشی‌های پستی و ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی آن، اختلاف ۵ /۲‌میلیون تومانی گوشی پستی که نسبت به گوشی همراه مسافری وجود داشت حذف شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار