کد خبر: 1033672
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۹
قلدر‌های حاکم بر لیبرال دموکراسی‌ها فقط یک چیز می‌فهمند؛ زبان زور. حالا هم در سالروز به شهادت رساندن سردار قلب‌ها و در آستانه چهلمین روز ترور شهید فخری‌زاده، ایران طی این نامه به آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای اعلام کرد که درصدد بازگرداندن غنی‏سازی اورانیوم به سطح ۲۰ درصد است تا مشایعت ترامپ از کاخ سفید همزمان شود با پاسخ دیگری به فشار به اصطلاح حداکثری او علیه ایران و البته هشداری باشد به تیمی که خود را آماده به دست گرفتن فرمان کاخ سفید می‌کند که مبادا هوس بازی‌های ترامپی در سر داشته باشد و در مسیر دلخواه تروریست‌های صهیونیست گام بردارد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: رئیس سازمان انرژی اتمی جمعه شب با حضور در برنامه «قرار قاسم» در شبکه ۵ سیما، ضمن تشریح مجاهدت‌ها و ایثارگری‌های شهید سپهبد قاسم سلیمانی اعلام کرد که به زودی غنی‌سازی ۲۰ درصد در فردو آغاز خواهد شد. علی‌اکبر صالحی گفت: «ما سرباز نظام هستیم و دستمان روی ماشه است؛ فرمانده باید دستور بدهد. ما خیلی سریع می‌توانیم کار را شروع کنیم.» صالحی در این گفتگو درباره آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصد و آمادگی سازمان انرژی اتمی در این خصوص گفت: «نامه‌ای به نماینده جمهوری اسلامی در آژانس بین‌المللی در وین داده‌ایم که تسلیم این نهاد شود. این نامه روز جمعه به آژانس داده شد. ما به اعتبار مصوبه مجلس می‌خواهیم غنی‌سازی ۲۰درصد را آغاز کنیم، چون باید به آژانس اعلام کنیم، بازرسان این نهاد بیایند برخی چیز‌هایی را که پلمب شده، فک پلمب کنند.» وی توضیح داد: کپسول‌های گاز اورانیوم را باید عوض کنیم. الان کپسول گاز اورانیوم طبیعی وصل است و غنی‌سازی ۴ درصد انجام می‌دهیم. حالا باید ۴ درصد را وصل کنیم تا ۲۰ درصد را تولید کنیم.

ظاهراً غنی‌سازی ۲۰ درصدی در مسیر طرح چند هفته قبل مجلس است. مجلس شورای اسلامی در چارچوب گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای و نامه رئیس‌جمهور به کشور‌های اروپایی، در پاسخ به روند اقدامات خصمانه امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و همراهی کشور‌های اروپایی با آن، طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را به تصویب نهایی رساند. براساس ماده ۱ مصوب این طرح در راستای تأمین شروط نه‌گانه مقام معظم رهبری در خصوص توافق هسته‌ای، سازمان انرژی اتمی ایران موظف است بلافاصله پس از تصویب این قانون، جهت مسائل صلح آمیز نسبت به تولید اورانیوم با غنای ۲۰درصد اقدام و سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم آن را در داخل کشور ذخیره کند و همچنین سازمان مذکور موظف است نیاز کشور برای مصارف صلح آمیز به اورانیوم با غنای بالای ۲۰درصد را به طور کامل و بدون تأخیر تأمین کند.

در ظرف ۲ ساعت

سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در گفتگو با خبرگزاری فرانسه تأیید کرده که ایران آژانس را از قصد خود برای غنی‌سازی اورانیوم تا میزان ۲۰ درصد در کارخانه زیرزمینی فردو مطلع کرد. این اقدام مطابق با قانونی است که اخیراً در پارلمان ایران تصویب شده است. به گزارش خبرگزاری فرانسوی برخی از دیپلمات‌ها از این تصمیم انتقاد کرده‌اند و گفته‌اند که این اقدام می‌تواند شرایط را پیچیده‌تر کند. با این حال، آن‌ها اذعان کردند که این تصمیم نتیجه ترور دانشمند هسته‌ای ایران، محسن فخری‌زاده است. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش در پیامی در توئیتر خبر داد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل درباره قصد ایران برای آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصد اطلاع رسانی کرده است. اولیانوف در ادامه پیام توئیتری در طعنه‌ای به بحث نشت اطلاعاتی معمول نوشت: «به طور معمول چنین گزارش‌های محرمانه‌ای در ۱۰ دقیقه به رسانه‌ها درز می‌کند. امروز این موضوع طی دو ساعت اتفاق افتاد. فردی که این اطلاعات را درز می‌دهد عامل انسانی است و در تعطیلات است.

خبرگزاری رویترز با اشاره به خبر برنامه ایران برای بازگشت به غنی‌سازی ۲۰ درصد، نوشت: «این آخرین حرکت ایران از چندین نامه اخیر اعلانی ایران به آژانس بین المللی هسته‌ای بوده است که برنامه‌هایی برای هرچه بیشتر شکستن توافق هسته‌ای اعلام می‌دارد.» این شبکه انگلیسی خود برای این اقدام‌ها از واژه نقض استفاده کرده و البته توضیح داده که این اقدامات ایران از سال ۲۰۱۹ در انتقام از خارج شدن امریکا از این توافق و اعمال مجدد تحریم‌هایش علیه ایران انجام گرفته است. رویترز با اشاره به اینکه این گام ایران یکی از گام‌های متعددی است که در قانون مصوب مجلس ایران در پاسخ به کشتن دانشمند ارشد هسته‌ای ایران تصویب شده است، مدعی شده است: این حرکات می‌تواند تلاش‌های جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب امریکا برای الحاق مجدد به توافق هسته‌ای را پیچیده‌تر سازد.

کارشناسان معتقدند که در امریکای دوره بایدن سعی خواهد شد به جای بازگشت بی، چون و چرا به برجام و لغو تحریم‌های حداکثری، بازگشت تدریجی و مشروط اعمال شود تا فشار تحریم‌ها علیه ایران فقط شکل دیگری بگیرد و واشنگتن در اتحاد با اروپایی‌ها زمینه اعمال فشار بیشتر به ایران برای برجام‌های موشکی و منطقه‌ای را فراهم سازد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار