کد خبر: 1033648
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۹
طی ۲۴ ساعت منتهی به روز یک‌شنبه ۱۳ دی ماه ۶ هزار و ۴۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۹۳ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۳۷ هزار و ۴۷۴ نفر رسید.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: هر چند وضعیت کلی کرونا در کشور رو به بهبود گذاشته‌است، اما اوضاع در شهر‌های شمالی چندان مساعد نیست. آنطور که سخنگوی وزارت بهداشت می‌گوید، به رغم مشاهده شیب نزولی در نمودار موارد مثبت بستری و نمودار موارد مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در کشور، میانگین بروز در هر دو شاخص یاد شده در استان مازندران با اختلاف قابل توجهی بالاتر از میانگین کشور است. وضعیتی که برخی به پیک چهارم و زمستانی کرونا تعبیرش می‌کنند، اما سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا معتقد است پیک سومی که در اغلب شهر‌های کشور پشت سر گذاشتیم در شهر‌های شمالی آغاز شده‌است. در تهران هم وضعیت قرمز آلودگی هوا نگرانی‌های کرونایی را تشدید کرده‌است؛ چراکه به گفته فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران سیستم تنفسی با آلودگی هوا دچار آسیب می‌شود و به همین خاطر هم آلودگی هوا ویروس کرونا را ماندگارتر می‌کند. در کنار این‌ها کرونای انگلیسی و سرعت انتقال آن اصلی‌ترین نگرانی امروز در تمام کشور‌های دنیاست؛ چراکه همراه شدن این ویروس با سرمای هوا و پیک زمستانی می‌تواند فاجعه‌بار شود.

طی ۲۴ ساعت منتهی به روز یک‌شنبه ۱۳ دی ماه ۶ هزار و ۴۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۹۳ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۳۷ هزار و ۴۷۴ نفر رسید. طی همین زمان، ۱۰۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۵۵ هزار و ۴۳۸ نفر رسید. تا کنون یک میلیون و ۴ هزار و ۳۲۶ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۴هزارو۹۸۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل‌ها، چهار شهرستان ساری، آمل، رامسر و سوادکوه شمالی در وضعیت قرمز، ۴۳ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۴۰۱ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

وضعیت قرمز مازندران و گیلان

به گفته سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت در هفته گذشته میانگین بروز هفتگی موارد مثبت بستری و همچنین میانگین بروز هفتگی موارد مرگ و میر ناشی از بیماری نسبت به هفته قبل، دارای روند کاهشی بوده‌است. به طوری که میانگین بروز هفتگی موارد مثبت بستری در هفته دوم دی ماه ۴/ ۶ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت گزارش شده‌است که بیشترین میزان بروز به ترتیب در استان‌های مازندران، گلستان، تهران، اردبیل و گیلان بوده‌است. همچنین میانگین بروز هفتگی موارد مرگ و میر ناشی از بیماری در هفته دوم دی ماه حدود ۵/ ۱۲ نفر به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت گزارش شده‌است که بیشترین میزان بروز به ترتیب در استان‌های مازندران، گیلان، اردبیل و کهگیلویه و بویر احمد بوده‌است.

لاری تصریح کرد: «به‌رغم مشاهده شیب نزولی در نمودار موارد مثبت بستری و نمودار موارد مرگ و میر ناشی از بیماری در کشور، میانگین بروز در هر دو شاخص یاد شده در استان مازندران با اختلاف قابل‌توجهی بالاتر از میانگین کشور است. در حال حاضر شهرستان‌های ساری، آمل، رامسر و سوادکوه شمالی در این استان در وضعیت قرمز بیماری قرار دارند.»

خطر پیک چهارم کرونا

به گفته رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران، روند بیماری کرونا در استان‌های شمالی کشور که زودتر از اکثر استان‌های کشور درگیر پیک اول هم شده بودند، هم اکنون نزولی نیست و این موضوع زنگ خطری را به صدا در می‌آورد که این احتمال وجود دارد تا گرفتار پیک چهارم بیماری کرونا شوند و در صورتی که مداخلات و نظارت‌های لازم صورت نگیرد، کشور پس از دو ماه روند نزولی بیماری، درگیر پیک زمستانه کرونا شود و این موضوع نیازمند توجه بیشتر مسئولان، دست اندرکاران نظام سلامت و مردم است.

مصطفوی تأکید کرد: اتفاقی را که در مازندران رخ داده است باید زنگ خطری برای سایر نقاط کشور بدانیم و برای آنکه روند صعودی در مازندران نزولی شود باید اقدامات عملی صورت گیرد و تا آنجا که مقدور است از سفر‌های غیرضروری به این منطقه پرهیز شود و خطر را جدی بدانیم.

به گفته وی اگر کاهش سطح مراقبت‌ها و نظارت‌ها در سایر استان‌های کشور هم اتفاق بیفتد، دور از ذهن نیست که درگیر پیک مجدد بیماری کرونا شویم.

روحانی: نگران کرونای انگلیسی هستیم

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن تشکر از مردم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: «در این مدت در موج اول و دوم کرونا در ایران موفقیت خوبی داشتیم، در موج سوم همه ارگان‌ها به صحنه آمدند و فعال شدند و سریع‌تر از آنچه دیگران پیش‌بینی و فکر می‌کردند، توانستیم آن را مهار کنیم.»

رئیس‌جمهور با بیان اینکه وزیر بهداشت، معاونان و سخنگوی محترم در هفته‌های اخیر بار‌ها تذکر دادند که اگر مردم مراعات نکنند احتمال دارد با موج دیگری در بهمن و اسفند مواجه شویم، گفت: «هزینه اقتصادی پیک بیماری در اواخر بهمن و اسفند بسیار سنگین است، بنابراین باید این بیماری را مهار و کنترل کنیم و شرایطی را به وجود بیاوریم تا کسبه و فعالان اقتصادی بتوانند در ایام پایان سال از این فرصت استفاده کنند و شب عید خوب و مناسبی داشته باشیم تا مردم بتوانند در ایام عید به سفر بروند.»

روحانی با تأکید بر اینکه عادی انگاری معضل بزرگی خواهد بود، افزود: «اکنون دو، سه خطر پیش روی ماست و مردم هم نگران هستند. یکی از خطر‌ها ویروس جهش یافته یا ویروس انگلیسی است. اگر مراعات نکنیم و دروازه‌ها را محکم نگیریم با مشکل بزرگی مواجه می‌شویم که کنترل مجدد آن بسیار سخت است بنابراین خیلی باید مراقبت کنیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: «مسئله دوم، مسئله فصل سرما است. از طرف دیگر با آلودگی هوا مواجهیم، هوا آلوده است و وقتی باد و باران نیست با این مشکل روبه‌رو هستیم.»

کاهش بستری و مرگ و میر

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم با اشاره به برگزاری پنجاه و یکمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «ویروس انگلیسی که اروپا را در بر گرفته است، موج وحشتی در اروپا به راه انداخته‌است. این ویروس تنفسی است و به هر کشوری می‌تواند سرایت کند و حتی خبر‌هایی به دستمان رسیده‌است که در ترکیه هم این ویروس دیده شده‌است. بنابراین در کنترل مرز‌های هوایی، دریایی و زمینی باید بیش از قبل دقت کنیم، اما در هر حال چه جهش ویروس خارجی باشد و چه جهش در داخل رخ داده باشد باید پروتکل‌ها را رعایت کرده، از حضور در تجمع خودداری کرده، ماسک بزنیم، از حضور در جمع بپرهیزیم؛ زیرا حضور در جمع و مهمانی‌ها می‌تواند عامل اساسی انتقال بیماری باشد.» به گفته وی میزان رعایت پروتکل‌ها در کشور به بالای ۸۶ درصد رسیده و کم‌کم داریم به سبک زندگی با کرونا عادت می‌کنیم و تنها راه مقابله با ویروس کرونا همین است.

رئیسی با تأکید بر اینکه، در سطح کشوری روند بیماری نزولی است، گفت: «نسبت به حدود پنج هفته قبل میزان بستری در بیمارستان‌ها تقریباً یک چهارم و مرگ و میر کمتر از یک سوم شده است‌و این آمار بسیار درخشان است که نتیجه رعایت مردم است.» وی با بیان اینکه در استان مازندران به نوعی پیک سوم بیماری آغاز شده است، افزود: «بنابراین اکثر شهر‌های استان درگیر هستند. چهار شهر قرمز در کشور داریم که مربوط به استان مازندران است، سوادکوه شمالی، ساری، آمل و رامسر همچنان قرمز هستند و نیاز به مراقبت بیشتر دارند.» به گفته وی ۴۰۱ شهر زرد و ۴۳ شهر نارنجی داریم که حدود ۱۵ تا ۱۸ شهر نارنجی در استان مازندران است. شهر لاهیجان در استان گیلان و همه شهر‌های استان مازندران هم مراقبت بیشتر می‌خواهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار