کد خبر: 1033525
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۰
رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه با بیان اینکه جراحی‌ها در حوزه رابطه مالی دولت و نفت، قیمت ارز و مالیات باید توسط دولت و کمیسیون تلفیق انجام پذیرد، گفت: ما معتقدیم که این جراحی‌ها در آخر به نفع معیشت مردم است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با تسنیم، در خصوص اجرایی نبودن لایحه بودجه سال آینده گفت: خود دولت نیز به این موضوع اعتقاد دارد لایحه‌ای که ارائه کرده‌است به خصوص در سمت منابع قابل اجرا نیست.

در جلسه‌ای که وزیر نفت حضور داشتند ایشان آمار و جداولی را ارائه دادند که براساس همان آمار بنده به ایشان گفتم که نه امکان تولید این مقدار نفت و میعانات گازی و نه امکان صادرات آن وجود دارد.

رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه در ادامه گفت: حتی در دولت هم به این موضوع اعتماد ندارند؛ چراکه بلافاصله در تبصره دوم آورده است که اگر این میزان نفت فروش نرفت، دولت اجازه دارد آن را در داخل پیش فروش کند و اگر این کار هم محقق نشد می‌تواند از صندوق برداشت کند و باز هم اگر این اتفاق رخ نداد، دولت می‌تواند از بانک مرکزی استقراض کند.

زنگنه ادامه داد: دولت به دلایلی ساده‌ترین روش را برای تأمین منابع خود در نظر گرفته است. اگر ما ردیف‌های بودجه را بررسی کنیم، در حوزه مالیات‌ها، فروش دارایی‌های دولت، فروش سهام و در حوزه‌های دیگر این امکان وجود دارد که دولت منابع لایحه بودجه خود را اصلاح کند.

وی در خصوص لایحه بودجه سال‌۱۴۰۰ گفت: بنده فکر می‌کنم دولت یک بودجه‌ای را برای سال آینده در نظر گرفته که در آن حقوق‌ها را افزایش دهد و پرداختی بازنشستگان را همسان‌سازی کند. حتی در برخی از بخش‌ها، هزینه‌های دولت تا ۱۷۰‌درصد رشد داشته است، به خصوص در بخش درمان که بودجه برخی از دانشگاه‌های ما تا ۲۵۳‌درصد رشد بودجه دارند. این بدین معنا است که دولت سمت هزینه‌ها را کاملاً فربه دیده، اما در سمت منابع هیچ زحمتی را برای خودش قائل نشده است.

در بخش فروش اموال که دولت باید کسری بودجه خود را از این طریق تأمین کند، ۵۰‌هزار میلیارد تومان بودجه امسال به ۲۶‌هزار میلیارد تومان تقلیل پیدا کرده‌است. وی با اشاره به پاسخ دولت به این مسئله گفت: زمانی که از دولت دلیل این موضوع را می‌پرسیم، می‌گوید وزارتخانه‌ها و رؤسای دستگاه‌ها خیلی مایل نیستند که اموال خود را بفروشند. دولتی که با کسری بودجه مواجه است می‌تواند یک دستور جدی صادر کند و دستگاه‌های اجرایی را ملزم به این کار کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار