تخته گاز بدون گواهینامه!
کد خبر: 1033076
لینک کوتاه: https://www.Javann.ir/004KkW
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۰
افزایش هزینه‌های زندگی موجب شده تا هزینه یک میلیون تومانی کلاس‌های آموزش رانندگی برای بسیاری از افراد از اولویت خارج شود. بالا بودن هزینه دریافت گواهینامه موجب کاهش استقبال از کلاس آموزش رانندگی به ویژه در میان رانندگان موتورسیکلت شده‌است.
علیرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: شانه خالی کردن از دریافت گواهینامه در صورت بروز تصادف، زیان مضاعف برای راننده به همراه دارد. علاوه بر هزینه‌ای که به سیستم سلامت کشور وارد می‌شود، راننده بدون گواهینامه، هزینه خسارت جانی و مالی چشمگیری هم باید بپردازد.

ویراژ لابه‌لای قوانین

در همین زمینه روز گذشته، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به بالا بودن هزینه کلاس‌های آموزش رانندگی و به ضرورت کاهش آن اشاره کرد و گفت: «بالا بودن هزینه دریافت گواهینامه موجب کاهش استقبال از کلاس آموزش رانندگی به ویژه در میان رانندگان موتورسیکلت شده‌است.»

علی بابایی کارنامی، با اشاره به بالا بودن هزینه کلاس‌های آموزش رانندگی گفت: «هزینه کلاس‌های آموزش رانندگی به شکل غیر متعارفی در حال افزایش بوده و این موضوع موجب کاهش استقبال از این کلاس‌ها شده و افراد به جای دوره آموزشی و دریافت گواهینامه وارد مسیر‌های انحرافی می‌شوند که زمینه‌ساز بسیاری از اتفاقات جبران‌ناپذیر است.»

نماینده مردم ساری و میان دورود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از مقررات مربوط به راهنمایی و رانندگی، الزامی بودن داشتن گواهینامه رانندگی است، عنوان کرد: «اهمیت داشتن گواهینامه رانندگی به اندازه‌ای است که قانونگذار، رانندگی بدون گواهینامه را ممنوع اعلام کرده و برای آن مجازات در نظر گرفته‌است، اما بالا بودن هزینه کلاس‌های آموزش رانندگی در ماه‌های اخیر موجب شده برخی برای دریافت گواهینامه اقدام نکنند، این مسئله در رانندگان موتورسیکلت که اکثراً از قشر متوسط رو به پایین، کارگران فصلی و کم درآمد یا افراد با درآمد غیر پایدار هستند، پر رنگ‌تر است.»

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «اگر بخواهیم رانندگان را موظف به گذراندن دوره آموزشی و دریافت گواهینامه کنیم باید حمایت‌های لازم را نیز برای آن‌ها در نظر بگیریم. در شرایط ایده‌آل، دولت باید تمامی هزینه‌های مربوطه به آموزش رانندگی را برعهده بگیرد و دریافت گواهینامه را برای مردم حداقل در مرحله اول رایگان کند و رانندگان در مرحله تمدید گواهینامه مشمول پرداخت هزینه شوند تا جلوی بسیاری از تخلف‌ها گرفته شود.»

هزینه‌های یک گواهینامه

از سوی دیگر رئیس پلیس راهور ناجا هم اخیراً طی مصاحبه‌ای به افزایش غیرمتعارف هزینه کلاس‌های آموزشی موتورسیکلت و کلاس‌های رانندگی اتومبیل اشاره و تأکید کرد که این هزینه‌ها باید برای متقاضیان کاهش پیدا کند، وی همچنین از طرح نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای کاهش هزینه‌های کلاس‌های رانندگی خبر داد.

برای دریافت گواهینامه علاوه بر گذراندن یکسری بوروکراسی اداری هزینه‌های مختلفی هم با عناوین متفاوت باید پرداخت کرد. کلاس‌های تئوری ۱۲۰ هزار تومان، کلاس عملی ۷۰۰ هزار تومان، صدور کارتکس ۴۷ هزار تومان، چشم پزشکی و آزمایش گروه خون ۱۸۰ هزار تومان، خرید کتاب آیین‌نامه ۲۰ هزار تومان، مردودی در امتحان آیین‌نامه (به ازای هر دفعه) ۳ هزار تومان و مردودی در آزمون عملی هم ۱۰ هزار تومان هزینه دارد. مجموع هزینه گواهینامه رانندگی بیش از یک میلیون تومان می‌شود.

از جریمه تا حبس

داشتن گواهینامه رانندگی به اندازه‌ای اهمیت دارد که قانون‌گذار در ماده ۷۲۳ قانون مجازات اسلامی رانندگی بدون گواهینامه (پروانه یا مجوز رانندگی) را جرم اعلام کرده‌است؛ یعنی اگر کسی بدون داشتن گواهینامه اقدام به رانندگی کند با مجازات‌هایی همچون حبس و جزای نقدی روبه‌رو خواهد شد.

ماده ۷۲۳ قانون مجازات اسلامی مقرر کرده «هرکس بدون گواهینامه رسمی اقدام به رانندگی یا تصدی وسایل موتوری که مستلزم داشتن گواهینامه مخصوص است، بنماید و همچنین هرکس به موجب حکم دادگاه از رانندگی وسایل نقلیه موتوری ممنوع باشد به رانندگی وسایل مزبور مبادرت ورزد برای بار اول به حبس تعزیری تا دو ماه یا جزای نقدی تا یک میلیون ریال یا هر دو مجازات و در صورت ارتکاب مجدد به دوماه تا شش ماه حبس محکوم خواهد شد.»

مطابق ماده ۴ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، در صورت وقوع جرم رانندگی بدون گواهینامه، افسران راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی مجاز هستند پس از تشخیص تخلف، متخلفین را متوقف کنند. همچنین طبق بند ج ماده ۱۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی پس از تشخیص تخلف، باید وسیله نقلیه متوقف شده و راننده جهت رسیدگی به اتهام و تعیین مجازات به مرجع قضایی معرفی شود.

با توجه به هزینه‌های سنگین تصادفات ترافیکی و اختصاص بخش قابل‌توجهی از تولید ناخالص ملی کشور به این امر، لازم است تا تخلفات ترافیکی و در نتیجه تعداد تصادفات در کشور کاهش یابد.

هزینه‌های خصوصی در حاشیه آموزشگاه

شاید یکی از دلایل این سختگیری‌ها، فرهنگ‌سازی ترافیک به کاربران به عنوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل تصادف‌ها است تا از این طریق به نوعی آمار تلفات ناشی از تصادفات کاهش یابد. آموزشگاه‌های رانندگی در کنار تمام محاسنی که در بر دارند دارای معایب و مشکلاتی هستند.

محمد ۲۰ ساله یک شهروند تهرانی است که در یکی از آموزشگاه‌های تهران ثبت‌نام کرده‌است، در این زمینه به ایرنا می‌گوید: «سختگیری‌های آموزشگاه هنرجویان را خسته می‌کند به گونه‌ای که دوست داریم تنها گواهینامه را اخذ کنیم و هیچ علاقه‌ای برای دریافت مطالب کلاس نداریم. کلاس‌های تئوری آموزشگاه‌ها ۱۰ جلسه، شهری هشت جلسه و کلاس فنی سه جلسه است، در حالی که باید تعداد جلسات شهری را که در واقع کلاس عملی است، افزایش دهند تا مطالب کتاب را در عمل ببینیم و تجربه کنیم. از سوی دیگر کلاس‌های فنی برای هنرجویان چندان کاربردی ندارد، چون فهم آن برای ما یک مقدار مشکل است، چون با قطعات خودرو آشنا نیستیم و با سه جلسه هم آشنا نخواهیم شد.»

از طرف دیگر به گزارش ایرنا برخی از مربیان آموزشگاه‌های رانندگی از هنرجو‌ها می‌خواهند که بدون اطلاع آموزشگاه در جلسات خصوصی آن‌ها با پرداخت هزینه‌های قابل‌توجهی شرکت کنند. البته این کلاس‌ها به غیر از دو جلسه کلاس خصوصی است که خود آموزشگاه بعد از هر جلسه مردودی در آزمون رانندگی برای آن‌ها در نظر می‌گیرد.

مجموع این هزینه‌ها برای جوانانی که درآمد ثابت ندارند به قدری بالاست که قید گواهینامه را می‌زنند، غافل از اینکه هزینه‌های بیشتری در صورت حادثه باید پرداخت کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
عناوین پیشنهادی
آخرین اخبار