کد خبر: 1027764
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان:
دکترمحمد عیدی گفت: به مناسبت روز نکوداشت اصفهان که با روز حماسه و ایثار مردم اصفهان پیوند خورده است، بیش از ۹۰ عنوان برنامه اجرا می‌شود.

به گزارش سعید عرفان منش خبرنگار جوان انلاین از اصفهان،رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در نشست خبری برنامه های نکوداشت اصفهان و گرامیداشت حماسه 25 آبان به نام روز حماسه و ایثار مردم اصفهان اظهار کرد: پیشینه اقتصاد فرهنگ در شهر اصفهان مزیت مطلق ما به عنوان یک جهانشهر است که از طریق آن کالاهای هویتی را می توانیم توسعه دهیم.

وی با اشاره به اینکه باید در این حوزه سه سطح ارتباط در حوزه درون استانی، ملی و جهانی تعریف شود، گفت: اصفهان همچنین از دیرباز کانون میان فرهنگی در مسیر جاده های بین المللی از جمله جاده ابریشم بوده است؛ دیپلماسی شهری اقتضا می کند راهبردهایی را در این زمینه تدوین کنیم.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: خلاقیت هنری اگر در چارچوب مرزها قرار گیرد، درخت خلاقیت فرهنگی خشکیده می شود و بنابراین باید در برآیند دیپلماسی شهری به صورت مشخص تر ورود پیدا کنیم.

وی افزود: اخیرا حضور اصفهان به عنوان تنها شهر ایران در نمایشگاه CIIE شانگهای چین که بزرگترین نمایشگاه چند منظوره آسیا است، یکی از نمونه های دیپلماسی شهری است که توانستیم در نمایشگاهی در دوران کرونا بدون حضور یک نفر از مجموعه شهرداری حضور پیدا کنیم. این نمایشگاه با حضور رئیس جمهوری خلق چین و با حضور یکصد کشور افتتاح شد.

عیدی بیان کرد: شهر اصفهان در غرفه ای 80 متری از طریق یک NGO اصفهانی و با استفاده از توان رایزنان فرهنگی اصفهان در چین، به معرفی صنایع دستی اصفهان پرداخت که این راه هزینه های تعاملی و اقتصادی اصفهان برای حضور در چنین نمایشگاهی را تقریبا حذف کرد؛ در این نمایشگاه تمبر شهر اصفهان نیز رونمایی و شهردار نانجینگ خواستار امضای تفاهم نامه با شهر اصفهان شد.

وی افزود: شهر اصفهان شهری اسطوره ای است و ریشه اصفهان از زمان جمشید جم و طهمورث و تاکنون تعریف می شود. بنابر نگره اسطوره ای زائیچه شهر اصفهان را در زمان سعد به نام آذر یا قوس مشخص کرده اند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: براساس نقل جابری انصاری و کتاب حمدالله مستوفی باروی اصفهان که 12 هزار گام بوده در اول آذرماه به پایان رسیده است.

وی با بیان اینکه کمال الدین اصفهانی که از شعرای نامدار اصفهان است نیز اشاره داشته است که اتابک سعد زنگی در طالعی سعد در قوس به اصفهان وارد شده است، گفت: همچنین حکومت های آل بویه و صفویه که شیعی بودند، این نماد را به عنوان نماد اصفهان شناخته اند با این تفاوت که در دولت صفوی با تلفیق سه نماد از اصفهان با خلاقیت هنری، به این نمادی که اکنون به نماد اصفهان شناخته می شود بُعد معنایی وسیع تری دادند به طوریکه این نشان، از نگاه صرفا نجومی به نگاه عرفانی و اخلاقی ارتقا یافت.

عیدی بیان کرد: اکنون هیچ اختلاف نظری میان مدیریت شهری و اصفهان شناسان در مورد اینکه اول آذرماه روز اصفهان است، وجود ندارد بر همین مبنا هم در شورای پنجم، روز اصفهان به رسمیت شناخته شد و در سال 97 برنامه بزرگی در میدان نقش جهان با حضور سفرای کشورهای خارجی و نمایندگان خواهرخوانده های اصفهان برای نکوداشت روز اصفهان برگزار شد.

*هفته فرهنگی اصفهان در جهت تقویت حوزه های گردشگری

وی با بیان اینکه اول آذر به معنای اسطوره ای روز اصفهان است اما یک روز دیگر هم در خاطره مردم اصفهان به صورت اسطوره ای نشانگر اصفهان است، اظهار کرد: روز 25 آبانماه به خاطر تشییع شهدای عملیات محرم در شهر اصفهان و خاکسپاری آنها در تخت فولاد، به نام روز حماسه و ایثار مردم اصفهان نامگذاری شده است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان افزود: برهمین اساس از 25 آبان تا یکم آذرماه به نکوداشت شهر اصفهان می پردازیم و در هفته فرهنگی اصفهان در ماه اردیبهشت نیز برنامه هایی با رویکرد گردشگری اصفهان، تدوین و اجرا می شود.

وی با بیان اینکه برای روز نکوداشت اصفهان 15 منطقه شهر به صورت مویرگی همراه با حوزه های مدنی اقدام به برنامه ریزی در این خصوص کرده اند، اظهار کرد: هرچند در زمان شیوع کرونا با شرایط اضطرار مواجه ایم اما زندگی جریان دارد و ما برای این هفته از دو ماه پیش اقدام به برنامه ریزی و همفکری کرده ایم.

عیدی بیان کرد: برای هفته نکوداشت اصفهان، 99 عنوان برنامه در شهر اصفهان اجرا می شود که از جمله این برنامه ها می توان به گالری شهری «شاهد و ناظر» برای فضاسازی هنری مجتمع اداری اصفهان اشاره کرد که شهروندان در عبور روزمره خود شاهد آن هستند و قرار نیست جمعیتی دور هم جمع شود.

وی با اشاره به اینکه فضاسازی سه پل آذر، فلزی و غدیر نیز در این ایام انجام می شود، تصریح کرد: ایجاد گالری شهری با موضوع روز اصفهان و مشخصا روز حماسه و ایثار و پیوند آن با شهر، فضاسازی ویژه از سوی شهرداری منطقه هفت برای روز 25 آبان در چهارراه شهید باهنر، پل شهید چمران و پل 25 آبان و نیز ساخت ویدئوکلیپ و دیواره پازلی از دیگر برنامه های این هفته است.

*رونمایی از 150 اثر فرهنگی – هنری اصفهان

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه 240 فضای بتنی از سوی روابط عمومی معاونت فرهنگی – اجتماعی شهرداری اصفهان به روز حماسه و ایثار شهر اصفهان اختصاص یافته است، گفت: بازنمایی هویت تاریخی محلات اصفهان در مناطق 15 گانه شهری از دیگر برنامه های این مناسبت است.

وی از عرضه محصولات فرهنگی اصفهان در موزه هنرهای معاصر شهر اصفهان در این روزها خبر داد و گفت: برهمین اساس در خلال چهار شب 150 اثر فرهنگی اجتماعی در قالب ۲۱ عنوان رونمایی می شود که شب گذشته در همین زمینه بخش ویژه محصولات شهروندی رونمایی شد.

عیدی با بیان اینکه امشب نیز محصولات گردشگری رونمایی می شود، ادامه داد: در همین راستا بسته ای برای ارسال به خواهرخوانده های شهر اصفهان از صنایع دستی اصفهان با موضوع کرونا تهیه شده است که در روزهای پایانی سال 2020 از سوی شهردار اصفهان برای همتایان خواهرخوانده ارسال می شود. 

وی از تهیه کتابچه هایی به زبان های مختلف در حوزه گردشگری خبر داد و گفت: همچنین 20 ویدئوکلیپ در شبکه های جهانی برای توسعه گردشگری اصفهان پخش می شود. 

*آغاز به کار شبکه های محلی مناطق اصفهان

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان افزود: شب سوم به برنامه های مرتبط با مسائل اجتماعی اختصاص دارد که در این زمینه با همکاری کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان، شبکه های محلی در مناطق آغاز به کار می کنند.

وی ادامه داد: در این زمینه هم اطلس مسائل اجتماعی شهر اصفهان و اطلس مشارکت های اجتماعی تهیه شده است.

عیدی با اشاره به اینکه شب چهارم به رونمایی از محصولات فرهنگی – هنری اختصاص دارد، اظهار کرد: در این زمینه کتاب های بدیع و خلاقانه در حوزه کودک به کوشش رضا نصر اصفهانی تهیه شده است؛ همچنین از سی دی آوازهای استاد شاهزیدی از چهره های موسیقی اصفهان رونمایی می شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها