کد خبر: 1027360
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
اصرار به ادامه فعالیت‌های ورزشی به‌رغم بالا رفتن آمار کرونا
آمـار مبتلایان به‌کرونا در ورزش روز به روز بیشـتر می‌شود و این مسئله نگرانی‌های بسیاری را به‌دنبال داشته، اما مجوز برپایی اردوها، تمرینات و برگزاری مسابقات همچنان به قوت خود باقی است!
دنيا حيدری
سرویس ورزشی جوان آنلاین: استارت بالا کشیدن کرکره ورزش بعد از شیوع کرونا با برگزاری محتاطانه فوتبال با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بود که زده شد. استارتی که راه را برای برداشتن محدودیت‌ها باز کرد و زمینه آغاز مجدد فعالیت دیگر رشته‌های ورزشی را به تناوب فراهم کرد، خصوصاً که شروع دوباره فعالیت‌های ورزشی به معنای بازگشت امید، روحیه، انگیزه و همچنین تزریق نشاط به جوامع بود. هرچند که آغاز مجدد فعالیت‌های ورزشی باعث ابتلای برخی ورزشکاران شد، اما سلامتی جامعه ورزش ارتباط تنگاتنگی با رعایت اصولی پروتکل‌های بهداشتی دارد.

ورزش ایران هم مانند همه کشور‌های دیگر نمی‌توانست تا پایان داستان شوم کرونا دست روی دست بگذارد و در تعطیلات به سر ببرد، از این‌رو مجوز برگزاری مسابقات، تمرینات و اردو‌های رشته‌های مختلف در مقاطع متفاوت صادر شد. مجوزی که با تأکید بر رعایت اصولی پروتکل‌های بهداشتی صادر شد، اما ابتلای پی‌در‌پی ورزشکاران در طول ماه‌ها و هفته‌های گذشته نشان داد نه فقط صدور مجوز برخی رشته‌ها، چون کشتی که ارتباط تنگاتنگ ورزشکاران را به دنبال دارد، درست نبوده که رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز آنطور که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

بعد از برگزاری مسابقات انتخابی کشتی بود که تست غلامرضا محمدی سرمربی تیم ملی کشتی آزاد، مهدی تقوی و عباس حاج‌کناری مربیان تیم ملی کشتی آزاد، حمید سوریان نایب‌رئیس فدراسیون کشتی و محمدرضا گرایی ملی‌پوش کشتی فرنگی مثبت شد. هرچند که غلام محمدی تأکید داشت او و دیگر مربیان تیم ملی خارج از اردو مبتلا شده‌اند، اما این‌بار تست کرونای محسن کاوه مدیر تیم‌های ملی کشتی آزاد و محمد بنا نیز مثبت شده و کار سرمربی تیم کشتی فرنگی حتی به بیمارستان هم کشیده است. حال آنکه بدون تردید تماس سرمربی و مدیر فنی با بازیکنان از تماسی که کشتی‌گیران حین تمرین و مسابقات با هم دارند به مراتب کمتر است. با وجود این بنا بر این باور است که کرونا بیماری است که چه بخواهیم چه‌نخواهیم همه حتی جوانان و ورزشکاران هم درگیر می‌شوند، اما مسئله مهم در مواجهه با این بیماری نحوه پیشگیری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است که نه فقط آمار مبتلایان که اخبار و عکس‌های منتشر شده نشان از عدم رعایت اصولی آن دارد.

در فوتبال، بازیکنان خارج از لیست برخی تیم‌ها و حتی آن‌هایی که محروم از بازی هستند روی سکو‌های ورزشگاه‌ها به تماشای مسابقه تیم خود می‌نشینند، آن هم بدون رعایت فاصله اجتماعی و توجه به ضرورت استفاده از ماسک و برخوردی هم نمی‌شود. در بسکتبال بازیکنان مبتلا به کرونا که حال عمومی خوبی دارند در تمرینات حاضر می‌شوند، بی‌توجه به اینکه با وجود خوب بودن حال عمومی، ناقل هستند و می‌توانند سایرین را مبتلا کنند و اینجا دیگر زدن ماسک و ضدعفونی کردن دست‌ها نمی‌تواند صددرصد مانع از ابتلای سایرین شود. رعایت اصولی پروتکل‌های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلاست، نه مجاز شمردن حضور مبتلایان در تمرینات، مسابقات و اردوها.  

در تازه‌ترین خبر‌ها نیز اردوی تیم ملی شمشیربازی به دلیل مثبت شدن آزمایش کرونای محمد رهبری، محمد فتوحی، علی پاکدامن و فرزاد باهر پیش از آغاز لغو شد. هرچند که باقرزاده، رئیس فدراسیون شمشیربازی می‌گوید که ملی‌پوشان هیچ علائمی نداشتند و خود نیز از مثبت بودن تست‌های‌شان متعجب شدند: «سه نفر از ملی‌پوشان شنبه از یزد، رشت و تبریز آمدند و بلافاصله تست دادند که نتیجه مثبت شد. البته حال عمومی آن‌ها خوب است، اما در هر صورت باید تحت مراقبت باشند. در هر حال باید اردو‌ها را آغاز می‌کردیم، چون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای تمرینات خاص خود را می‌طلبد.» البته این در حالی است که شمشیربازان تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ هیچ مسابقه‌ای ندارند و مسجدی، سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی می‌گوید که فدراسیون‌ها همکاری لازم را دارند: «از کل فدراسیونی‌ها درخواست کرده‌ایم بدون کسب استعلام، هیچ رویدادی را برگزار نکنند و آن‌ها نیز نهایت همکاری را داشته و تأکید دارند که اگر ضرورتی وجود ندارد، رویداد‌های ورزشی را برگزار نکنند. برخی برنامه‌ریزی‌ها مانند اردوی تیم ملی بسکتبال برای اعزام به قطر یا مسابقات انتخابی تیم ملی کشتی از قبل برنامه‌ریزی و انجام شده است، اما تأکید کردیم برای سایر مسابقات حتی دور برگشت مسابقاتی که دور رفت آن‌ها انجام شده نیز باید استعلام گرفته شود.».

اما ابتلای هر روز ورزشکاران هنوز هم نتوانسته مانع از برگزاری برخی رقابت‌ها شود و سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی صراحتاً می‌گوید که دلیلی برای برگزار نشدن لیگ برتر فوتسال با توجه به انجام شدن مسابقات رشته‌های داخل سالن مانند هندبال، بسکتبال و والیبال وجود ندارد: «در نامه‌نگاری‌های قبلی پروتکل مربوط به فوتسال تأیید شده بود، اما اجازه برگزاری مسابقات آن داده نشده بود که به همین منظور علی‌نژاد روز گذشته بار دیگر نامه‌ای برای دکتر رئیسی، معاون بهداشتی وزارت بهداشت و درمان صادر کرد تا برای برگزاری این رقابت‌ها مجوز گرفته شود.»

تلاش‌ها برای اخذ مجوز برگزاری برخی مسابقات، چون رقابت‌های فوتسال در حالی پیگیری می‌شود که با ابتلای روزافزون ورزشکاران تصور می‌شد مسئولان مربوط از صدور برخی مجوز‌ها پشیمان شده‌اند و درصدد اتخاذ تصمیمات جدیدی هستند، اما مسجدی صراحتاً این مسئله را رد می‌کند: «غیر از موارد پراکنده‌ای که می‌گویند با برگزاری فلان رقابت چند نفر کرونایی شده‌اند، مستندات خاصی پیدا نکرده‌ایم. به نظر من وزارت ورزش و وزارت بهداشت و درمان به واسطه فدراسیون پزشکی ورزشی همکاری بی‌نظیری انجام دادند که هم مورد تأیید مسئولان هر دو وزارتخانه بود و هم بی‌سروصدا و بدون درآوردن شومن‌بازی مسابقات را برگزار کردیم.  ناظران ما روی بحث سلامت و بهداشت کار کردند، فدراسیون‌ها هم همکاری داشتند و برآورد آن نیز موفقیت‌آمیز بود.».

اما آنچه مسلم است به‌رغم مفید خواندن تلاش‌ها برای ادامه کار ورزش، پروتکل‌های آنگونه که باید رعایت نمی‌شود و روی این مسئله نظارتی هم وجود ندارد و شاید به همین دلیل است که هر روز شاهد مثبت شدن تست ورزشکاران هستیم. اتفاقی که اگر برنامه‌ریزی اصولی برای آن انجام نشود به فاجعه‌ای جبران‌ناپذیر تبدیل خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار