کد خبر: 1027042
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۵
در روزی که سینما‌های تهران خالی بودند و کسی برای تماشای فیلم به سینما نرفت و اکران آنلاین هم چنگی به دل نمی‌زند، تلویزیون از راه‌اندازی برنامه جدید سینمایی خبر داد تا جمع برنامه‌های سینمایی بیش از گذشته شود.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: شبکه ۴ سیما با حضور تهیه‌کننده سابق برنامه «هفت»، دوباره دارای برنامه سینمایی به نام «ساعت سینما» شد. افزایش تعداد برنامه‌های سینمامحور در شرایطی صورت می‌گیرد که عملاً سینما‌ها تعطیل شده‌اند و اکران آنلاین هم رونق چندانی ندارد. با اضافه شدن برنامه «ساعت سینما»، شبکه‌های «۳»، «۴»، «۵»، «خبر» و «افق» هر کدام دارای یک برنامه هفتگی سینمایی خواهند بود، البته فریدون جیرانی بنیانگذار برنامه هفت نیز در حال مذاکره با شبکه یک سیما برای راه‌اندازی برنامه‌ای سینمایی است. شبکه یک در گذشته نه چندان دور برنامه‌ای با عنوان «سینما یک» داشت.

ایجاد برنامه‌های سینمامحور برخلاف سیاست گذشته معاونت سیماست که در دوره حضور علی‌اصغر پورمحمدی تلاش می‌شد اجازه ایجاد برنامه‌هایی که با «هفت» در رقابت باشند، داده نشود. در آن دوره، غلامی مدیر وقت شبکه ۴ سیما با اصرار شدید برنامه‌ای سینمایی در آن شبکه راه‌اندازی کرد که با مخالفت معاون سیما تا مرز استعفا نیز پیش رفت، اما با تغییر شرایط، راه‌اندازی برنامه‌های سینمایی رونق گرفت. شبکه ۵ سیما «نقد سینما» را با حمایت مالی و معنوی حوزه هنری راه‌اندازی کرد؛ برنامه‌ای که مجری آن بهروز افخمی است و تلاش دارد نزدیک‌ترین رقابت با «هفت» را داشته باشد. این برنامه‌ها حتی در ساعت پخش آنقدر به هم نزدیک هستند که بعضاً همزمان دو شبکه ۳ و ۵ به موضوع سینما می‌پردازند، با آنکه ساعت پخش برنامه‌های «هفت» و «نقد سینما» در کم‌بازدید‌ترین ساعت‌های تلویزیون قرار گرفته و همین موضوع بر کم‌اثر بودن دو برنامه افزوده است.

شبکه افق سیما با اجرای سعید الهی کارشناس رسانه، برنامه «افق سینما» را راه‌اندازی کرده است. این برنامه نیز با حمایت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس تولید می‌شود. بنا بر آنچه از اهداف راه‌اندازی «افق سینما» بیان شده است، این برنامه با هدف معرفی و بررسی چالش‌های موجود در سینمای انقلاب اسلامی، دفاع‌مقدس و مقاومت به صورت ترکیبی تولید می‌شود و در برگیرنده گفتگو‌های کارشناسی و تحلیلی پیرامون موضوعات مختلف و نیز بخش‌های تصویری متنوع است.

برنامه «ساعت سینما» شبکه ۴ نیز آن طور که یوسف منصوری تهیه‌کننده آن مدعی است، قرار است به سینمای جهان بپردازد و در آن آیتم‌های مختلفی طراحی شده است و در هر برنامه کارشناس مدعو حضور خواهد داشت.

وقتی «هفت» تکثیر شد!

از زمان راه‌اندازی برنامه هفت که ابتدا حتی قرار بود نام «نود سینمایی» نیز داشته باشد، قرار بود با شکل‌گیری برنامه‌ای چالشی هر هفته مسائل سینمای ایران بررسی شود. هفت با حضور فریدون جیرانی آغاز به کار کرد و بعد از برکناری وی، به ترتیب محمود گبرلو، بهروز افخمی و محمدحسین لطیفی اجرای «هفت» را بر عهده گرفتند. نکته قابل توجه در اجرای برنامه هفت این است که هر کدام از مجری‌هایی که از این برنامه جدا شدند، به دنبال ایجاد برنامه‌ای مشابه هفت در شبکه‌های دیگر رفته‌اند، حتی منصوری که مدتی تهیه‌کننده «هفت» بود نیز اکنون یک برنامه سینمایی را در شبکه ۴ راه‌اندازی کرده است. همه این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که هیچ کدام از برنامه‌های در حال اجرا یا تعطیل شده تلویزیون نتوانسته‌اند به موفقیت چشمگیری دست یابند.

تلویزیون برای سریال فکری کند!

به رغم تعطیلی غیررسمی سینما، هنوز تلویزیون به واسطه اجبار برای پر کردن کنداکتور آنتن مجبور به تولید مجموعه‌های نمایشی است. پخش سریال‌های تازه در شبکه‌های مختلف سیما ادامه دارد. مدت‌هاست طرح‌هایی برای ایجاد برنامه‌ای مشابه با «هفت» برای نقد و بررسی سریال‌های تلویزیونی مطرح می‌شود ولی به نتیجه نمی‌رسد. تک‌تجربه‌هایی مانند آنچه بعد از سریال «پایتخت ۵» انجام شد نیز آنقدر ضعیف بود که نمی‌توانست الگوی خوبی برای تکرار باشد. به نظر می‌رسد تلویزیون بیش از اینکه برای برنامه‌سازی از طناب پوسیده سینما آویزان باشد، باید به دنبال نگاه به درون و ایجاد برنامه‌ای برای نقد سریال‌های تلویزیونی باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار