کد خبر: 1026854
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۲
براساس آمار‌های رسمی تعداد فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا روزانه به ۴۵۰ نفر رسیده و کارشناسان معتقدند شاید تنها راهکار مهار شیب تند و صعودی این بیماری، علاوه بر محدودیت‌های اعمال شده بر حمل و نقل، اصناف و... تعطیلی دو هفته‌ای کل اداره‌ها، باشد.
سيداحمد هاشمی اشكا

سرویس ایران جوان آنلاین:۹ ماه از حضور ویروس کرونا در ایران می‌گذرد و حالا چنان جولان می‌دهد که نه تنها نتوانسته‌ایم از کشتارهایش جلوگیری کنیم بلکه کرکره مشاغل را هم یکی پس از دیگری پایین می‌کشد. اگر از بی‌خیالی‌های جمعی از هموطنان که طی این مدت نه از سفرهایشان کم کرده‌اند و نه خرید‌های غیرضروری را کنار گذاشته‌اند، فاکتور بگیریم، مسئولان مردم را به خاطر رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی مقصر می‌دانند و شهروندان هم مسئولان را متهم به اتخاذ نکردن تصمیمات درست و کارآمد می‌کنند. هر چه هست در این آشفته بازار، کرونا کار خودش را می‌کند و بی‌پروا می‌تازد و جان می‌گیرد.

براساس آمار‌های رسمی تعداد فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا روزانه به ۴۵۰ نفر رسیده و کارشناسان معتقدند شاید تنها راهکار مهار شیب تند و صعودی این بیماری، علاوه بر محدودیت‌های اعمال شده بر حمل و نقل، اصناف و... تعطیلی دو هفته‌ای کل اداره‌ها، باشد.


دکتر رضا چمن استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز معتقد است: «تعطیلی کامل اداره‌ها، سازمان‌ها و بانک‌ها، صنوف و مشاغل دولتی، نیمه دولتی و غیردولتی در همه بخش‌ها به استثنای مشاغل ضروری، برای حداقل دوهفته و همزمانی آن با محدودیت و ممنوعیت‌های اعمال شده در بخش‌های حمل و نقل، تجمعات، تردد‌ها و... راه‌حلی است که می‌تواند شیب تند و صعودی کرونا را تا حدود زیادی مهار کند.» وی می‌گوید: «نقش هرگونه تجمع، مراجعه، مراوده، ازدحام و تراکم جمعیت در تسهیل فرآیند انتقال و انتشار عامل بیماری کرونا روشن است و در نتیجه کاهش ارتباطات اجتماعی به قطع زنجیره انتقال کمک می‌کند.» استاد اپیدمیولوژی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، خواستار حمایت از دانشگاه‌های علوم پزشکی در تأمین منابع مورد نیاز برای استمرار خدمات پیشگیری، تشخیصی و درمانی و همکاری و همراهی مردم و مسئولان با دانشگاه‌های علوم پزشکی برای تداوم و توسعه برنامه‌هایی همچون بیماریابی، پیگیری تماس‌ها، مراقبت، معالجه، جداسازی مبتلایان و خدمات نقاهتگاهی است.


هشدار، بحران، فاجعه


دیگر کسی در مورد تعداد بیماران و فوتی‌های کرونایی حرف نمی‌زند. انگار این مسائل برای همه عادی شده است. الان هر چه هست هشدار در مورد فجایعی است که در روز‌ها و هفته‌های آینده به وقوع خواهد پیوست. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی سبب افزایش بستری‌ها در بیمارستان‌ها خواهد شد و با پر شدن ظرفیت آن‌ها در نهایت فاجعه رخ می‌دهد، می‌گوید:

«تعطیلی شهر‌ها صرفاً براساس تصمیم‌گیری و در نهایت مصوبات ستاد استانی کرونا انجام می‌شود.»


دکتر مریم کوشکی با اشاره به اینکه البته تعطیلی به صورت نسبی و پس از بررسی‌های کارشناسانه در ستاد تصویب و برای اجرا ابلاغ می‌شوند و قطعاً در شرایط کنونی و با توجه به اینکه لرستان در وضعیت قرمز قرار دارد تعطیلی برخی از مراکز تجمعی ضروری به نظر می‌رسد، ادامه می‌دهد: «نوع مرکز و نیاز عمومی جامعه بر آن نیز تأثیرگذار خواهد بود، به عنوان نمونه سفره‌سراها، تالار‌های پذیرایی، آموزشگاه‌های هنری، آرایشی و... از این دست مراکز محسوب می‌شوند. طبیعتاً هرچقدر میزان تجمع و ازدحام کمتر شود، زنجیره انتقال نیز کوتاه‌تر خواهد شد و براین اساس می‌توان گفت انجام سطح بندی مشاغل در این تعطیلی‌ها ضروری است.» وی تأکید می‌کند: «حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه نیز باید از طرف دولت انجام شود. علاوه بر این دولت باید آموزش‌های بهداشتی لازم را از طریق دستگاه‌های ذیربط در اختیار مردم قرار دهد. در کنار این موضوع مردم به عنوان گروه هدف و اصل جامعه نیز باید تک به‌تک این پروتکل‌ها را رعایت کنند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار