کد خبر: 1026491
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶
گزارش «جوان آنلاین» از پیامد‌های مثبت و منفی محدودیت‌های جدید کرونایی
معاون نظارت بر اماکن عمومی تهران بزرگ با اشاره به تشریح محدودیت‌های جدید فعالیت اصناف از ۲۰ آبان می‌گوید: «گلایه برخی از کسبه مبنی بر کاهش درآمدشان را می‌شنویم، اما اگر سلامت نباشد مال به چه دردی می‌خورد؟»
مهسا گربندی
سرویس جامعه جوان آنلاین: محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های جدیدی در تهران برای فعالیت برخی اصناف از ۲۰ آبان اعمال می‌شود. بر این اساس ضمن ادامه تعطیلی مشاغل گروه ۳ و ۴، واحد‌های صنفی گروه شغلی ۲ نیز مشمول محدودیت زمانی برای فعالیت خواهند شد.
البته مدت هاست که گلایه‌هایی از سوی شاغلان گروه‌های شغلی ۳ و ۴ که فعالیت آن‌ها محدود شده بود، به گوش می‌رسید. حالا مشاغل گروه ۲ نیز به دلیل محدودیت‌های زمانی جدید گله‌مند شده اند، آن‌ها می‌گویند باید هر ماه اجاره مغازه و اقساط خود را پرداخت و هزینه مخارج خانواده را تامین کنند، اما به دلیل کاهش زمان فعالیت، درآمدشان کاهش می‌یابد و از عهده این کار بر نمی‌آیند.

گلایه برخی مشاغل نسبت به محدودیت زمانی کرونایی

پویا که ۳۰ سال دارد و درمشاوره املاک در شمال تهران مشغول به کار است از محدودیت زمانی اعمال شده برای فعالیت املاک گلایه می‌کند و به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «املاک جز مشاغل گروه دوم قرار گرفته که از ۲۰ آبان اجازه فعالیت بعد از ساعت ۱۸ را ندارند. این در حالی است که ما مشاوران املاک هیچ حقوقی دریافت نمی‌کنیم و تمام درآمدمان از قرارداد‌هایی است که در املاک می‌نویسیم. حالا با محدود شدن زمان، هماهنگ کردن خریدار و فروشنده یا مستاجر و صاحب خانه‌ها تا پیش از ساعت ۱۸ سخت می‌شود و بطور طبیعی بر درامد ما تاثیر منفی خواهد گذاشت.»

او ادامه می‌دهد: «اکثر افراد به دلیل شاغل بودن هنگام غروب و شب به املاک می‌آیند یا با ما تماس می‌گیرند. آن‌هایی هم که خانه هایشان را برای اجاره گذاشته اند معمولا برای عصر اجازه بازدید از خانه را می‌دهند. حالا با این محدودیت زمانی قطعا با مشکلاتی رو به رو خواهیم شد.»

سامان که به تازگی مغازه شیرینی فروشی اش را افتتاح کرده نیز با گلایه از محدودیت‌های زمانی اعمال شده برای گروه دو به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «حدود دو ماه می‌شود که این مغازه را با امید به سوددهی راه اندازی کرده ام. حالا با محدودیت زمانی و اینکه باید ساعت ۱۸ مغازه را تعطیل کنم، سود که نه! نمی‌دانم چقدر متضرر خواهم شد.»

این مغازه دار ادامه می‌دهد: «عمده فروش شیرینی هایمان برای شب است و مغازه مان در شب شلوغ‌تر می‌شود. قطعا با این محدودیت اعمال شده بخش زیادی از فروش شیرینی‌ها را از دست می‌دهم.»

مردم تخلفات را به ۱۱۰ گزارش دهند

در این میان، اما هستند افرادی که در مشاغل گروه دو فعالیت می‌کنند و سلامتشان را بر درآمد ترجیح می‌دهند. این دسته از افراد با تمکین از محدودیت‌های زمانی معتقدند که با همکاری و همراهی مردم و اصناف می‌توان مانع از شیوع گسترده کرونا در کشور شد. موضوعی که سرهنگ نادر مرادی، معاون نظارت بر اماکن عمومی تهران بزرگ نیز به آن اشاره می‌کند و به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «گلایه برخی از کسبه مبنی بر کاهش درآمدشان را می‌شنویم، اما اگر سلامت نباشد مال به چه دردی می‌خورد؟»

او ادامه می‌دهد: «رئیس اتاق اصناف تهران نیز جز ستاد ملی مقابله با کرونا است به طور حتم مشکلات کسب و کار گروه‌های مختلف شغلی را در جلسات مقابله با کرونا مطرح کرده است، اما در نظر داشته باشید که اول سلامت جامعه مهم است و پس از آن درآمدزایی و پول.»

معاون نظارت بر اماکن عمومی تهران بزرگ با تاکید بر ضرورت اجرایی شدن مصوبات ستاد ملی کرونا اظهار می‌دارد: «طبق مصوبات اخیر ستاد ملی کرونا در شهر تهران به جز واحد‌های صنفی مجاز، تمام صاحبان مشاغل گروه ۲ از روز ۲۰ آبان ماه باید ساعت ۱۸ واحد‌های خود را تعطیل کنند؛ ضمن اینکه گروه‌های شغلی ۳ و ۴ شامل تمامی آرایشگاه‌های زنانه، سالن‌های زیبایی، تالار‌های پذیرایی، کافه‌ها، چایخانه‌ها و قهوه خانه‌ها در شهر تهران تعطیل بودند که همچنان تعطیلی آن‌ها به قوت خود باقی است.»

او با اشاره به اینکه با تعطیلی واحد‌های صنفی در شهر تهران تردد و رفت و آمد شهروندان در سطح شهر بسیار کاهش می‌یابد، تصریح می‌کند: «دی تا اسفند سال گذشته تجربه محدودیت زمانی یا تعطیلی صنوف را داشتیم که پس از اعلام آنها، اتاق اصناف تهران، اتحادیه ها، روسای پاساژها، موسسه‌های تجاری و فروشگاه‌های زنجیره‌ای تا حد بسیار زیادی با ما همکاری کردند، انتظار داریم که با توجه شرایط حساس کنونی نیز تمام واحد‌های صنفی مشمول مصوبه، طبق محدودیت‌های اعلام شده فعالیت کنند.»

جریمه در انتظار کسبه‌های متخلف

سرهنگ مرادی در پاسخ به این سوال که چه جریمه‌ای برای کسبه متخلف در نظر گرفته شده است، می‌گوید: «به گروه‌های یک و دو در صورت تخلف، در مرحله تذکر و اخطار می‌دهیم، در مرحله دوم ۳۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند، در مرحله سوم نیز یک میلیون تومان جریمه درنظر گرفته شده است و در صورت مشاهده تخلف در مرحله چهارم پلمب می‌شود. اما در گروه‌های سه و چهار که حق فعالیت ندارند در صورت مشاهده تخلف بدون هیچ تذکری پلمب می‌شوند.»

او با بیان اینکه مردم در صورت مشاهده تخلفات می‌توانند با ۱۱۰ تماس بگیرند، اظهار می‌دارد: «روزانه بالغ بر ده هزار تلفن مردمی داریم که ما را از فعالیت کسبه متخلف مطلع می‌کنند. پس از این گزارش ها، نیرو‌های ما در محل حاضر می‌شوند و در صورت صحت تخلف، با آن فرد برخورد می‌کنند.»

آنطور که مشخص است موثرترین راه برای مقابله با شیوع گسترده کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی همگانی است، که اگر عده‌ای نسبت به آن بی توجه باشند، جان افراد زیادی به خطر می‌افتد؛ بنابراین در این شرایط همه ما باید تابع رعایت دستورالعمل‌های مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا باشیم و تنها در این صورت است که شاهد ریشه کن شدن این ویروس خطرناک در کشور خواهیم بود. البته نیاز است که دولت نیز نسبت به مشاغل آسیب دیده در محدودیت‌های کرونایی توجه ویژه‌ای داشته باشد تا با جبران بخشی از ضرر و زیان آن‌ها شاهد همکاری بیشتری از سوی مشاغل و رعایت تمام و کمال دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا باشیم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
x
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
0
0
اگرپول درنیارند
چی بخورند؟
خرج خانواده را چطور تامین کنند؟
با چی دارو بخرند دکتربروند ؟
مال بدرد همه چیز می خورد اگر مال نباشد سلامتی نابود می شود بیماری ها زیاد می شوند شما پول نداشته باشی باید بری سرت را توی سطل زباله کنی وآشغال بخوری
حرف می زنی اول فکرکن بعد بگو
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار