کد خبر: 1026268
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۳
ترامپ دور انداخته شد! برای او این ریاست‌جمهوری یک دوره‌ای که به سرعت تمام شد، از جان کندن زیر لگد مخالفان سخت‌تر است. او نتوانست ایران را با فشار حداکثری پای میز مذاکره بیاورد و هیچ‌کس دیگر هم نمی‌تواند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دیشب با نهایی شدن رأی‌های پنسیلوانیا، جوبایدن با کسب ۲۸۴ رأی الکترال مقابل ۲۱۴ رأی الکترال عملاً به‌عنوان رئیس‌جمهور امریکا اعلام شد. روند حاکم بر تحولات داخلی امریکا هم نسخه ترامپ را پیچیده شده می‌داند، اما خودشیفتگی او اجازه نمی‌دهد که اقرار به شکست کند و نتایج را حاصل تقلب جلوه می‏دهد. با این حال مسئله تنها ترامپ نیست کمااینکه یک نشریه امریکایی در گزارشی نوشت: در صورتی که «دونالد ترامپ» از ترک قدرت در ماه ژانویه خودداری کند، سرویس مخفی وظیفه خارج کردن وی را از کاخ سفید خواهد داشت. مسئله این است که در فضای قطبی شده امریکا ترامپ به‌رغم شکست، حدوداً ۳ میلیون رأی از رقیب کمتر داشته و این یعنی ۷۰ میلیون ناراضی از ساختار موجود، حالا که این ساختار در قامت جو بایدن دوباره به کسب کلید کاخ سفید نائل آمده، نمی‏خواهد با حرکتی تهاجمی از ترامپ مظلوم‌سازی و با تهییج طرفدارانش دو قطبی سهمگین فعلی را تعمیق کند. ظاهراً برنامه ساختار سیاسی امریکا این است که اوضاع باید کنترل‌شود و آرام پیش برود تا اولاً کم‌کم اطرافیان ترامپ ترکش کنند و او تنها بماند و ثانیاً خشم ترامپ آرام بگیرد و در نهایت او با اقرار به شکست و با چهره‏ای در هم شکسته و ضعیف نزد طرفدارانش کار را واگذار کند.

حوالی ساعت ۲۰ دیشب با نهایی شدن شمارش آرا در پنسیلوانیا، بایدن با ۲۸۴ رأی الکترال و نزدیک ۷۵ میلیون رأی به عنوان رئیس‌جمهور اعلام شد. در مقابل، دونالد ترامپ با ۲۱۴ رأی الکترال و حدود ۴ میلیون رأی کمتر آورد. اما این آمار فضای سیاسی امریکا را به خوبی نشان نمی‌دهد. ترامپ و هوادارانش از تقلب و دزدی در رأی‌ها خبر می‌دهند و همین است که سبب می‌شود «تام شوپ» سر‌دبیر و معاون مرکز خبری - تحلیلی «دیفنس وان» در یادداشتی هشدار بدهد که در صورت شکست دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا در انتخابات، انتقال قدرت به سختی انجام خواهد گرفت. شوپ به اظهارات ترامپ در تجمع انتخاباتی خود در ایالت اوهایو اشاره کرده که در آنجا ترامپ گفته بود: «آن‌ها از من می‌پرسند، اگر شکست بخوری آیا انتقال قدرت دوستانه انجام می‌گیرد؟ خیلی خب، زمانی که من پیروز شدم، آیا آن‌ها به طور دوستانه قدرت را دادند؟ آن‌ها از ستاد انتخاباتی من جاسوسی کردند و همه کار انجام دادند، این انتقال قدرت دوستانه نبود.»

همچنین روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا»، چاپ مسکو، در تحلیلی نوشت: به نظر می‌رسد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور فعلی امریکا با وجود شواهدی که گویای شکست وی است، قصد تسلیم شدن نداشته و بدون انتظار برای شمارش آرای نهایی، خود را برای اعتراض به پیروزی رقیب دموکرات خود - جو بایدن- آماده کرده‌است.

تداوم بیانیه‌ها و توئیت‌های اعتراضی ترامپ هم مؤید تسلیم‌ناپذیری وی در این‌باره است. در چنین فضایی نشریه «نیوزویک» در گزارشی به بررسی چگونگی خارج کردن دونالد ترامپ از کاخ سفید در صورت امتناع وی پرداخت و نوشت: در صورتی که ترامپ از ترک کاخ سفید خودداری کند، سرویس مخفی وظیفه خارج کردن وی را بر عهده خواهد گرفت. ترامپ در آخرین اظهارات توئیتری‌اش عصر دیروز نوشته‌است:ده‌ها هزار رأی در روز سه‌شنبه، روز انتخابات پس از ساعت ۸ شب به بعد به طور غیرقانونی اخذ شدند و به طور کامل و به راحتی نتایج را در پنسیلوانیا تغییر دادند و در برخی از ایالت‌های دیگر که رقابت شانه به شانه بود هم همینطور شد.

وی افزوده‌است: جدا از این مسئله به صد‌ها هزار رأی غیرقانونی اجازه بررسی داده نشده و این امر باعث تغییر نتیجه انتخابات در ایالات دیگر هم شده‌است، از جمله پنسیلوانیا که همه فکر می‌کردند در شب انتخابات من به راحتی برنده شده‌ام.

رئیس‌جمهور امریکا در ادامه زیر سؤال بردن روند اخذ رأی گفت: عین دیدن و بعد ناپدید شدن یکباره یک گلوله عظیم، بدون اینکه کسی اجازه داشته باشد برای فواصل زمانی طولانی‌مدت به آن نگاه کند، چه اتفاقی افتاده در آن ساعاتی که به شفافیت قانونی به طور مجرمانه اجازه ندادند، اتفاقات بدی رخ داده‌است.

ترامپ در این زمینه جزئیات بیشتری هم ارائه داد: تراکتور‌هایی در‌ها و پنجره‌ها را با آن‌ها مسدود کرده‌بودند و با مقوا‌های ضخیم آن‌ها را پوشانده‌بودند، به طوری که ناظران قادر به دیدن اتاق‌های شمارش نباشند. چیز‌های بد در داخل اتفاق افتاده‌است. تغییرات بزرگ اتفاق افتاد!

ترامپ در توئیت دیگری نوشت: مردم فریاد می‌کشند که شمارش را متوقف کنید و ما شفافیت می‌خواهیم. (از آنجا که ناظران را در اتاق‌های شمارش آرا راه ندادند.) رئیس‌جمهور امریکا بالاخره حوالی ساعت ۱۹ دیشب هم توئیت کرد: «من این انتخابات را برده‌ام، با اختلاف خیلی زیاد» و از این خبر داد که تیم حقوقی او یک نشست خبری بزرگ برگزار خواهد کرد. ترامپ پیش از این رشته توئیت‌ها در بیانیه‌ای گفته بود: «ما معتقدیم مردم امریکا مستحق شفافیت درباره روند شمارش آرا و تأیید انتخابات هستند و در اینجا مسئله فقط مربوط به یک انتخابات نیست.» ترامپ همچنین قول پیگیری این موضوع را از تمام جوانب قانونی داد تا به گفته خودش تضمین کند که مردم امریکا به دولتش اعتماد دارند و در نهایت خطاب به طرفدارانش وعده داد: من هیچ‌گاه از مبارزه برای شما و کشورمان دست نخواهم کشید.

تعدیل لحن رسانه‌های حامی و استعفا‌ها

نشانه‌ها از بیرون رفتن متحدان ترامپ از گود مقابله با سیستم سیاسی خبر می‏دهد. چند رسانه مطرح امریکایی که تحت مالکیت «روپرت مورداک» غول رسانه‌ای در قهرمان‌سازی از دونالد ترامپ نقش مؤثری داشتند، تغییر لحن و موضع داده و از وی خواسته‌اند با وقار و متانت رفتار کند. به نوشته گاردین، فاکس نیوز، وال استریت ژورنال و نیویورک پست ظاهراً اینگونه به مخاطبان خود القا می‌کنند که ترامپ احتمالاً در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ شکست خورده‌است.

پیام جدید این رسانه‌ها از قرار معلوم با هماهنگی بوده و در قالب آن از ترامپ خواسته شده‌است میراث خود را با نشان دادن متانت نسبت به شکست حفظ کند.

«لورا اینگراهام» مجری فاکس نیوز که پس از سخنرانی در کنوانسیون ملی جمهوریخواهان در سال ۲۰۱۶ با رئیس‌جمهوری صمیمیت پیدا کرد، در سخنان حیرت‌انگیزی که به نظر می‌رسد شخص ترامپ را هدف قرار داده، به وی توصیه کرده‌است شکست را با لطف و آرامش پذیرا باشد.

روزنامه وال استریت ژورنال نیز نوشتاری تقریباً با همان پیام مشابه به چاپ رساند. این روزنامه نوشتار خود را با عنوان «پایان کار ریاست جمهوری» چاپ کرد و نوشت که ترامپ حق دارد در دادگاه بجنگد، اما برای اثبات تقلب در انتخابات به مدرک نیاز دارد. در این نوشتار به رئیس‌جمهوری امریکا هشدار داده شده‌است درصورت خودداری از پذیرش شکست قانونی، میراث وی تا حد زیادی از بین خواهد رفت. روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که سردبیران ارشد نیویورک پست که قبل از انتخابات حملات شدیدی به هانتر پسر جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ کرده بودند، اکنون به برخی از کارمندان خود توصیه کرده‌اند در پوشش اخبار خود در مورد ترامپ، رویکرد سخت‌تری اتخاذ کنند.

نیویورک تایمز در گزارش خود آورده‌است نشریهِ تحت مالکیت روپرت مورداک (نیویورک پست) دو مقاله با لحن کاملاً متفاوت منتشر کرده و در یکی از این دو، رئیس‌جمهوری را به طرح ادعایی بی‌اساس مبنی بر تلاش برای سرقت انتخابات متهم کرده‌است و در مقاله دیگر این نشریه نیز «دونالد ترامپ جونیور» پسر رئیس‌جمهوری امریکا به انتشار وحشت‌زده یک توئیت بدون مدرک یاد شده‌است.

زنجیره استعفا‌ها

به گزارش دیفنس نیوز لیزا گوردون که در سال ۲۰۱۸ به عنوان اولین زن، رئیس اداره ملی امنیت هسته‌ای امریکا منصوب شد، دیروز نامه استعفای خود را به کاخ سفید تحویل داد.

استعفای گوردون به علت اختلاف وی با «دان برویلت» وزیر انرژی دولت ترامپ بوده‌است.

اداره ملی امنیت هسته‌ای اگر چه در مقر وزارت انرژی امریکا مستقر است، اما پنتاگون سیستم‌های تحویل نیروی هسته‌ای، کشتی ها، هواپیما‌ها و موشک‌ها را مدیریت می‌کند.

همچنین جیرون اسمیت، عالیرتبه‌ترین مقام سیاهپوست دولت دونالد ترامپ از سمت خود کناره‌گیری کرد. بدین ترتیب او اولین مقامی است که پس از روز انتخابات ریاست جمهوری کاخ سفید را ترک کرده‌است. البته یکی از مقامات کاخ سفید اعلام کرده که اسمیت مدت‌ها پیش قصد کناره‌گیری (بدون توجه به نتایج انتخابات) را داشت، اما این کار در حال حاضر به نظر به سود رقیب دموکرات ترامپ شده‌است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان هم اعلام کرد که «جارون اسمیت» معاون دستیار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا هم قصد دارد کاخ سفید را ترک کند.

منابع نزدیک به کاخ سفید به سی ان ان گفته‌اند با توجه به روند شمارش آرا در ایالت‌های پنسیلوانیا و جورجیا که نشان می‌دهد ترامپ پیروز انتخابات سوم نوامبر (۱۳ آبان) نخواهد بود، برخی از مقامات ارشد در داخل کاخ سفید و ستاد انتخاباتی ترامپ در راستای صیانت از خود، به آرامی در حال روی گرداندن از وی هستند. به گزارش سی‌ان‌ان، یکی از مشاوران کلیدی ترامپ درباره رقابت انتخاباتی گفته‌است: «همه چیز تمام شده‌است.»

وی ادامه داد: «فراتر از سؤال در این باره که آیا ترامپ نتیجه انتخابات را خواهد پذیرفت، نگرانی‌هایی درباره کاری که وی انجام خواهد داد وجود دارد.»

این مشاور ارشد ترامپ در پاسخ به این سؤال که اقدام بعدی ترامپ چه خواهد بود، گفت: «خدا می‌داند روز پنج‌شنبه صحبت از استعفای وزیر دفاع امریکا هم شد که فعلاً خبری از اجرایی شدن آن نیست». بماند که رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید که در مهمانی شب انتخابات کاخ سفید بدون ماسک حاضر شده‌بود، به کرونا مبتلا شده‌است که خود نشانه دیگری از تأیید انتقادات علیه رویکرد ترامپ در مواجهه با کرونا آن هم در این شرایط حساس است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
0
5
درس مهمی که مردم امریکا به سرمایه داران صیهونیستی که خامی ترامپ بودند " داده شد " اینکه سنت دو دوره ای رئیس جمهوری که قادر نباشد وظیفه مهم مسئولیتی که مردم به او واگذار کرده اند " داشته باشد " را شکستند . درسی است که مردم ایران هم باید این تفکر را یاد بگیرند " چه زمان باید به فرد منتخب رای دهند " چه زمان باید اورا ترک کنند.
ملایری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
0
8
انشاالله بزودی پادوهای کدخدا هم دور انداخته خواهند شد.
جلیل کرمانشاهی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
1
2
﷽؛

ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
0
0
باسلام.. خوشحالیم که ترامپ رآی نیاورد!؟ اما دمکراتها حیله گرترند. از جوان امروز بیشتر توقع بیشترمیرفت.. ترامپ رفت، ولی ترامپ قاتل حاج قاسم نبود عزیز من... ترامپ یه مجری بود..دشمن اصلی صلح جهانی صهیونیسم رایادت رفت.. شما از بودجه بیت المال ... داری استفاده میکنی پس چتون شده؟؟؟؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار