کد خبر: 1025405
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۰
نخست‌وزیر ارمنستان با اشاره به پیمان دوستی از روسیه درخواست کرد به تضمین امنیت کشورش کمک کند. در مقابل مسکو نیز اعلام کرد در صورتی که جنگ به داخل خاک ارمنستان کشیده شود، از ایروان حمایت خواهد کرد. هنوز مشخص نیست که روسیه با این رویکرد چه هدفی را دنبال می‌کند، اما با توجه به پیشروی‌های اخیر باکو، پاسخ مسکو نوعی واکنش به حضور شماری مزدور در منطقه و سیاست‌های قبلی ایروان در جهت گرایش به غرب ارزیابی می‌شود.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دور جدید تنش‌ها میان ارمنستان و آذربایجان درباره منطقه قره‌باغ کوهستانی از تاریخ ۲۷ سپتامبر (ششم مهر) آغاز شد و با وجود چند بار نقض توافق آتش‌بس، همچنان طرفین به اتهام‌زنی به هم ادامه می‌دهند. در تازه‌ترین تحولات به منظور فرونشاندن آتش جنگ، گروه مینسک در بیانیه‌ای اعلام کرد که آذربایجان و ارمنستان روز جمعه طی مذاکره‌ای در شهر ژنو درباره هدف قرار ندادن غیرنظامیان و تأسیسات غیرنظامی توافق کرده‌اند. ارائه فهرست اسرای جنگی طی یک هفته، از دیگر مواردی بود که ایروان و باکو درباره آن به اتفاق‌نظر رسیدند. سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران نیز درباره پیشنهاد تهران برای حل این مناقشه گفت: «ما منتظر بررسی طرح و دریافت پاسخ از سوی چهار کشور (آذربایجان، روسیه، ارمنستان و ترکیه) در یک فاصله کوتاه هستیم تا با تکمیل آن به گونه‌ای که مورد پذیرش همگان قرار بگیرد، راه را برای حل و فصل بحران قره‌باغ هموار کنیم.» عراقچی تصریح کرد: «اجرای آنی طرح کار آسانی نیست، ولی ما ناامید نمی‌شویم و به تلاشمان ادامه می‌دهیم.»

لزوم رایزنی برای ابعاد حمایت مسکو

به موازات این تحرکات، دفتر رسانه و مطبوعات وزارت امور خارجه ارمنستان روز شنبه اعلام کرد که نیکول پاشینیان با ارسال نامه‌ای برای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از وی خواسته به تضمین امنیت کشورش کمک کند. در این نامه پاشینیان وضعیت منطقه قره‌باغ کوهستانی را با جزئیات شرح داده و نوشته است: «با در نظر گرفتن اینکه جنگ در حال نزدیک شدن به مرز ارمنستان و تجاوز به خاک ارمنستان است، نخست‌وزیر به رئیس‌جمهور روسیه متوسل شده تا رایزنی برای تعیین شکل و درجه حمایتی که روسیه می‌تواند برای تأمین امنیت ارمنستان ارائه دهد، آغاز شود و به عنوان اساس روابط متحدان و بند ۲ پیمان دوستی، همکاری و کمک متقابل مورخ ۲۹ آگوست ۱۹۹۷ در نظر گرفته شود.»

وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به درخواست مجدد پاشینیان از مسکو برای کمک به این کشور، بار دیگر از طرف‌های درگیر در قره‌باغ کوهستانی خواست آتش‌بس فوری در منطقه برقرار شود و اعلام کرد: «درگیری‌ها در خاک ارمنستان جریان ندارد. در صورت انتقال درگیری‌های نظامی مستقیم به خاک ارمنستان، مسکو با تمام وجود از این کشور حمایت خواهد کرد.» این وزارتخانه تأکید کرده است: «ما پایبندی روسیه به تعهدات خود در قبال جمهوری ارمنستان، از جمله به پیمان دوستی، همکاری و کمک متقابل بین روسیه و ارمنستان، مربوط به سال ۱۹۹۷ متعهد هستیم. طبق این پیمان، در صورت انتقال مستقیم درگیری‌های نظامی به خاک ارمنستان، روسیه تمامی کمک‌های لازم را به ایروان ارائه خواهد داد.»

ارمنستان حیاط خلوت روسیه

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل روز جمعه در کنفرانس خبری گفت: اگر شرایط وخیم‌تر شود، شورای امنیت سازمان ملل درگیری‌های قره‌باغ را مورد بحث قرار خواهد داد. وی اضافه کرد: «من امیدوارم گروه‌ها چیزی را که مورد توافق قرار دادند، اجرا کنند که منظور من آتش‌بس است.» یک کارشناس در مورد این موضع‌گیری روسیه و خودداری از وارد شدن روسیه مانند گذشته در تحولات قره‌باغ، اتخاذ رویکرد محافظه‌کارانه مسکو را نکته مهم جنگ اخیر دانست. وی با بیان اینکه روسیه ارمنستان را حیاط خلوت خود می‌داند، گفت: «روس‌ها برای متنبه کردن پاشینیان که می‌خواست از روسیه واگرایی داشته و به سمت غرب برود، کمی دیر به ماجرا ورود کردند.» از طرف دیگر اخباری درباره انتقال مزدورانی از سوریه و لیبی مطرح شده است. آلیگ سیرامولوتوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری نووستی اعلام کرد که وزارت خارجه روسیه خطر نفوذ مزدورانی از سوریه و لیبی را که در درگیری‌های نظامی در جمهوری خودخوانده قره‌باغ کوهستانی شرکت دارند، بعید نمی‌داند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار