کد خبر: 1023696
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۵
بازی‌های المپیک و پارالمپیک قطعاً تابستان سال آینده برگزار خواهد شد
مقامات کشور ژاپن مصمم هستند بازی‌های المپیک و پارالمپیک را تابستان سال آینده برگزار کنند. در حالی که قرار بود توکیو تابستان امسال میزبان بازی‌های ۲۰۲۰ باشد، شیوع کرونا همه برنامه‌ها را به هم ریخت و با توافق ژاپن و IOC بازی‌ها یک سال به تعویق افتاد.
شیوا نوروزی
سرویس ورزشی جوان آنلاین: ویروس ناشناخته همه دنیا را تحت تأثیر قرار داده و اجرای برنامه‌های مختلف را به چالش کشیده است. رقابت‌های ورزشی تعطیل شده، اردوی تیم‌ها لغو گردیده و عملاً راهی جز به تعویق انداختن المپیک وجود ندارد. بعد از گمانه‌زنی‌های طولانی، مسئولان کمیته بین‌المللی المپیک و مقامات ژاپنی برای به تعویق انداختن یک ساله بازی‌ها به توافق رسیدند، با این حال تعویق یک ساله اگرچه برای حفظ جان مردم و ورزشکاران ضروری بود، اما پیامد‌های منفی آن برای ورزش و اقتصاد جهان غیرقابل انکار است.

در ماه‌های گذشته شایعات زیادی در مورد لغو کامل بازی‌ها یا اعمال محدودیت‌های سنگین در خصوص نحوه برگزاری المپیک در تابستان سال آینده مطرح شده است؛ عده‌ای میزبانی ژاپن قبل از کشف واکسن کرونا را غیرممکن می‌دانند، برخی معتقدند بازی‌ها باید بدون تماشاگر برگزار شود و برخی هم حرف از کاهش تعداد ورزشکاران و رشته‌ها زده‌اند، با این وجود هم مدیران کمیته بین‌المللی و هم ژاپنی‌ها تأکید کرده‌اند بازی‌ها بدون کشف واکسن هم برگزار خواهند شد.

در تازه‌ترین واکنش‌ها نخست وزیر جدید ژاپن بار دیگر به اهالی ورزش اطمینان داد که بازی‌ها سال آینده در موعد تعیین شده برگزار خواهد شد. یوشیهیده سوگا گفت: «بازی‌ها سال آینده تحت هر شرایطی برگزار خواهد شد.» رسانه‌های ژاپنی گزارش داده‌اند جانشین شینزو آبه بلافاصله پس از شروع کار با مسئولان IOC رایزنی‌هایش را در مورد نحوه انجام بازی‌ها و مراسم افتتاحیه آغاز کرده است. طبق اعلام قبلی بازی‌های المپیک اول مرداد ۱۴۰۰ (۲۳ جولای ۲۰۲۱) آغاز خواهد شد، منتها چگونگی برگزاری رقابت‌ها هنوز نیازمند بررسی‌های بیشتر است. در روز‌های اخیر IOC و مقامات ژاپنی جلسات آنلاین زیادی را با حضور مقامات سایر کشور‌ها برگزار کرده‌اند. اگر چه جزئیات نشست‌های برگزار شده رسانه‌ای نشده ولی مک کانل مدیر ورزشی کمیته بین‌المللی برگزاری بازی‌ها را قطعی خوانده است: «بر مبنای برگزاری بازی‌ها حرکت می‌کنیم و از این موضوع اطمینان داریم.» علاوه بر این، توشیرو موتو مدیر کمیته برگزاری مسابقات اعلام کرده که توماس باخ رئیس IOC به زودی عازم ژاپن می‌شود تا از نزدیک شرایط را مورد بررسی قرار دهد. موتو حتی از ورزشکاران المپیکی خواسته بدون دغدغه خود را برای تابستان سال آینده آماده کنند.

نگرانی از بابت لغو بازی‌های المپیک و پارالمپیک موضوعی است که ذهن ورزشکاران ایرانی را نیز مشغول کرده است. سرپرست کاروان ورزش ایران در پارالمپیک توکیو در گفتگو با مهر برگزاری بازی‌ها را حتمی عنوان کرد. هادی رضایی با اشاره به مکاتبه با مسئولان IPC گفت: «برگزارکنندگان پارالمپیک۲۰۲۰ هر روز با کشور‌های شرکت‌کننده از جمله ایران در حال مکاتبه هستند. روزانه نامه‌ها و دستورالعمل‌های زیادی از توکیو در رابطه با بازی‌های ۲۰۲۰ و مسائل مختلف مربوط به این بازی‌ها دریافت می‌کنیم. این نامه‌ها در رابطه با موارد مختلف از جمله اقامت، ترانسفر، خبرنگاران و... است. برگزارکنندگان بازی‌های توکیو بعد از تعویق یک ساله این بازی‌ها به مرداد۱۴۰۰، چند ماهی است که روال عادی در مورد بازی‌ها و پیگیری آن‌ها را از سر گرفته‌اند. این نشان‌دهنده این است که پارالمپیک توکیو قطعاً در موعد مقرر و جدید برگزار می‌شود، به خصوص اینکه قرار است دوشنبه آینده نشست وبینار سرپرستان کاروان‌های اعزامی هم برگزار شود.»

رضایی در ادامه از بلاتکلیفی ورزش ایران انتقاد کرد و گفت: «هفته گذشته هم نشست وبینار سرپرستان اعزامی به المپیک۲۰۲۰ برگزار شد. ژاپنی‌ها در حال انجام دادن کار‌های لازم برای دو میزبانی بزرگ خود هستند. اگر بازی‌ها برگزار شود که آن‌ها از کاری عقب نیستند و اگر هم بنا به هر دلیلی نیاز به لغو بازی‌ها باشد که تصمیم لازم را می‌گیرند. مهم این است که آن‌ها در حال پیگیری امور هستند، اما ما در ایران هنوز قدمی برنداشته‌ایم! تکلیف ما هنوز مشخص نیست. اگر مبنای ورزش ایران حضور در پارالمپیک توکیو است باید با کرونا و موضوعات مرتبط با آن بسازیم و در عین رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، تمریناتمان را شروع کنیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار