کد خبر: 1023593
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶
کارشناس شعر مجله کیهان بچه هاوشاعر کودک و نوجوان تاکید کرد:
غلامرضا بکتاش کارشناس شعر مجله کیهان بچه ها گفت: خوب زندگی کردن، تمرین می خواهد و خوب شعر گفتن نیز تجربه می خواهد، در واقع زندگی چیزی جز تجربه زیسته نیست.

.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ،در کارگاه دوم از سلسله نشست های شعر و داستان "شهر من" که به همت اداره توسعه فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: شاعر هر چه کنجکاوتر باشد، تجربیات بیشتری به دست خواهد آورد، ضمن اینکه یک شاعر برای کشف و مکاشفه، چاره ای به جز تجربه کردن ندارد.

وی با بیان اینکه توصیف از پس همه بر می آید، بیان داشت: شما باید دریا را از نزدیک دیده باشید تا بتوانید درباره آن بنویسید، شاعری که دریا ندیده، چه طور می خواهد از آلودگی کنار دریا بنویسد، در صورتی که گاهی از تماشای موج دریا به نکته ای می رسیم که از خواندن هزار کتاب به آن دست پیدا نمی کنیم.

وی با بیان اینکه تا دریا را نبینیم، برای ما قابل هضم نیست، تصریح کرد: همه ما به کوه می رویم اما قرار نیست در کوهنوردی تنها به خوشگذرانی فکر کنیم، باید با کوله باری از تجربه برویم و با کوله باری از تجربه برگردیم.

این شاعر کودک با بیان اینکه خوب زندگی کردن، تمرین می خواهد و خوب شعر گفتن نیز تجربه می خواهد، تصریح کرد: تجربه بنده که به طور مثال در کوهستان زندگی می کنم با شاعر کویر متفاوت است و با بررسی اثر شاعر و نویسنده می توان محیط پیرامونی او را بررسی کرد، همچنان که با بررسی شعر نیما یوشیج به این نتیجه می رسید که شاعر در کنار دریا زندگی کرده است.

به گفته بکتاش زندگی شهری و روستایی متفاوت است که این تفاوت در تجربه زندگی کودکان شهر و روستا هم دیده می شود و شاعر باید بتواند برای همه کودکان شعر بگوید.

وی با اشاره به تجربه اش در شعر گفتن برای کودکان ناشنوا، یادآور شد: برای اینکه این حس را تجربه کنم، در گوشم پنبه گذاشتم تا با کودکان ناشنوا هم احساس شوم و برای آن ها شعر بگویم.

این منتقد ادبی به فعالیتش در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: تجربه کردن تمرینی را هر روز انجام می دهم، در واقع شعر نمی نویسم، بلکه تمرین های من دیوار به دیوار شعر هستند، معتقدم اگر تجربه ها نباشند، به کشف نمی رسیم و همواره به دوستانی که از بابت زیاد شعر گفتن به من اشکال می گیرند، می گویم من تجربیاتم را در اینستاگرام با شاعران و دوستانم به اشتراک می گذارم زیرا بر این باورم تجربیات جدید ما را وارد دنیای جدید با پنجره های تازه می کند.

بکتاش به شاعران جوان توصیه کرد از تجربه کردن نهراسند اما اسم هر کاری را هم تجربه کردن نگذارند زیرا تجربه باید کشف جدید داشته باشد و حرف تازه نیز اندیشه تازه داشته باشد.

وی ادامه داد: شاعران برای اینکه اسیر موضوعات تکراری نشوند، تجربیات روزانه و ملموس خود را به کار بگیرند، ارائه تجربیات نیز باید بگونه ای باشد که اگر کودکان پس از خواندن شعر تمایل به تجربه آن داشته باشند، امکان پذیر باشد.

این شاعر کودک و نوجوان تاکید کرد: کودکان در هر سنی می توانند شعر بگویند اما وظیفه مربیان است کاری کنند که بچه ها بکتاش دوم یا ناصر کشاورز دیگری نشوند، بچه ها باید راه خودشان را بروند و آن ها را قضات نکنیم، به عبارت دیگر بگذاریم با کفش خودشان راه بروند.

بکتاش با بیان اینکه با شعرش نمی خواهد درس بدهد، بیان داشت: باید تمام اتفاقات خوب و بد را با بچه ها به اشتراک گذاشت اما هر اتفاقی که در هنر بوی شعار بدهد، اندیشه را محدود می کند، در مقابل باید شعر هسته و مغز داشته باشد و مخاطب را برای چند ثانیه هم که شده، به تفکر وادارد.

بکتاش درباره شعر نویسی برای جشنواره های موضوعی نیز تاکید کرد: آیا حتما باید جشنواره ای برگزار شود که شاعران کودک و نوجوان درباره این موضوع بنویسند، نباید به صرف جشنواره نوشتن، آثار ضعیف تولید کرد، اگر شاعر اهل تجربه ورزی باشد، باید قبل از فراخوان جشنواره به فکر تولید اثر در مضامین مختلف باشد و زمانی که یک جشنواره برگزار می شود، اثر مناسب آنرا در بین نوشته هایشان پیدا کند.

گفتنی است؛ سومین کارگاه آموزشی جشنواره "شهر من" با موضوع "داستان نوجوان و زیست شهری / احساس تعلق به شهر" با حضور سعید محسنی روز چهارشنبه 23 مهرماه ساعت 16:30 در صفحه اینستاگرام isfahanshahrvandi  به صورت مجازی برگزار می شود.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر