کد خبر: 1021630
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰
سرپرست معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد:
سرپرست معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد از برگزاری نمایشگاه مجازی خوشنویسی «خط ابریشم» در آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی خبر داد.

آیدا مهربان با بیان اینکه شهرداری مشهد در جهت تحقق اهداف مهمی چون شهر هوشمند و انسان‌مدار و شهری در مسیر توسعه پایدار، برنامه‌های فرهنگی اجتماعی و هنری متنوعی را ترتیب داده و اجرا می‌کند، گفت: مطمئناً رسیدن به این اهداف از بستر دانش، بینش، فرهنگ و تعاملات و ارتباطات و روابط فرهنگی خواهد گذشت.
وی افزود: با همین هدف در سال ۹۷ تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداری مشهد و کمیسیون ملی یونسکو منعقد شد تا در جهت توسعه دیپلماسی شهری، ارتقای موضوعات اجتماعی، فرهنگی و آموزشی و ایجاد صلح و همزیستی در زندگی شهری بتوانیم گام‌های مؤثری را با کمک یونسکو برداریم.
از این رو مقرر شد نمایشگاه هنر خوشنویسی «خط ابریشم» با ارائه آثاری از استاد «بهمن پناهی» از ایران و «نورالدین می گوانگ جیانگ» از کشور چین در مشهد برگزار شود.
مهربان ادامه داد: مشهد به‌ واسطه موقعیت خود در میانه جاده ابریشم قرارگرفته و پل ارتباطی شرق و غرب بوده است. از سوی دیگر این جاده علاوه بر مسیری تجاری، کانال ارتباطی انتقال دانش و فرهنگ و هنر بوده و کاروان‌های متعدد شعر و ادب از این مسیر بسیار گذر داشته‌اند. همچنین از دیگر سو به دلیل وجود بارگاه بااهمیت و متبرک و معنوی امام رضا (ع)، این شهر از دیرباز جایگاه پراهمیت فرهنگ و اخلاق و ادب بوده و این دلایل ما را بر آن داشت تا به فراخور این سابقه از چنین رویدادی میزبانی کنیم.
به گفته سرپرست معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد، با رجوع به بارگاه منور امام رضا (ع) درمی‌یابید که تمام دیواره‌ها و صحن‌های حرم متبرک ایشان مزین است به هنر خوشنویسی و کتیبه‌های زیبا خلق‌شده توسط هنرمندان خوش‌نام و بزرگ آوازه این دیار؛ مشهد از دیرباز بزرگان بسیاری را در عرصه هنر و دامان فرهنگ پرور خود پرورش داده، به‌ویژه در عرصه خطاطی از قبیل استادان سلطان‌علی مشهدی، جلال‌الدین اعتضادی، غلامرضا موسوی خطاط و ... به‌واسطه حضور چین بزرگانی در شهر مشهد، دیواره‌های حریم معطر رضوی همیشه و همواره به ترکیبی از معنا و زیبایی آذین‌شده که چشم هر بیننده‌ای را به خود مشغول و دل وی را در سِحر خود غرقه می‌کرده است.
مهربان ادامه داد: همچنین مشهد در طول تاریخ بلند خود از فردوسی تا اخوان ثالث، شهر شعر و ادبیات و فرهنگ بوده است. مشهد به‌ واسطه حضور حکیم توس، کانون فارسی‌زبانان منطقه به شمار می‌رود و به همین مناسبت تصمیم بر آن شد این رویداد فرخنده در تالار زیرین آرامگاه فردوسی برگزار شود.
وی افزود: امید بسیار داریم فرصت برگزاری نمایشگاه‌های مشابه از پس این نمایشگاه در مشهد مقدور شود، به‌ ویژه که تا پیش از مسئله کرونا مقررشده بود مشهد میزبان نمایشگاهی با حضور ۲۳ کشور مجاورین جاده ابریشم باشد تا از این طریق این کلان شهر معتبر اسلامی به‌عنوان پایتخت هنر خوشنویسی و کتابت جاده ابریشم معرفی شود.
مهربان تأکید کرد: ما این هدف را فراموش نکردیم و با از میان برداشتن کرونا، این نمایشگاه باقدرت برگزار خواهد شد اما تا پیش از آن از همه دوستداران فرهنگ مشرق زمین به‌ویژه هنر متعالی خوشنویسی دعوت می‌کنیم از نمایشگاه مجازی «خط ابریشم» دیدن کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار