کد خبر: 1021470
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
توسط موسسه بذر و نهال رضوی انجام گرفت؛
مدیرعامل موسسه بذر و نهال رضوی از تأمین و توزیع بذر کلزا در قالب کشاورزی قراردادی در زنجیره دانه‌های روغنی توسط سازمان اقتصادی رضوی خبر داد.

سلمان سالاری  بیان کرد: روغن ازجمله کالاهای ضروری است، لذا تولید محصولات غذایی به‌ویژه دانه‌های روغنی با رویکرد تأمین نیازهای اساسی مردم، علاوه بر پاسداری از امنیت غذایی، می‌تواند تولید داخلی را افزایش داد.
وی با اشاره به تفاهم‌نامه منعقدشده بین سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی و وزارت جهاد کشاورزی در خصوص زنجیره مدیریت تولید و فرآوری دانه‌های روغنی، تصریح کرد: در این راستا مقررشده تا موسسه بذر و نهال رضوی با همکاری شرکت کشاورزی رضوی در سال زراعی 1400-1399 ارقام مختلف بذر کلزای موردنیاز کلزاکاران 4 استان خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان را با احتساب سطح زیر کشت حدود 25 هزار هکتار تأمین و توزیع کند.
مدیرعامل موسسه بذر و نهال رضوی ادامه داد: این اقدام علاوه بر سهولت و افزایش نظم در تأمین بذر موردنیاز، خرید تضمینی محصول نهایی از کشاورزان را باقیمت مصوب دولت میسر ساخته است. البته تأخیر بیش‌ازاندازه دولت در اعلام نرخ خرید تضمینی دانه کلزا بسیاری از کشاورزانی که مایل به عقد قرارداد با آستان قدس رضوی بودند را منصرف کرد.
وی افزود: کارگزاران موسسه بذر و نهال رضوی و شرکت کشاورزی رضوی در شهرستان‌ها و روستاها امور عقد قرارداد با کشاورزان را انجام داده و بذر تائید شده توسط مؤسسه بذر و نهال رضوی تحویل داده‌شده است و وجه آن پس از برداشت محصول در سال آینده از کشاورزان دریافت خواهد شد.
وی درباره اهمیت محصول کلزا خاطرنشان کرد: کلزا یکی از گیاهان روغنی است که دانه آن حاوی 38 تا 43 درصد روغن و ۲۵ تا ۳۵ درصد پروتئین بوده که به دلیل ترکیب مناسب اسیدهای چرب غیراشباع و درصد اندک اسیدهای چرب اشباع‌شده همانند زیتون، جزء باارزش‌ترین روغن‌های خوراکی به شمار می‌رود.
سالاری ادامه داد: پروتئین موجود در کنجاله کلزا نیز در تغذیه دام و طیور استفاده می‌شود و کاشت آن دارای مزیت و فایده بسیار ازنظر بهبود کیفیت خاک برای کشت‌های آتی است.
مدیرعامل موسسه بذر و نهال رضوی بابیان این‌که سالانه حدود 4 میلیارد دلار ارز کشور صرف واردات روغن خام، کنجاله و سویا شده و همچنین بخش اعظم بذر کلزای مصرفی وارداتی است، گفت: هم‌اکنون دو رقم بذر کلزا در این مؤسسه تولید می‌شود و برنامه بلندمدت آستان قدس رضوی ورود به حوزه تولید وسیع بذرهای هیبرید باکیفیت کلزا و همچنین پایدارسازی چرخه روغن در کشور است.
سالاری همچنین از رایزنی‌های صورت گرفته آستان قدس رضوی با صندوق بیمه محصولات کشاورزی برای ارائه بیمه‌نامه با شرایط ویژه به این قراردادها در راستای توسعه کشاورزی قراردادی خبر داد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار