کد خبر: 1021271
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۷
در حالی که انتظار می‌رفت بازار سرمایه با توجه به اصلاح صورت گرفته و قرار گرفتن شاخص کل در محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مورد حمایت سبد‌گردان‌ها و سهامداران عمده و بازیگردان‌های سهم‌ها قرار گیرد، روز گذشته این نماگر با افت بیش از ۴۳ هزار واحدی روبه‌رو شد و کل ارزش مبادلات در این روز تنها حدود ۶ هزار میلیارد تومان بود، با توجه به اینکه طی ۴۰ روز اخیر بازار اصلاح قابل‌ملاحظه‌ای را تجربه کرده‌است، به نظر می‌رسد حداقل سیاستگذار برای بهبود روند نقد شوندگی باید فکری کند، هر چند که گفته می‌شود درصدی از منابع صندوق توسعه ملی به بازار ورود خواهد کرد و بانک‌ها نیز برای ورود به بازار گویا منعی ندارند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین:  بازار سرمایه بعد از روز‌های صعودی شیرین تقریباً بیش از ۴۰ روز می‌شود که روز‌های تلخ اصلاح را سپری می‌کند، با وجودی که بعد از این اصلاح، ادعا شد که حداقل برای حل مسئله نقد شوندگی، حمایت‌هایی از بازار انجام خواهد گرفت، متأسفانه حمایت از بازار چندان ملموس نیست، به همین دلیل اعتماد به بازار با خدشه مواجه شده‌است و بازار‌های رقیب نیز همچون ارز و طلا و سکه و مسکن و خودرو از زمان اصلاح بورس با رشد شدید قیمت مواجه شده‌بود.

هر چند تنگنا‌های ناشی از تحریم و شیوع کرونا قابل‌فهم و پذیرش است، اما منتقدان اقتصادی بر این باورند که دولت در مدیریت اقتصادی دارای ضعف جدی است و بدتر از آن در مدیریت بازار سرمایه از کفایت مورد انتظار برخوردار نیست، از این‌رو، این مطالبه در بازار شکل گرفته‌است که تغییر و تحولات مدیریتی در بعد سیاستگذاری د‌ر بازار سرمایه رخ دهد تا سهامداران نتیجه این همه جلسات حمایت از بازار را مشاهده کنند. بدون تعارف باید گفت تصمیم‌های خلق‌الساعه سهامداران بازار سرمایه را گیج کرده‌است و از آنجایی که تعداد سهامداران در بازار سرمایه با توجه به آزاد‌سازی سهام عدالت به محدوده ۵۰ میلیون نفر رسیده‌است، انتظار می‌رود نظام سیاستگذاری و مدیریت بازار سرمایه تقویت شود، به ویژه آنکه هم اکنون بازار سرمایه با زندگی و پس‌انداز‌های مردم در ارتباط است. شاخص بورس روز گذشته بازار سرمایه در حالی به پایان رسید که شاخص کل بورس با ۴۳ هزا رو ۳۸۳ واحد کاهش رقم یک میلیون و ۵۷۲ هزار واحد را ثبت کرد.

شاخص کل با معیار هم وزن نیز با ۴هزارو۷۳۶ واحد کاهش در رقم ۴۰۷ هزار و ۷۳۲ واحد ایستاد.

معامله‌گران این بازار ۵۱۹ هزار معامله به ارزش ۶۱ هزار و ۸۹۸ میلیارد ریال انجام دادند.

در آن سوی بازار سرمایه شاخص کل فرابورس نیز با ۲۵۱ واحد کاهش به رقم ۱۷ هزار و ۹۵۰ هزار واحد رسید و معامله‌گران این بازار ۳۳۹ هزار معامله انجام دادند که ۲۸هزار و ۸۲۷ میلیارد ریال ارزش داشت.

تحلیل کارشناسی از تصمیم جدید بورسی‌ها

در شرایطی که در روز‌های سپری شده از هفته گذشته ارزش مبادلات روزانه به طور میانگین در بورس به ۱۰ هزار میلیارد تومان می‌رسید، روز گذشته ارزش مبادلات به محدوده ۶ هزار میلیارد تومان سقوط کرد که برخی کارشناسان دلیل این رویداد را ممنوعیت نوسان‌گیری‌های روزانه در مبادلات الگوریتمی عنوان کردند که شاید اصلاح روز گذشته در اعتراض به سیاست جدید در جهت ممنوعیت نوسان‌گیری‌های روزانه در مبادلات الگوریتمی انجام گرفته باشد که زمان، این موضوع را مشخص خواهد کرد. در حالی که روز گذشته اعلام شد فروش سهام خریداری شده در همان روز ممنوع است، یک کارشناس بازار سرمایه بر این باور است هر چند این تصمیم در حمایت از بازار گرفته شده، اما به طور کلی قابل دفاع نیست.

مهرزاد منتظری در گفتگو با ایسنا، با تأکید بر اینکه تصمیمات سازمان در مقطع فعلی برای حمایت از بازار سرمایه است، اظهار کرد: احتمالاً تصمیم‌گیران احساس کرده‌اند منابعی که طی چند هفته گذشته برای حمایت از بازار سهام به این بازار تزریق کرده‌اند، توسط نوسان‌گیران روزانه سوء‌استفاده می‌شود. وی ادامه داد: در واقع ممکن است برخی نوسان‌گیران سهم را با قیمت پایین بخرند و با قیمت بالاتر به شخص حقوقی که در حال حمایت از بازار است، بفروشند، به همین دلیل چنین تصمیمی را اخذ کرده‌اند. این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه تصمیم مذکور در شرایط عادی بازار قابل دفاع نیست، عنوان کرد: نوسان‌گیران باعث می‌شوند نقدشوندگی بازار بالا برود. ممکن است این تصمیم در شرایط فعلی که فشار فروش در بازار زیاد است به نفع بازار باشد، اما در کل تصمیم خوبی به حساب نمی‌آید.

این در حالی است که مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران اظهار کرده است با نظرسنجی از فعالان منصف بازار سرمایه، این تصمیم درست را گرفتیم و بر اساس نظرسنجی، حدود ۸۰درصد فعالان مجازی بازار سرمایه، موافق این تصمیم هستند.

به گفته صحرایی، کسانی که در یک روز سهام را می‌خریدند و همان روز می‌فروختند، بقیه سهامداران را که نگاه طولانی‌مدت به بازار سرمایه داشتند، متأثر می‌کردند، بر این اساس و نظرسنجی فعالان بازار سرمایه، به اجرای ممنوعیت نوسان‌گیری روزانه تصمیم گرفتیم. وی همچنین گفت: در این شرایط، سهامداران به ویژه حقوقی‌ها که در بازار، عملیات نقدشوندگی و اطمینان‌بخشی را انجام می‌دادند، از متولیان بازار سرمایه انتظار داشتند برای جلوگیری از نوسان‌گیری روزانه به نحوی ممنوعیت ایجاد کنیم تا ثبات بیشتری به بازار برگردد و از هیجانات بازار کاسته شود. به این ترتیب اگر کسی سهمی را در روز معاملاتی بخرد، در همان روز امکان فروش آن را ندارد، اما اگر کسی از قبل، سهم را داشته باشد می‌تواند بفروشد و دوباره با تشخیص خود بخرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
0
0
آیا درست است که میگویند عده ای به بهانه اینکه بورس دچار حباب است و باعث تورم !!! با دستکاری در بورس سرمایه های مردم عادی را به باد می دهند و همچنان این عمل را بدون توجه به هیچ چیز ادامه میدهند براستی چه کسی پاسخگوست ؟!
پس چرا همین عده از حباب شدید و تورم زای دلار و طلا هیچ سخنی نمی‌گویند و همچنان قیمت دلار و سکه صعودی است ؟! شما حتما میدانید که این نوسانات غیرعادی بورس چه ضربات روحی اجتماعی و چه عواقب بد خانوادگی و مشکلات بزرگی را در شرایط بد اقتصادی کنونی برای مردم ایجاد میکند ...که حتما پس از مدتی یک سلطان بورس هم علم میشود !!!واقعا حق این مردم که با چنگ و دندان از انقلاب و کشورشان دفاع میکنند همین است ؟!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار