کد خبر: 1020775
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۴
یک روز پس از اینکه اخباری درباره زمان امضای تفاهمنامه اولیه فروش جنگنده اف ۳۵ میان امارات و امریکا منتشر شد، وزیر دفاع امریکا بر لزوم برتری رژیم صهیونیستی در غرب آسیا تأکید کرد. رسانه‌های این رژیم نیز به نقل از سفیر امریکا در فلسطین اشغالی، از مدت زمان دست‌کم هفت ساله برای تحویل این جنگنده به امارات خبر دادند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به‌رغم همه انتقاد‌ها از عادی‌سازی روابط میان ابوظبی و تل‌آویو، امارات با ادعای امتیاز‌گیری از صهیونیست‌ها، به امضای توافق با رژیم صهیونیستی تن داد. خرید جنگنده اف ۳۵ از امریکا، یکی از مواردی بود که طرف اماراتی به آن چشم امید داشت. با این حال سخنان دیوید فریدمن حاکی از آن است که حاکمان ابوظبی به این زودی نباید منتظر دریافت این جنگنده باشند. بنابر اعلام روزنامه جروزالم‌پست، سفیر امریکا در سرزمین‌های اشغالی گفت که حداقل هفت سال زمان می‌برد تا اولین جنگنده اف‌۳۵ به امارات تحویل داده شود.

اماراتی‌ها در برابر موج انتقاد‌ها از عادی‌سازی روابط کشورشان با رژیم صهیونیستی، به لغو طرح الحاق کرانه باختری به ازای این توافق هم اشاره کرده بودند. فریدمن در بخشی از سخنانش به این نکته هم اشاره کرد که با وجود توافق صلح با کشور‌های عربی، اجرای طرح اشغال ۳۰ درصدی کرانه باختری برای مدت زمان مشخصی به تعویق افتاده، اما به صورت کامل لغو نشده است.

مشورت با تل‌آویو قبل از فروش جنگنده

ساحی هانقبی، وزیر امور شهرک‌ها در کابینه تل‌آویو چندی پیش گفته بود که حتی یک پیچ از این جنگنده‌ها نیز نباید به ابوظبی فروخته شود. با این حال، روز سه شنبه خبرگزاری رویترز به نقل از منابع مطلع اعلام کرده که امریکا و امارات امیدوارند تفاهمنامه اولیه‌ای را برای فروش جنگنده‌های اف۳۵ به این کشور در ماه دسامبر امضا کنند. تاریخ دوم دسامبر که روز ملی امارات عربی متحده است هم به عنوان زمان مورد نظر اعلام شده بود. این خبر در شرایطی اعلام شد که مقامات رژیم صهیونیستی از تصمیم واشنگتن برای فروش اف۳۵ به امارات عربی متحده ابراز نگرانی کرده‌اند.

مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا در دیدار با بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که به امریکا سفر کرده است، ضمن تأکید بر پایبندی واشنگتن به حفظ برتری نظامی تل‌آویو در منطقه غرب آسیا گفت که حمایت همه‌جانبه از رژیم صهیونیستی و ارائه کمک‌های نظامی به تل‌آویو در دستور کار امریکا قرار دارد. اسپر گفت: «سنگ‌بنای روابط نظامی ما، حفظ برتری نظامی اسرائیل در منطقه است. امریکا به این امر متعهد بوده و وزارت دفاع نیز خود را مکلف به آن می‌داند.»

جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا نیز در دیدار با گانتس خاطرنشان کرد که دولت امریکا پیش از هرگونه تصمیم‌گیری برای فروش اف۳۵ به کشور‌های منطقه غرب آسیا، با تل‌آویو مشورت خواهد کرد. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا دیگر مقام این کشور بود که اظهاراتش برتری نظامی صهیونیست‌ها را به عنوان خط قرمز امریکا اثبات کرد. پلوسی گفت که کنگره شرایط منطقه را به دقت زیر نظر خواهد داشت و قانونگذاران امریکایی نیز برای حفظ برتری نظامی اسرائیل اقدام می‌کنند.

ابوظبی همچنان زیر سایه تل‌آویو

گانتس در این دیدار از مقامات ایالات متحده به عنوان وزنه ثبات منطقه‌ای یاد کرد و در واکنش به سخنان امریکایی‌ها گفت که تل‌آویو هم همزمان با حفظ برتری نظامی خود، متعهد به تعمیق روابط است. پیش‌تر اعلام شده بود که امریکایی‌ها در صورت فروش اف ۳۵ به امارات، جنگنده‌ای یک مدل پایین‌تر از مدلی که به صهیونیست‌ها می‌فروشند را در اختیار امارات خواهند گذاشت. از این رو، امریکا شیوه فروش این جنگنده‌ها به امارات را در دست بررسی دارد تا بنابر توافق‌های موجود میان واشنگتن و تل‌آویو، برتری نظامی رژیم صهیونیستی حفظ شود. گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد که احتمال دارد این موضوع به ردیابی جنگنده‌های اف ۳۵ اماراتی توسط رادار‌های اسرائیلی مربوط شود، اما هنوز مشخص نیست که شرکت لاکهید مارتین قرار است این کار را با کاستن از میزان رادارگریز بودن جنگنده‌هایی که به ابوظبی می‌فروشد انجام دهد یا امریکا رادار‌های پیشرفته‌تری به تل‌آویو می‌دهد.

سکوت امارات

منابع آگاه، گزینه دیگری را در این رابطه مطرح کرده‌اند و آن این است که سامانه‌های پدافند هوایی رژیم صهیونیستی به قدری ارتقا یابند که بر رادارگریزی این جنگنده‌ها غلبه کرده و بتوانند آن‌ها را در آسمان تشخیص دهند.

سفارت امارات در واشنگتن به این موضع‌گیری‌ها واکنش نشان نداده است. یک سخنگوی وزارت دفاع امریکا هم در اظهارنظری کوتاه در این باره به رویترز گفت: «سیاست امریکا این است که قرارداد‌ها یا تبادلات نظامی پیشنهادی را تا زمانی که به‌صورت رسمی به اطلاع کنگره نرسیده باشد، تأیید یا تکذیب نکند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار