کد خبر: 1019117
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۷
تازه‌ترین نظرسنجی درباره میزان حمایت از نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا به ویژه به دنبال انتشار اخباری منفی درباره ترامپ، حاکی از پیشتازی بایدن است. با این حال به‌رغم تمامی فراز و فرود‌های محبوبیت ترامپ و بایدن در هفته‌های اخیر، کارشناسان معتقدند که امکان پیروزی ترامپ با استفاده از شرایط موجود و به کارگیری امکاناتی که وی در اختیار دارد بیشتر از بایدن است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، انتشار نظرسنجی‌های مختلف، رقابت تنگاتنگ میان نامزد‌های جمهوریخواه و دموکرات را تأیید می‌کند. نظرسنجی جدید پایگاه یو گاو که در فاصله روز‌های ۹ تا ۱۱ سپتامبر (۱۹ تا ۲۱ شهریور) انجام شده نشان می‌دهد که پس از انتشار گزارش‌ها درباره اینکه دونالد ترامپ مردم کشورش را درباره خطرات بیماری کووید ۱۹ فریب داده و از سربازان امریکایی کشته شده در جنگ نیز با عنوان «احمق» و «بازنده» یاد کرده است، محبوبیت وی ۱۰ درصد کمتر از جو بایدن رقیب دموکرات وی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ کاهش یافته است. بنابر آماری که این نظرسنجی ارائه داده است، در بین پرسش‌شوندگان، ۴۹ درصد گفته‌اند که به بایدن و ۳۹ درصد نیز به ترامپ رأی خواهند داد. نظرسنجی پیشین این پایگاه که بلافاصله در پی برگزاری کنوانسیون ملی جمهوریخواهان انجام شده بود نیز پیشتازی ۶ درصدی بایدن در مقایسه با ترامپ را تأیید می‌کرد.

تغییر نگرش رأی‌دهندگان

به نظر می‌رسد که علاوه بر گزارش نشریه آتلانتیک از صحبت‌های ترامپ درباره سربازان امریکایی مجروح و کشته شده در جنگ، کتاب باب وودوارد خبرنگار درباره اذعان ترامپ به دست‌کم گرفتن جدیت و مرگبار بودن کووید ۱۹، به جایگاه ترامپ نزد رأی‌دهندگان لطمه زده است. نزدیک به یک‌چهارم امریکایی‌ها یعنی ۲۳ درصد گفتند به خاطر افشاگری‌های وودوارد یعنی همان فایل صوتی از ترامپ که در آن وی به صورت خصوصی می‌گوید که ویروس کرونا به شدت مرگبار است نظرشان را درباره واکنش ترامپ به ویروس کرونا تغییر داده‌اند. حتی ۱۵ درصد از آن‌هایی که در سال ۲۰۱۶ میلادی به ترامپ رأی داده بودند می‌گویند که اخبار وودوارد نظرشان را درباره مدیریت رئیس‌جمهور در مهار بیماری کرونا تغییر داده است. در نظرسنجی شرکت هیل‌هریسکس که در فاصله روز‌های پنجم تا هشتم سپتامبر (۱۵ تا ۱۸ شهریور) انجام شده بود، میزان محبوبیت ترامپ به بالا‌ترین سطح از ماه ژوئن رسیده بود و با وجودی که ۵۳ درصد شرکت‌کنندگان، عملکرد ترامپ را تأیید نکرده بودند، حمایت ۴۷ درصدی از وی به ثبت رسید و این رقم در مقایسه با نظرسنجی که در روز‌های ۲۲ تا ۲۵ آگوست (اول تا چهارم شهریور) انجام شده بود و محبوبیت ۴۴ درصدی ترامپ ثبت شد، افزایش ۳ درصدی را نشان می‌داد. آخرین باری که تأیید عملکرد دونالد ترامپ به ۴۷ درصد در این نظرسنجی‌ها رسید مربوط به نظرسنجی هشتم تا دهم ژوئن (۱۹ تا ۲۱ خرداد) است.

بهره‌برداری ترامپ از نابسامانی‌های کرونایی

کارشناسان معتقدند که علاوه بر اینکه ترامپ از امکانات دولتی برای پیروزی در انتخابات استفاده می‌کند، او با استفاده از ترس مردم از همه‌گیری ویروس کرونا هم می‌تواند برای خود رأی بخرد. پروفسور بیکر از دانشگاه ایالتی تنسی در این مورد می‌گوید: «همه‌گیری ویروس کرونا هم به او ضربه زد و هم به کمکش آمد. واکنش دولت به شدت ناکارآمد است که مسبب آن شخص ترامپ است. با این حال همین وضعیت خراب، هدیه‌ای برای جمهوریخواهان خواهد بود. به این ترتیب که میزان هراس مردم در حال حاضر از حد متوسط فراتر رفته است. با این وصف، اگر ترامپ بتواند وسیله‌ای برای متمرکز کردن نگرانی‌ها و ترس‌های مردم به نفع خودش پیدا کند، شانس پیروزی در انتخابات را دارد.» از طرفی دیگر، با توجه به انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ احتمال غلط بودن نتایج نظرسنجی‌ها نیز دور از ذهن نیست. جان‌ای اوونس، استاد ارشد سیاست امریکایی در مرکز مطالعات دموکراسی دانشگاه وست‌مینستر انگلیس می‌گوید: «شاید به این دلیل که هواداران خجالتی ترامپ نمی‌خواهند مانند چهار سال قبل آشکارا از وی حمایت کنند.»‌وی با توجه به نظرسنجی اخیر بلومبرگ معتقد است: «این پژوهش نشان می‌دهد که جمهوریخواهان و مستقل‌ها کمتر از دموکرات‌ها جهت سیاسی مقبول خود را نشان می‌دهند. اما یک احتمال دیگر هم در این میان وجود دارد و آن اینکه شاید نمونه جمعیت حاضر در نظرسنجی‌ها، به‌ویژه در ایالت‌های چرخشی آمیخته با اشتباه بوده و زیاده از حد از دموکرات‌ها یا مردان سفید تحصیل نکرده را شامل شود.»

اعطای جایزه نوبل متوقف شود

به تازگی اخباری درباره اینکه دونالد ترامپ نیز یکی از نامزد‌های دریافت جایزه صلح نوبل است، منتشر شده است. آتلانتیک در گزارشی با اشاره به این مطلب، بر لزوم پایان اعطای جایزه صلح نوبل تأکید کرد و نوشت: «کمیته نوبل باید سنت عدم اعطای جایزه صلح نوبل را به عنوان یک مسئله دائمی احیا کند. سوابق دستاورد‌های دریافت‌کنندگان جایزه صلح نوبل به حدی لکه‌دار و منطق‌های جایزه‌های آن‌ها به حدی گزینشی است که کمیته نوبل باید برای مدتی طولانی کارش را متوقف و بررسی کند آیا صلح ارزش به رسمیت شناخته شدن به عنوان یک دسته بندی منسجم را دارد یا خیر.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار