کد خبر: 1017902
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۴
یک شرکت دانش‌بنیان زیر‌مجموعه دانشگاه اصفهان برای نخستین‌بار در غرب آسیا موفق به ساخت و طراحی «لودسل» شده‌است. لودسل، سنسوری الکترونیکی است که برای اندازه‌گیری نیرو و وزن در کارخانه و صنایع بزرگ به کار می‌رود. هزینه ساخت این دستگاه، حدود یک سوم مشابه خارجی است که تاکنون از کشور‌های غربی وارد می‌شد.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: لودسل از جمله قطعات مهم صنایع بزرگ کشور است که در سال‌های اخیر مشمول تحریم‌های ایالات‌متحده هم شد؛ یعنی نه‌تن‌ها خرید بلکه تعمیر و نگهداری این دستگاه هم هزینه‌های چند برابری به صنایع کشور وارد می‌کرد.

زیرساخت‌های ایجاد شده در اصفهان
 
شدت گرفتن تحریم‌ها در یکسال اخیر و به‌دنبال آن افزایش قیمت تجهیزات و دستگاه‌های خارجی، واردات آن‌ها توجیه اقتصادی خود را از دست داد و این موضوع فرصتی ایجاد کرد تا شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند نسبت به بومی‌سازی قطعات و ماشین‌آلات مورد نیاز اقدام کنند.

دانشگاه اصفهان مردادماه امسال ۳۰ هکتار از اراضی متعلق به این نهاد آموزشی را به توسعه پارک علم و فناوری دانشگاه اختصاص داد. این مرکز محل استقرار تیم‌های فناور در حوزه‌های مختلف بخصوص فناوری‌های دیجیتال و علوم سلامت است که با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های ایجاد شده آن به تولید و توسعه محصولات می‌پردازند.

این مرکز با توجه به نیاز بالای حوزه سلامت به کسب و کار‌های نوین در حوزه سلامت دیجیتال و همچنین بکر و جدید بودن این بازار توسعه یافته‌است؛ چراکه دانش‌بنیان‌های زیادی هنوز به این حوزه ورود نکرده‌اند.

به صرفه‌تر از فناوری‌های خارجی

با توجه به شرایط کرونایی حاکم بر کشور، در حال حاضر تیم‌های پیشرو که محصول آن‌ها آماده ورود به بازار است، در پارک علم و فناوری دانشگاه اصفهان مستقر شده‌اند. محصولات این شرکت‌ها در حوزه سلامت، بیگ دیتا یا آنالیز دیتا‌های کلان پزشکی، سنسور‌های مختلف، سلامت از راه دور، شبکه‌های اجتماعی و آموزش از راه دور در حوزه پزشکی است. در همین راستا برای نخستین‌بار در غرب آسیا متخصصان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه اصفهان هم موفق به طراحی حسگری الکترونیکی با ظرفیت تشخیص و اندازه‌گیری ۳۵ هزار تن شدند. حسگر تولید‌شده در صنایع بزرگ کشور به‌خصوص به دلیل دارا بودن توان ظرفیتی بالایی که دارد، در صنایع فولاد مورد استفاده قرار خواهد گرفت. نمونه‌های خارجی محصول تولیدی حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان (۸۹ هزار دلار) هزینه دارد، اما این دستگاه تولید‌شده حدود یک سوم نمونه‌های خارجی قیمت دارد.

اولین سازمان مؤسس مراکز رشد

محسن فروردین یکی از مدیران این شرکت دانش‌بنیان به سایت «iran project» می‌گوید، نوسانات نرخ ارز و تحریم برخی از کالا‌های استراتژیک در حوزه صنعت، باعث شده‌است تا واردکنندگان به سازنده تبدیل شوند و مشتریان بزرگ صنعتی، تولیدکنندگان داخلی را مجدداً در فهرست خرید کالای خود قرار دهند. صنایع بزرگ ذوب آهن و فولاد‌سازی به عنوان یکی از واگن‌های اصلی لوکوموتیو صنعتی کشور، برای ادامه حرکت به طیف گسترده‌ای از قطعات و ماشین‌آلات نیاز دارند که در سال‌های نه‌چندان دور به صورت کامل از خارج از کشور وارد می‌شدند. شرکت سازنده لودسل یکی از مجموعه‌های دانش‌بنیانی است که با استقرار در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان از ابتدای تأسیس، تأمین نیاز‌های این حوزه را به عنوان هدف کاری خود برگزید. شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به عنوان مکمل دانشگاه با هدف توسعه مبتنی بر دانایی از طریق ایجاد مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در سال ۱۳۷۲ در اصفهان احداث شد. این شهرک علمی به عنوان اولین سازمان مؤسس مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در کشور تلاش می‌کند تا با ایجاد بستری مناسب برای توسعه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان، زمینه لازم را برای تجاری‌سازی دستاورد‌های آن‌ها و جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی فراهم آورد. صنایع مهمی همچون ذوب آهن اصفهان، فولاد خوزستان، فولاد گیلان و پتروشیمی اراک از جمله مراکز صنعتی هستند که مدت‌هاست به چنین دستگاهی نیاز دارند، اما به‌دلیل تحریم‌های ایالات‌متحده با مشکلاتی مواجه بودند.

از مراکز رشد تا شهرک‌های علم و فناوری

متقاضیان راه‌اندازی کسب و کار‌های دانش‌بنیان ابتدا باید در یک دوره رشد مقدماتی در دانشگاه شرکت کنند. این دوره یک فرصت زمانی برای کسب آمادگی دانش بنیان‌ها جهت ورود به مرکز رشد است. شرکت‌های دانش‌بنیان در مراکز رشد دانشگاهی از امکان آشنایی کارآفرینان با بازار، تکمیل تیم‌کاری، تثبیت ایده و در صورت لزوم ثبت شرکت و کسب هویت حقوقی برخوردار می‌شوند؛ به نحوی که به متخصصان کمک می‌شود تا ریسک‌های دوره رشد در دانش‌بنیان‌ها کاهش یابد. در گام نهایی، دانش‌بنیان‌ها به عنوان هسته‌های فناوری در صورت موفقیت می‌توانند پس از طی مراحل پذیرش در مراکز رشد، در نهایت در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مستقر شوند. زمان حضور دانش‌بنیان‌ها در مراکز رشد هم یک دوره شش ماهه است که با تأیید مدیر مرکز رشد حداکثر به مدت سه ماه قابل تمدید است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار