کد خبر: 1017758
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۰
نیمکت بلاتکلیف تیم ملی والیبال و دغدغه یک انتخاب
بهمن سال گذشته بود که مشخص شد داستان کولاکوویچ در والیبال ایران به نقطه پایان رسیده و تیم ملی باید با گزینه‌ای دیگر خود را مهیای المپیک کند، اما بعد از گذشت بیش از هفت ماه نیمکت تیم ملی همچنان در انتظار یک نام است. نامی که گفته می‌شود باید والیبال ایران را در بین چهار تیم اول المپیک قرار دهد.
دنيا حيدری
سرویس ورزشی جوان آنلاین:  هدف‌گذاری‌ها عالی است؛ حضور در بین چهار تیم برتر دنیا و المپیک بدون شک هدف مهمی است که البته برای رسیدن به آن باید راهی سخت و دشوار را طی کرد، اما طی کردن این مسیر که پرواضح است تا چه اندازه دشوار خواهد بود، نیاز به یک راه‌بلد دارد. یک راهنما و یک مربی باتجربه بزرگ که البته فدراسیون هنوز در انتخاب آن به یک جمع‌بندی کامل و جامع نرسیده تا نیمکت تیم ملی همچنان بلاتکیف باشد.

بازگشت داورزنی به فدراسیون والیبال و حضور دوباره او بر مسند ریاست این فدراسیون به دلیل کارنامه قابل قبولی که پیشتر ارائه کرده بود، نقطه امیدی بود برای جامعه والیبال، اما با وجود انتظاراتی که از رئیس جدید می‌رفت اوضاع والیبال هنوز بعد از ماه‌ها سر‌و‌سامان نگرفته و بلاتکلیفی و نگرانی‌های زیادی را برای دوستداران این رشته به وجود آورده، خصوصاً که فدراسیون درصدد برپایی فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر است، اما در لا‌به‌لای این تلاش‌ها که می‌تواند نقطه عطفی برای والیبالیست‌های ایران باشد، روشن نشدن تکلیف سرمربی تیم ملی دغدغه‌ها و نگرانی‌های خاص خود را به دنبال دارد، چراکه به نظر می‌رسد انتخاب سرمربی تیم ملی به چالشی بزرگ برای فدراسیون تبدیل شده که بعد از گذشت ماه‌ها هنوز به هیچ سرانجام مثبتی نرسیده است.

اگرچه هنوز هیچ کس با قاطعیت تمام نمی‌تواند بگوید رقابت‌های المپیک برگزار می‌شود یا نه، اما بدون تردید باید بنا را به برگزاری این رقابت‌ها گذاشت و روند آماده‌سازی تیم ملی را برای حضوری پرقدرت در این مسابقات از سر گرفت. ضمن اینکه برنامه کامل مسابقات لیگ ملت‌های والیبال در سال ۲۰۲۱ از سوی فدراسیون جهانی این رشته نشان می‌دهد که دنیا درصدد بازگشت به زندگی عادی یا حتی مسالمت‌آمیز با کروناست وقتی نمی‌توان هیچ صحبت دقیقی در خصوص پایان این داستان شوم متصور شد. در واقع اعلام برنامه بازی‌های لیگ ملت‌های والیبال دلیل خوبی است برای سرعت بخشیدن به کار‌ها و روشن کردن هرچه سریع‌تر تکلیف تیم ملی، وقتی قرار نیست پروند مسابقات بین‌المللی برای همیشه بسته شود.

داستان، اما وقتی نگران‌کننده می‌شود که بعد از گذشت ماه‌ها از صحبت‌های تقوی، دبیرکل فدراسیون والیبال، این‌گونه استنباط می‌شود که آقایان تازه تقسیم وظایف کرده‌اند: «بعد از بررسی‌های فراوان، هیئت رئیسه فدراسیون به این نتیجه رسید که فدراسیون باید بار را به دوش بکشد و هدف بزرگ را مدنظر قرار دهد. تمام بررسی‌ها را به هیئت رئیسه ارائه دادیم و گفتیم آن‌ها اولویت را مشخص کنند. اکثر اعضا نیز صعود به یک پله بالاتر در بازی‌های المپیک را اولویت و آرمان فدراسیون قرار داده‌اند که البته هدف سختی است. اما این تصمیم هیئت رئیسه بود که به‌رغم تمام مشکلات و سختی‌ها فدراسیون باید بار را به دوش بکشد.»

بدون شک همانطور که تقوی نیز بدان اشاره دارد، تعداد مربیان درجه یک که سابقه حضور و کسب مدال در المپیک را داشته باشند زیاد نیست. از سوی دیگر جلب رضایت این مربیان و رسیدن به نقطه‌نظر مشترک با آن‌ها نیز بحثی جداگانه است که می‌تواند مسیر مذاکره را در صورت یافتن گزینه مورد نظر سخت‌تر کند. با وجود این مسئله حائز اهمیت این است که فدراسیون ماه‌ها زمان از دست داده و حالا تازه به یک جمع‌بندی کلی رسیده که این وظیفه به عهده چه کسی باشد و با چه اهدافی باید سرمربی آینده تیم ملی انتخاب شود. بدون تردید این اهمال‌کاری و از دست دادن زمان می‌تواند به ضرر تیم ملی والیبال ایران تمام شود، خصوصاً که چیزی به شروع مسابقات لیگ نیز باقی نمانده است، اما تیم ملی سرمربی ندارد که بخواهد برای انتخاب بهترین نفرات بازی‌ها را رصد کند.

البته افشاردوست، عضو هیئت رئیسه فدراسیون می‌گوید در صورتی که روند انتخاب سرمربی تیم ملی از زمانی که برای آن در نظر گرفته‌ایم، طولانی‌تر شود، کمیته دیگری دیدار‌های لیگ را رصد و بازیکنان شایسته و آماده را انتخاب خواهد کرد. هرچند که به نظر نمی‌رسد هیچ مربی تراز اول و با‌تجربه‌ای بپذیرد که نفراتش را نه خودش که دیگری برگزیند. حال آنکه تعلل بیشتر در انتخاب سرمربی، آن هم در حالی که لیگ در آستانه برگزاری است و سرمربی جدید باید از دل این لیگ نفراتش را انتخاب کند و به شناخت کافی از آن‌ها برسد، می‌تواند کار را برای کادر فنی جدید و حتی نفرات تیم ملی سخت‌تر کند اگر به راستی هدف حضور در بین چهار تیم برتر باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار