کد خبر: 1017748
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۹
شکارچی غیرمجاز پس از اینکه متوجه شد محیط‌بانی که به ضرب گلوله او به کام مرگ رفته است دایی‌خودش بوده با شلیک گلوله به زندگی‌اش پایان داد.
سرویس حوادث جوان آنلاین: شامگاه سه‌شنبه ۱۱‌شهریور محمدحسن‌نژاد هنگام گشت‌زنی در منطقه ارمک هرمزگان با دو شکارچی غیرمجاز مواجه شد و با شلیک گلوله یکی از آن‌ها از ناحیه سینه هدف قرار گرفت و بعد از انتقال به بیمارستان به علت شدت جراحت جانش را از دست داد. با وقوع حادثه مأموران پلیس در محل حاضر شده و بعد از تحقیق متوجه شدند که عامل تیراندازی خواهرزاده محیط‌بان است که برای بازداشت وی وارد عمل شدند. سرهنگ جمشید محبت‌خانی فرمانده یگان محیط زیست کشور به خبرنگار ما گفت: مأموران پلیس در جریان تحقیقات خود ابتدا همدست ضارب اصلی را که برادرزاده‌اش بود، بازداشت کردند. متهم گفته است در تاریکی شب و هنگام مواجهه با محیط‌بان همدست وی به سمت او تیراندازی کرده است.

در بررسی‌های بعدی مشخص شد عامل حادثه به کوه‌های اطراف گریخته است. وقتی مأموران پلیس برای بازداشت متهم وارد عمل شدند، متوجه شدند وی پس از اطلاع از اینکه به سمت دایی خود شلیک کرده با شلیک گلوله به زندگی خودش پایان داده است.

محمد حسن‌نژاد ۲۳‌سال سابقه خدمت در محیط‌زیست داشت و دو سال هم به عنوان محیط‌بان نمونه انتخاب شده بود.

این محیط‌بان یکصدوبیست وچهارمین محیط بانی بود که در درگیری با شکارچیان غیرمجاز جانش را از دست داده است. مطابق قوانین کشور محیط‌بانان اجازه تیراندازی مستقیم به سمت شکارچیان غیرمجاز را ندارند، در صورتی که هنگام درگیری شکارچی غیرمجاز کشته شود، این محیط‌بان است که با حکم قصاص مواجه می‌شود، اما نکته اینجاست که اگر محیط‌بان تیراندازی نکند با شلیک گلوله شکارچی کشته خواهد شد.

وقتی محیط‌بان شلیک می‌کند

اسعد تقی‌زاده یکی از محیط‌بان‌هایی است که به خاطر کشتن یک شکارچی تا یک قدمی طناب دار رفته است. مرداد‌سال‌۸۶ او و دو محیط‌بان دیگر در حال گشت زنی در منطقه دنا بودند که با پنج شکارچی غیرمجاز مواجه شدند. هنگام مواجهه شکارچیان به سمت محیط‌بانان تیراندازی کردند که تقی‌زاده پاسخ آن‌ها را با شلیک گلوله داد. گلوله‌ای که منجر به مرگ یکی از شکارچیان غیرمجاز شد.

با وقوع حادثه اسعد به اتهام قتل عمد بازداشت و پس از محاکمه به قصاص محکوم شد. غلامحسین خالدی هم از محیط‌بان‌هایی بود که سال‌۸۹ در ارتفاعات دنا با شکارچیان غیرمجاز درگیر شد. در این درگیری یکی از شکارچیان کشته می‌شود و غلامحسین به اتهام قتل بازداشت و به مرگ محکوم می‌شود. این دو محیط‌بان در اسفند‌سال‌۹۵ با تلاش‌های صورت گرفته موفق به جلب رضایت اولیای‌دم و رهایی از حبس می‌شوند.

در انتظار نظر شورای نگهبان

هر بار که محیط‌بانی با شلیک گلوله شکارچیان غیرمجاز کشته می‌شود یا محیط بانی به اتهام کشتن یک شکارچی غیرمجاز تحت تعقیب قرار می‌گیرد، نگاه‌ها به سمت مجلس معطوف می‌شود، جایی که سال‌هاست تصویب قانون حمایت از محیط‌بان‌ها در آنجا معطل مانده است.

این لایحه هشتم اسفندماه‌۱۳۹۵ در هیئت وزیران به تصویب رسید و در اردیبهشت‌سال‌۱۳۹۶ از سوی دولت وقت راهی مجلس شد و بعد از دو سال انتظار سوم تیرماه‌۱۳۹۸ با تغییر نام به لایحه حمایت قضایی و بیمه‌ای مأموران یگان حفاظت دستگاه‌های اجرایی به تصویب رسید و برای تأیید به شورای نگهبان ارسال شد، اما شورای نگهبان با چند ایراد آن را به صحن علنی باز گرداند. این لایحه بیشتر بر حمایت قضایی و بیمه‌ای از محیط‌بانان تأکید دارد که بر اساس آن دستگاه‌های اجرایی مکلف می‌شوند، مأموران خود را مطابق آیین‌نامه در قبال انجام وظایف و مأموریت‌های محوله حمایت و در قبال مسائلی مثل شهادت، بیماری‌های صعب‌العلاج، نقص عضو و از کارافتادگی بر اثر وقوع حوادث هنگام مأموریت‌ها بیمه کنند و تا هزینه‌های درمانی و جبران صدمات به محافظان افتخاری و همیاران محیط زیست پرداخت شود. نمایندگان مجلس‌۲۴ اردیبهشت‌ماه امسال این لایحه را که برای دومین بار از سوی شورای نگهبان به مجلس اعاده شده‌بود بررسی، اصلاح و تصویب کردند تا این موضوع بار دیگر در شورای نگهبان بررسی شود. درحالی که محیط‌بان‌ها چشم انتظار حمایت قانونی هستند، جسارت شکارچیان غیرمجاز فقط معطوف به زخمی و کشتن محیط‌بان‌ها نمی‌شود. آن‌ها با اطلاع از خلأ‌های قانونی دست به کشتار جمعی گونه‌های جانوری می‌زنند و با بی‌پروایی کامل عکس و فیلم‌های آن‌را هم در فضای مجازی منتشر کرده و ساختار‌های قانونی را به تمسخر می‌گیرند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار