کد خبر: 1015939
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۰
خداحافظی با دنیای مجردی قبل از تصمیم به ازدواج
از تلفن همراه فاصله بگیرید. جلوی تلویزیون نخوابید. برای کمتر‌شدن وابستگی به شبکه‌های اجتماعی، حساب‌های کاربری‌تان را کاهش دهید. وقتی از سر کار یا دانشگاه برمی‌گردید، ممکن است انرژی کمی برایتان بماند، اما گاهی از خانه خارج شوید. بیرون نرفتن سبب خمودی بدن، افسردگی، بدشدن خلق‌و‌خوی‌تان می‌شود. آخر هفته‌ها برای بیرون رفتن برنامه‌ریزی کنید. شما می‌توانید با خود کتاب ببرید و در پارک به مطالعه بپردازید
احمد کریم‌زاده آقاعلی
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: برخی از ما در دوران جوانی و به‌خصوص در دهه دوم زندگی رفتار‌ها و عاداتی داریم که در گروه رفتار‌های درست و پسندیده قرار نمی‌گیرد و بهتر است آن‌ها را کنار بگذاریم، به ویژه زمانی که تصمیم به تشکیل خانواده و سپس فرزندآوری می‌گیریم. به عبارت دیگر، برکت و فرصت طلایی ازدواج زمان ایده‌آلی برای ممیزی خودمان و پالایش صفات و عادات بد و غیرسازنده خواهد بود. تصمیم به زُدودن خود از جنبه‌های منفی شخصیتی و عادات ناخوشایند و از سویی عادت به رفتاری مفید، تأثیر مستقیمی در آینده ما و خانواده‌مان، سلامتی و سبک تربیت فرزندان‌مان خواهد داشت.

در دهه دوم زندگی که جوان و پرشور هستیم، تمایل داریم چیز‌های جدید را تجربه کنیم. به مرور یاد می‌گیریم که هر رابطه‌ای فراز و نشیب‌هایی دارد، اما نباید در رابطه‌ای که ناسالم است، باقی بمانیم. البته گاهی خودمان هم متوجه نیستیم در یک رابطه ناسالم قرار داریم. دوستی و رابطه‌های ناسالم را در دهه دوم زندگی و به ویژه قبل از ازدواج ترک کنید. در قدم نخست رابطه‌های ناسالم خود را بشناسید، سپس برای ترک آن اراده کنید و با احترام، خود را از آن رابطه خارج کنید. نشست و برخاست با برخی دوستان اَرج و شأن اجتماعی شما را پایین می‌آورد. گفتار و نحوه تکلم خود را در صورت لزوم تصحیح کنید. حرف و منظور خود را با فریاد زدن ابراز نکنید. همسر آینده شما باید حس امنیت و دوست داشتن شما را لمس کند. اگر دخانیات مصرف می‌کنید، آن را ترک کنید. سیگار کشیدن تأثیر منفی روی پوست و ابتلا به دیابت و سرطان دارد و هیچ کمکی به سلامتی شما نمی‌کند.

تمرین کنید بابت چیز‌های کوچک و بی‌اهمیت دچار «استرس» یا فشار عصبی نشوید. برخی ذهن خود را درگیر مسائل کوچک می‌کنند و دغدغه زیادی برای خود به وجود می‌آورند. البته پس از فارغ‌التحصیلی، قدم گذاشتن به دنیای بزرگسالی سبب ایجاد استرس در افراد می‌شود و انسان را دچار تردید می‌کند که چه چیز‌هایی واقعاً مهم هستند و چه چیز‌هایی بی‌اهمیت هستند. به خودتان تلقین کنید روی چیز‌های بی‌اهمیت پافشاری نکنید، زیرا زندگی به اندازه کافی پر «استرس» هست. کسی در این دنیا ادعا ندارد که موجود کاملی است و دچار خطا نمی‌شود. از تجربیات و شکست‌ها عبرت گرفتن، مهم است نه هدردادن انرژی برای حرص‌و‌جوش خوردن بیهوده. پس به جلو حرکت کنید و نگذارید مسائل کوچک سد راهتان شود. آینده را بزرگ ببینید و به آینده خوش‌بین باشید. فعالیت‌هایی که میزان استرس را کم می‌کنند مانند پیاده‌روی، حل جدول، مطالعه، مسافرت، کوهپیمایی و این‌گونه فعالیت‌ها را در برنامه خود بگنجانید. مصرف زیاد فست‌فود و غذا‌های فرآوری شده را کنار بگذارید. هنگام رفتن به رستوران، غذا‌های سالم‌تری انتخاب کنید. بیشتر در خانه غذا درست کنید. هم سالم‌تر است و هم اقتصادی. ناهار خود را در خانه درست کنید و به محل کار ببرید. نه تنها پول خرج نمی‌کنید، بلکه می‌دانید چه غذایی وارد بدنتان می‌شود. چرا پول‌تان را بابت خرید غذا‌های آماده گران به هدر می‌دهید؟ درست است هنوز جوانید ولی مراقبت از سلامتی خودتان را فراموش نکنید. هر چند وقت یک‌بار وضعیت سلامتی خود را با انجام آزمایش‌های طبی کنترل کنید. از این راه قبل از مبتلاشدن به بیماری‌های پیش‌بینی نشده، بدن خود را تحت کنترل دارید و در صورت لزوم سبک زندگی و عادات بهداشتی خود را اصلاح می‌کنید. توصیه دیگر اینکه آب را جایگزین نوشابه کنید. برای داشتن پوستی خوب و سلامتی اعضای بدن به‌قدر کافی آب بنوشید. نوشیدن آب کافی باعث عدم پیری پوست شده و سموم بدن را از کلیه‌ها دفع می‌کند. ضمناً بر کارکرد بهتر عضلات و حافظه تاثیر دارد.

بهداشت دهان خود را جدی بگیرید. هر روز برای نظافت دهان و دندان وقت بگذارید. از مسواک و دهان‌شویه استفاده کنید. بیماری‌های لثه و بیماری‌های غیردهانی زمانی بروز می‌کنند که فرد به‌طور منظم مسواک نزده و از نخ دندان استفاده نمی‌کند. فراموش نکنید سهم مسواک در بهداشت دهان ۶۰ درصد، سهم نخ دندان ۳۰ درصد و سهم دهان شویه ۱۰ درصد است.

به مدت طولانی پای صفحه‌های نمایش ننشینید. در این سال‌ها جوانان زمان زیادی را برای نگاه کردن به تلفن هوشمند، تلویزیون، لپ‌تاپ و... اختصاص می‌دهند. اگر سر کار هم بروید، مجبورید به صفحه نمایش کامپیوتر خود خیره شوید. این نگاه کردن طولانی تأثیر منفی برچشم‌ها و کل بدن می‌گذارد. برای دور شدن از صفحه‌های نمایش این توصیه‌ها می‌تواند مفید باشد. وقت شام شبکه‌های اجتماعی را دنبال نکنید. از تلفن همراه فاصله بگیرید. جلوی تلویزیون نخوابید. برای کمتر‌شدن وابستگی به شبکه‌های اجتماعی، حساب‌های کاربری‌تان را کاهش دهید. وقتی از سر کار یا دانشگاه برمی‌گردید، ممکن است انرژی کمی برایتان بماند، اما گاهی از خانه خارج شوید. بیرون نرفتن سبب خمودی بدن، افسردگی، بدشدن خلق‌و‌خوی‌تان می‌شود. آخر هفته‌ها برای بیرون رفتن برنامه‌ریزی کنید. شما می‌توانید با خود کتاب ببرید و در پارک به مطالعه بپردازید. دیر وقت شام نخورید. یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات شام خوردن کمی قبل از خواب است، زیرا موجب سرعت سوخت‌و‌ساز، افزایش دمای بدن و به هم خوردن نظم خواب‌تان می‌شود. غذا خوردن دیرهنگام در شب‌ها حافظه را هم ضعیف می‌کند. وعده صبحانه را حتماً میل کنید. همه می‌دانند مهم‌ترین وعده غذایی روز صبحانه است؛ ولی اغلب مردم به ویژه جوانان، این وعده را نادیده می‌گیرند، چون صبح دیر از خواب بیدار می‌شوند و مجبورند از منزل خارج شوند. اکتفا به نوشیدن یک لیوان چای یا یک فنجان قهوه یا حتی یک لیوان شیر به این امید که تا ناهار شما را سر پا نگه دارد، خطرات جدی روی سلامتی می‌گذارد. خوردن صبحانه سبب تنظیم سوخت و ساز بدن و بهبود عملکرد روانی می‌شود. اگر کمی زودتر بخوابید، صبح راحت‌تر از تختخواب جدا می‌شوید، بنابراین چند لقمه هم شده، بخورید. حتی می‌توانید شب چند لقمه درست کنید و صبح مصرف کنید. صبحانه‌های حاضری بدون هدر دادن وقت می‌توانند انرژی خوبی برای بدن‌تان تأمین کنند.

به اندازه کافی بخوابید. از بدترین عادات در دهه دوم زندگی، عدم خواب کافی است. برای سلامتی و کاهش استرس، به هشت ساعت خواب و استراحت در شب نیاز دارید. کمبود خواب شبانه بر سلامتی و ایمنی بدن ما در کل روز تأثیر منفی می‌گذارد. به‌علاوه، سطح هورمون و خلق‌و‌خوی ما را عوض می‌کند و سبب کاهش تمرکز می‌شود. برای آنکه خواب بیشتر و بهتری داشته باشید به این توصیه‌ها عمل کنید: ساعت مشخصی را برای خواب خود برنامه‌ریزی کنید. قبل از خواب، چای یا کافئین مصرف نکنید.. قبل از خواب تلویزیون و به ویژه فیلم‌های اکشن یا ترسناک نبینید. با لپ‌تاپ روی‌پای‌تان یا موبایل به دست، به خواب نروید. «وای فای» را خاموش کنید. برای خودتان برنامه مستمری ترتیب بدهید، مانند مطالعه، حل جدول، دوش آب داغ و... تا به بدن‌تان علامت بدهد زمان خواب رسیده است. نور و صدای اضافه را قطع کنید.

ترجمه با جرح و تعدیل برگرفته از سایت bayviewtherapy. com
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار