کد خبر: 1015915
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۷
رسول سنائی‌راد
۳۱ مرداد روز صنعت دفاعی کشور و فرصتی برای تجلیل از تلاشگران این عرصه افتخارآفرین است که به برکت نیروی انسانی با انگیزه و جهادی و تکیه بر دانش بومی و ظرفیت‌های داخلی به پیشرفت‌های حیرت‌انگیز و شگفت‌آوری دست یافته است.

بی‌تردید اگر در دوران دفاع مقدس، ما از این سطح از توان و ظرفیت در صنعت دفاعی و جنگ افزار، ادوات و سامانه‌های دفاعی و تهاجمی برخوردار بودیم، سرنوشت جنگ به شکل دیگری رقم می‌خورد و تعداد شهید و زخمی ما در میدان نبرد نیز با آنچه اتفاق افتاد، قابل مقایسه نبود، چرا که معادله نابرابر قدرت در میدان جنگ را به ناچار موج نیروی انسانی جهادی و شهادت‌طلب ما جبران می‌کرد و آنچه دشمن را بار‌ها از لبه شکست و فروپاشی قطعی نجات می‌داد، دسترسی سریع و آسان به انبوه ادوات، جنگ‌افزار‌ها و مهمات جنگی بود که سخاوتمندانه از سوی حامیان شرقی و غربی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به متجاوزان بعثی واگذار می‌شد، در حالی که رزمندگان ما در شرایط سخت تحریمی بوده و تأمین اقلام اولیه جنگی برای آنان با سختی و مشکلات فراوان انجام می‌شد.

همین وضعیت در دوران سخت دفاع مقدس الهام‌بخش استقلال و خودکفایی در عرصه دفاعی و نظامی شده و انگیزه تعمیر و سپس تولید نیاز‌های جنگی را پدید آورد.

همچنین واگذاری تجهیزات مدرن و فناورانه، همچون هواپیما‌های پیشرفته و موشک‌هایی با برد بلند که پایانه‌های نفتی و شهر‌های ما را در خطر تهاجم و جنایت جنگی قرار می‌داد، ایده ساخت سلاح‌های راهبردی مثل موشک را در زمان جنگ و استفاده از شیوه مهندسی معکوس برای دستیابی به فناوری تولید داخلی رقم زد.

گرچه در همان دوران دفاع مقدس در وزارت سپاه و وزارت دفاع، ساخت برخی تسلیحات تاکتیکی مثل خمپاره‌اندازها، سلاح‌های انفرادی، گلوله‌های توپ و خمپاره، سلاح ضدزره و موشک‌های آن انجام می‌شد و بخشی از نیاز‌های رزمندگان اسلام را جواب می‌داد، اما با ادغام این دو وزارتخانه در یکدیگر و تشکیل وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح که زمینه‌ساز تجمیع ظرفیت‌های نرم افزارانه و سخت‌افزارانه و همکاری و هم‌افزایی بود، صنعت دفاعی کشور ارتقا یافته و تداوم خط تحریم تسلیحات نظامی از یکسو و ضرورت حفظ آمادگی‌های دفاعی در برابر تهدیدات مختلف که با حضور نیرو‌های فرامنطقه‌ای و افزایش خطر تروریسم منطقه‌ای تشدید شده بود، توسعه و تقویت آن را ضروری و قطعی می‌ساخت.

بنابراین، تجربه دوران دفاع مقدس و تهدیدات نظامی پس از آن، همراه با تداوم تحریم‌های ظالمانه موجب شد، راهبرد‌های صنعت دفاعی، شکوفایی درعرصه‌های زیر را رقم بزند:

۱- تحقیق و توسعه که بیش از هر چیز برای پاسخگویی به محدودیت‌های برآمده از تحریم‌ها و انحصارگرایی کشور‌های تولیدکننده سلاح و جنگ‌افزار بوده و امروز نه تنها دستیابی به شیوه ساخت پیچیده‌ترین تسلیحات و مهمات را فراهم کرده، بلکه در رشته‌های راهبردی زیادی صنعت دفاعی بر لبه دانش تخصصی قرار گرفته است.

۲- کادرسازی و تربیت نیروی انسانی متخصص، ماهر و جوان که با برخورداری از انگیزه‌های جهادی و میهنی، توان و جرئت ورود به تمامی عرصه‌ها و مراحل تولید سلاح، جنگ‌افزار، مهمات و ادوات نظامی وغیرنظامی با هر سطح از دانش و فناوری را دارد و این یک مزیت طلایی برای صنعت دفاعی کشورمان به حساب می‌آید.

۳- ظرفیت‌ها و قابلیت‌های تولید که امکان خودکفایی در طیف گسترده و متنوعی از محصولات را فراهم آورده است. امروز صنعت دفاعی کشور از هواپیما، موشک، ناوجنگی و پهباد تا خودروی زرهی، گلوله و لباس و ماسک را می‌تواند تولید کند و حتی سرریز آن را برای کمک به صنایع غیرنظامی و برآوردن نیاز‌های کشور در عرصه‌های مختلف به کار گیرد که کمک به صنعت خودروسازی و تولید اقلام بهداشتی در شرایط کرونایی نمونه آن است.

۴- دانش و فناوری‌های پیشرفته که به صنعت دفاعی امکان تولید پیچیده‌ترین سامانه‌های ارتباطی، راداری، موشکی و؛ و تجهیزات و ادوات مدرن و مورد نیاز در جنگ‌های زمینی، دریایی و هوا-فضا را داده و با تولید سامانه‌های پیشرفته‌ای، چون باور ۳۷۳، اعجاب جهانیان را برانگیخته است. پیشرفت‌ها و دستاورد‌های شگفت‌آور صنعت دفاعی که حاصل تلاش‌های جهادی کارکنان خدوم وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و واحد‌های تحقیقاتی سازمان‌های مختلف نیرو‌های مسلح می‌باشد، توانسته کشورمان را در زمره چند کشور مطرح تولید تسلیحات وادوات نظامی قرار دهد و به قدرتی تأثیرگذار در معادلات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تبدیل نماید. به گونه‌ای که دشمنان کینه‌توز ما که زمانی برای ممانعت از دسترسی ما به چندقبضه سلاح انفرادی و گلوله و فشنگ جنگی تلاش می‌کردند، امروزه نگران صادرات موشک و سامانه‌های پدافندی پیشرفته ساخت جمهوری اسلامی ایران به سایر کشور‌ها هستند.

تلاش مذبوحانه سران کاخ سفید برای تأثیرگذاری بر شورای امنیت و جلوگیری از سررسید مهلت منع معاملات تسلیحاتی، قبل از آنکه برای جلوگیری از خرید تسلیحات توسط ایران اسلامی دنبال شود، نشانگر نگرانی تروریسم دولتی امریکا از صادرات این تسلیحات است.

محصولاتی که توانسته توان تهاجمی و دفاع کشورمان را تقویت کند و در کنار اراده جهادی نیرو‌های نظامی رشید و شجاع‌مان، این پیام را به دشمن بدهد که امروز هیچ اقدام او بی‌پاسخ نمی‌ماند وگرچه جمهوری اسلامی ایران برای هیچ جنگی پیشقدم نمی‌شود و اولین گلوله را شلیک نمی‌کند، اما هیچ‌گاه از ضربه متقابل و پاسخ به دشمن کوتاه نخواهد آمد و پشتیبان این راهبرد عزتمندانه ایران اسلامی صنعت دفاعی کشور، نیرو‌های مسلح جهادی و شجاع کشور می‌باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار