کد خبر: 1015902
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۱
تهدید مجدد ترامپ به اغتشاش در نوامبر
رئیس‌جمهور امریکا در شرایطی که احتمال روی آوردن او به تقلب برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده، خود با زیر سؤال بردن روند انتخابات پستی گفت که اگر ماه نوامبر شکست بخورد، تقلب شده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: طرح رأی‌گیری پستی به دنبال شیوع بیماری کرونا، قانونگذاران امریکایی را بر آن داشته تا مجموعه‌ای از تغییرات در سازمان پست امریکا را بررسی کنند که به گفته آن‌ها پیش از برگزاری فرآیند انتخابات باعث ایجاد تأخیر در تحویل بسته‌های پستی می‌شوند. این در حالی است که دونالد ترامپ و دولتش تأکید دارند که اجرای طرح رأی‌گیری پستی در امریکا زمینه را برای تقلب گسترده در میان رأی‌دهندگان مساعد خواهد کرد. از این رو ترامپ که چند ماه است بدون ارائه مدرکی از تقلب در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ صحبت می‌کند، روز دو شنبه در پایان سخنرانی برای هوادارانش در شهر اوشکوش واقع در ایالت ویسکانسین گفت: «ما باید در انتخابات پیروز شویم. نمی‌توانیم بازی بخوریم. بروید و رأی دهید. اگر رأی‌گیری غیابی انجام دادید، اطمینان حاصل کنید که رأی شما شمارش می‌شود. از این مسئله مطمئن شوید، چون تنها راهی که ممکن است ما در انتخابات شکست بخوریم این است که در انتخابات تقلب شود. این را به یاد داشته باشید. این تنها راهی است که ممکن است ما در انتخابات ببازیم، پس باید خیلی مراقب باشیم.»

ترامپ در ویسکانسین بار دیگر پیروزی جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها را عامل افول کشورش معرفی کرد و با اعلام اینکه اگر بایدن در انتخابات پیروز شود، امریکا به یک ونزوئلای دیگر تبدیل می‌شود، گفت: «بایدن اسب تروای سوسیالیسم علیه امریکا است و هیچ کسی در کشوری که بایدن رئیس‌جمهور آن است امنیت نخواهد داشت.»‌در این تجمع انتخاباتی، طرفداران ترامپ فریاد زدند: «چهار سال بیشتر» و پس از آن ترامپ گفت که پس از آن برای چهار سال دیگر خواهیم رفت.

با این حال، ترامپ در نظرسنجی‌ها چندان جایگاه محکمی ندارد و جدید‌ترین نظرسنجی‌ها حاکی از این است که جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات پیش رو، در سراسر امریکا و شماری از ایالت‌های چرخشی از ترامپ جلوتر است. در این مورد می‌توان به نظرسنجی جدید شبکه «اِن‌بی‌سی‌نیوز» و نشریه «وال‌استریت‌ژورنال» که نتایج آن روز یک شنبه منتشر شد، اشاره کرد. بنابر این نظرسنجی‌ها بایدن با ۹ درصد اختلاف، محبوبیت بیشتری نسبت به ترامپ دارد.

هشدار پلوسی و سندرز

مارک میدوز، رئیس دفتر کاخ سفید روز یک شنبه در گفتگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته بود: «سند و مدرکی دال بر عدم وقوع تقلب گسترده در میان رأی‌دهندگان (با اجرای این طرح) وجود ندارد.»‌این موضع‌گیری، نانسی پلوسی و برنی سندرز، دو تن از منتقدین سر سخت ترامپ را به واکنش واداشت. پلوسی در این مورد به شبکه ام اس‌ان‌بی‌سی گفت: «به حرف‌های آن‌ها توجهی نکنید. هدف آن‌ها ترساندن مردم از رأی دادن است، آن‌ها هر چقدر بیشتر بتوانند آشوب ایجاد کنند بیشتر این ترس را درباره اینکه آرای شما قرار نیست در انتخابات شمرده شوند ایجاد می‌کنند.»

برنی سندرز نیز که قبلاً در رقابت مقدماتی حزب دموکرات برای تعیین نامزد ریاست جمهوری این حزب شرکت داشته، دو شنبه شب هشدار داد: «دونالد ترامپ دارد ما را در مسیر نزولی رفتن به سمت استبداد به پیش می‌برد و اگر دموکرات‌ها در انتخابات نوامبر شکست بخورند تصور هزینه بالای این شکست بسیار سخت خواهد بود.»

سندرز خاطرنشان کرد: «این انتخابات مهم‌ترین انتخابات تاریخ مدرن این کشور است. در پاسخ به مجموعه بی‌سابقه بحران‌هایی که ما با آن‌ها مواجه هستیم نیاز به یک پاسخ بی‌سابقه و جنبشی در میان مردمی که آماده ایستادگی و مبارزه برای دموکراسی و شرافت و علیه طمع‌کاری، الیگارشی و استبداد هستند، داریم؛ جنبشی که هرگز مشابه آن قبلاً دیده نشده است.»

احتمال تقلب ترامپ

رئیس‌جمهور امریکا در حالی درباره تقلب مخالفانش در انتخابات جنجال‌آفرینی کرده است که روزنامه امریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی با انعکاس جمع‌بندی نشست‌هایی درباره خطراتی که انتخابات ۲۰۲۰ را تهدید می‌کند، با حضور گروهی از مقام‌های سابق دولت امریکا از هر دو حزب، تحلیلگران سیاسی، وکلا و روزنامه‌نگاران نوشت: «ما با احتمال بسیار بالایی ارزیابی می‌کنیم که انتخابات نوامبر با چشم‌انداز سیاسی و هرج و مرج حقوقی و قانونی زیادی روبه‌رو خواهد شد. ترامپ احتمالاً قصد دارد نتیجه انتخابات را با ابزار‌های قانونی و فراتر از قانون به چالش بکشد.»

بر اساس این گزارش، شرکت‌کنندگان در این پروژه تحقیقاتی بر این باورند که ترامپ در صورتی که با شکست مواجه شود، از تاکتیک‌های مختلفی استفاده خواهد کرد از جمله فدرالیزه کردن گارد ملی برای توقف شمارش آرای پستی. در هر سناریوی احتمالی، تصمیمات مقامات وزارتخانه‌های دادگستری، خارجه و خود نامزد‌ها بسیار اهمیت خواهد داشت.

در این گزارش آمده است: «نمایش حضور مردم در خیابان‌ها برای اعتراض، می‌تواند عامل تعیین‌کننده‌ای برای چیزی باشد که مردم و افکار عمومی یک نتیجه قانونی و عادلانه برای انتخابات می‌دانند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار