کد خبر: 1015068
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۴
همکاری اروپا و امریکا در مسیر تعمیق شکاف دولت- ملت در لبنان
انفجار بندر بیروت بهانه‌ای شده است که اروپا و امریکایی‌ها در مسیر کش‌دار کردن بحران بی‌اعتمادی به دولتمردان لبنانی در میان مردم این کشور وارد صحنه شوند و با فراغ بال بیشتری تداوم بحران بی‌دولتی در لبنان را مدیریت کنند. در این مسیر سیاست القای فساد کامل تمام مقامات لبنانی و اعمال تحریم‌های بیشتر علیه برخی مقامات لبنانی به خصوص مرتبطین با حزب‌الله پیگیری می‌شود و انتقال هدایت شده کمک‌های جهانی برای بازسازی لبنان به جریان غربگرای ۱۴ مارس به نام ارائه مستقیم آن‌ها به مردم لبنان در دستور کار مشترک دول غربی است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق‌الاوسط محافل نزدیک به مراکز پژوهشی و نهاد‌های دولتی امریکا اعلام کردند که این امکان وجود دارد تعدادی از قانونگذاران در مجلس نمایندگان و سنا در راستای تصویب قوانینی تلاش کنند که در گذشته برای اعمال تحریم‌ها بر مسئولان لبنانی به دلیل ارتباط‌شان با حزب‌الله تدوین کرده بودند. همچنین ممکن است قوانین موجود از جمله قانون سزار (قیصر) مورد استفاده قرار بگیرد تا افرادی که در حمایت از نظام سوریه نقش دارند، مورد بازخواست قرار بگیرند. برخی دیگر نیز بر به‌کارگیری قانون ماگنیتسکی در مورد «نقض‌های حقوق بشر در لبنان» تأکید دارند.

قانونگذاران و مسئولان امریکایی از چند ماه قبل در حال تدوین لوایح قانونی و پیشنهاد‌های مصوبه‌هایی برای اعمال تحریم‌ها علیه مسئولان و طرف‌های سیاسی لبنانی هستند. بهانه آن‌ها برای این اقدامات خصمانه‌شان، تماس مستقیم این مسئولان لبنانی با حزب‌الله است که گروهی سیاسی قانونی در لبنان است. مسئولان امریکایی همچنین ادعای «دست داشتن این مسئولان در فساد و نقض‌های حقوق بشر» را برای توجیه تحریم‌های خود مطرح می‌کنند.

۱۳ عضو جمهوریخواه در مجلس نمایندگان امریکا اخیراً پیشنهاد قانونی ۱۱۱ صفحه‌ای را ارائه دادند تا بیشترین تحریم‌هایی که تا به الان علیه ایران اعمال شده است، صورت بگیرد. بر اساس این پیش‌نویس، حمایت‌ها از لبنان نیز باید متوقف شود و جبران باسیل، وزیر خارجه سابق لبنان و نبیه بری، رئیس پارلمان این کشور مورد بازخواست قرار بگیرند. در همین حال، راین پل، تحلیلگر امریکایی شرکت اطلاعاتی استراتفور پیش‌بینی کرد که این تحریم‌ها سریعاً تصویب نشوند، چراکه مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا مخالف قطع کمک‌ها به لبنان است.

کمیته پژوهش‌ها وابسته به حزب جمهوریخواه امریکا در مجلس نمایندگان سندی را تدوین کرده بود که به بازخواست نظام ایران و رهبران لبنانی هم‌پیمان با حزب‌الله و قطع کمک‌ها از ارتش لبنان توصیه می‌کرد.

همچنین روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» به نقل از مقامات مطلع نوشت که امریکا در پی انفجار اخیر در شهر بیروت پایتخت لبنان که به کشته و مجروح شدن شمار زیادی منجر شد، تلاش‌ها برای گنجاندن مقامات لبنانی متحد با حزب‌الله را در فهرست سیاه خود افزایش داده است.

به نوشته این روزنامه امریکایی، این تحریم‌ها دارایی‌های مقامات سیاسی و تجاری لبنان را در امریکا مسدود کرده و آن‌ها از سفر به ایالات متحده منع می‌شوند. به گفته منابع مطلع، «جبران باسیل» وزیر خارجه سابق لبنان از افرادی است که امریکا قصد تحریم او را دارد. «جفری فلتمن» سفیر سابق امریکا در لبنان در این زمینه گفت: جبران باسیل باید پیش از این‌ها تحریم می‌شد. هیچ‌کس مثل او منجر به نفوذ بیشتر شاخه سیاسی حزب‌الله در لبنان نشد. این در حالی است که دفتر جبران باسیل تاکنون واکنشی در این زمینه از خود نشان نداده است.

لبنان روز سه شنبه (چهارم اوت) شاهد انفجاری مهیب و خونین در بندر این کشور بود که در نتیجه آن بیش از ۲۰۰ تن کشته و بیش از ۶ هزار تن زخمی و حدود ۳۰۰ هزار نفر آواره شدند و میلیارد‌ها دلار خسارت مالی به این کشور وارد شده است. به جز اظهارات خود دونالد ترامپ در ساعات اولیه پس از انفجار مبنی بر اینکه این حادثه یک حمله است و بعد از اظهارت وزیر دفاع امریکا مبنی بر اینکه نمی‌توان در مورد عامل حادثه نظر داد، امریکایی‌ها درباره علت حادثه کمتر اظهارنظر کرده و تلاش کرده‌اند بیشتر بر حمایت از اعتراضات و آنچه که لزوم اصلاحات خوانده می‌شود و در واقع اسم رمز عملیات براندازی دولت لبنان بود تمرکز کنند. روز چهار شنبه دیوید هیل، معاون وزارت خارجه امریکا در امور سیاسی وارد بیروت شد بدون اینکه پیش از این سفر درباره اهداف و برنامه‌هایش صحبتی به میان بیاید.

در واقع سکوت درباره علت انفجار و تأکید بر ادامه اعتراضات و اصلاحات وقتی که در نهایت اعتراضات و اغتشاشات در روز‌های گذشته گسترده‌تر شد و کار دولت تازه روی کار آمده لبنان را به استعفا کشاند است و هدف نهایی اروپا و امریکا با تدارک مداخلات بیشتر در کشور علیه مقاومت و زمینه‌سازی تشکیل دولتی همسوتر با غرب بوده است. زمانبندی‌ها همین را نشان می‌دهد. چنان که ایلی الفرزلی، معاون «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان اعلام کرد، پس از استعفای دولت «حسان دیاب» کار برای تشکیل دولت جدید آغاز شده و پیش بینی می‎ شود تا اول سپتامبر یعنی موعد سفر دوم امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به لبنان، دولت جدید لبنان تشکیل شود. نکته مهم این است که ماکرون هم همچون امریکا رویکرد تهدید به تحریم‌های مقام‌های لبنانی را در سفر در پیش گرفته بود و روز چهار شنبه وزیر خارجه آلمان هم از لزوم اصلاحات عمیق گفت و در ادامه در همان مسیر شارژ جریان بی‌اعتمادی به دولت لبنان گفت: «کمک‌های آلمان به‌طور مستقیم به شهروندان [لبنانی]خواهد رسید.»

تبریک نتانیاهو به ماکرون!

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهور فرانسه بار دیگر ادعا‌های واهی را خود درباره حزب‌الله لبنان تکرار کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه تماسی تلفنی برقرار کرد و نقش رهبری این کشور در عرصه لبنان را به وی تبریک گفت. به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری روسیا الیوم، نتانیاهو در جریان این تماس تلفنی بار دیگر با طرح اظهارات عوام‌فریبانه از آمادگی دولت اسرائیل برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به لبنان خبر داد و تأکید کرد که باید تمامی کمک‌ها مستقیماً به دست شهروندان لبنانی برسد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد: «به منظور ممانعت از وقوع مصیبت مشابه انفجار بندر بیروت باید تمامی مواد منفجره و موشک‌هایی که حزب‌الله اقدام به ذخیره آن‌ها در تمامی مناطق مسکونی لبنان کرده، دور شود.»

وی همچنین ادعا کرد: «اگر حزب‌الله بر این باور است که می‌تواند بحران لبنان را از طریق ایجاد بحرانی با اسرائیل حل کند، اشتباه بزرگی کرده است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار