کد خبر: 1014399
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۷
«هوک» هم مقابل مقاومت ایران، شانسی نداشت. استعفا یا عزل او و جانشینی‌اش با نماینده امریکا در امور براندازی ونزوئلا، تعویض یک بازنده با بازنده‌ای دیگر بود و، چون جانشین هوک باحفظ سمت قبلی به‌جای او می‌آید، به نظر می‌رسد اولویت سیاست خارجی امریکا درباره ایران دیگر نمی‌تواند مثل گذشته باشد و هوک، صاحب ایده فشار حداکثری، ایده خود را نیز با خود برده است
سرویس بین الملل جوان آنلاین: فشار حداکثری، آنقدر فشار به دستگاه سیاست خارجی امریکا را بالا برد که نماینده ویژه ترامپ در امور ایران را با خود برد. با روشن شدن موضع پکن و مسکو در استفاده از کارت وتوی خود در شورای امنیت سازمان ملل در برابر قطعنامه واشنگتن که به دنبال تمدید تحریم فروش سلاح به ایران است، همه دست و پا زدن‌ها برای کشاندن ایران به مذاکره و در واقع تسلیم، بی‌معنا شده و طبیعی است که این شکست باید قربانی داشته باشد. برایان هوک در نوک پیکان ایران‌ستیزی دولت ترامپ در اجرای برنامه‌هایش چنان به سنگ خورد که شغلش را از دست داد و جایش را به یک ایران‌ستیز دیگر داد و همین که جانشینش با حفظ سمت در امور ونزوئلا کار را به دست گرفته، حاکی از خارج شدن برخی برنامه‌ها از اولویت دستگاه سیاست خارجی امریکاست.

دولت امریکا قرار است امروز قطعنامه‌ای را که خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران و البته گسترش تحریم‌های دیگر است به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کند تا به احتمال بسیار زیاد روز سه شنبه به بوته رأی گذاشته شود و این در حالی است که از حدود یک هفته قبل برای خودش مسجل شده که این قطعنامه به دیوار چین و مانع روسیه خواهد خورد، چنان که کلی کرافت بامداد روز چهار شنبه طی سخنرانی ویدئوکنفرانسی در نشست سالیانه «انجمن امنیتی اَسپِن» اذعان کرد که روسیه و چین احتمالاً هر قطعنامه‌ای را [علیه ایران]وتو می‌کنند.

به نوشته وبگاه «بلومبرگ»، کرافت در این باره توضیح داد: «ما ملزم هستیم که از کشور‌های عربی، اسرائیل و کشور‌های اروپایی محافظت کنیم. روسیه و چین هم نمی‌خواهند ایران به تسلیحات اتمی دست پیدا کند. ما همه این را می‌دانیم.»

به نوشته روزنامه جروزالم‌پست، کرافت با ادعای اینکه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، «انتخابی بین آزادی و استبداد است»، گفت: «به نظرم این بسیار مهم است که ما [تلاش برای تمدید این قطعنامه را]به موقع آغاز کردیم، زیرا این، مسئله‌ای حیاتی است که برای چند نسل روی جهان اثر می‌گذارد.»

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از منابع دیپلماتیک در سازمان ملل متحد اعلام کرد شورای امنیت، پیش‌نویس امریکا را درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، رد خواهد کرد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا گفته است به‌رغم مخالفت چین و روسیه، پیش‌نویس تمدید این تحریم‌ها را به رأی خواهد گذاشت.

خبرگزاری فرانسه به نقل از دیپلمات‌ها در این سازمان می‌نویسد: «میزان مخالفت با پیش‌نویس امریکا به شکل فعلی به حدی است که امریکا احتمالاً نخواهد توانست ۹ رأی لازم را برای واداشتن روسیه و چین برای استفاده از حق وتو به دست بیاورد.»

یک دیپلمات به خبرگزاری فرانسه گفته است قطعنامه امریکا، موضع حداکثری در مورد ایران دارد. یک دیپلمات دیگر نیز گفته است پیش‌نویس امریکا فراتر از مقررات فعلی ممنوعیت فروش سلاح‌های متعارف به ایران است. آلمان، فرانسه و بریتانیا، در اواخر ماه ژوئن گفته بودند از تلاش‌های امریکا برای اعمال مجدد تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران حمایت نمی‌کنند. این کشور‌ها همزمان نگرانی خود را از رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران اعلام کرده‌اند، اما گفته‌اند، اولویت آن‌ها حفظ توافق هسته‌ای (برجام) با ایران است.

پیش‌نویس قطعنامه امریکا علاوه بر ماجرای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی، به دنبال تحمیل مجازات‌هایی مانند مصادره دارایی‌ها و منع سفر برای افراد و نهاد‌های ایرانی از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و به نوشته فارین‌پالیسی این قطعنامه نمونه‌ای از سندی با ویژگی‌های «دیپلماسی ترامپ» بوده و در واقع «به دنبال تحمیل تعهدات حقوقی جامع به کشور‌ها و ملزم کردن آن‌ها به مقابله با کشتی‌های حامل بار‌های ایران و توقیف آن‌ها است.»

به نوشته فارین پالیسی قطعنامه امریکا احتمالاً از حمایت اندک در میان متحدان اروپایی این کشور برخوردار خواهد شد، زیرا این کشور‌ها فکر می‌کنند که تصویب چنین قطعنامه‌ای به نابودی توافق هسته‌ای برجام منجر خواهد شد. تحلیلگران می‌گویند ممکن است کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در شورای امنیت در نهایت با تمدید کوتاه مدت تحریم تسلیحاتی اگر چنین کاری به حفظ برجام کمک کند، موافق باشند.

نکته قابل‌تأمل این است که به نوشته فارین‌پالیسی ممکن است کار اصلاً به وتوی چین و روسیه هم نکشد، زیرا واشنگتن احتمالاً از ۹ رأی لازم برای تصویب قطعنامه خود نیز برخوردار نیست که معنایش این است که فرانسه و انگلیس یا یکی از آن‌ها ریسک فرستادن پیام خصمانه به ایران با رأی دادن به قطعنامه را نکنند و خودشان هم با قطعنامه امریکا مخالفت کنند، به خصوص اینکه پاریس و لندن نمی‌خواهند مسکو و پکن در ایفای نقش عاقل صحنه، رقیب نداشته باشند.
 
هوک بازنده کلاً از دولت رفت

روز پنج شنبه ناگهان برایان هوک عینکی انگار که تازه واقعیت را دیده باشد، اعلام کرد که از سمت خود استعفا می‌کند، آن‌هم نه برای رفتن به پست دولتی دیگر بلکه به طور کلی بازگشت به بخش خصوصی و به این ترتیب الیوت آبرامز، نماینده امور امریکا در امور [براندازی]ونزوئلا با حفظ سمت جایش را خواهد گرفت. نکته جالب در مورد این جابه‌جایی این است که آبرامز بعد از برهه‌ای شکست در کودتا درونزوئلا و سردرگمی دولت ترامپ کار را به دست گرفت و در دوره او انواع نقشه‌ها برای کنار زدن دولت ونزوئلا به جایی نرسید چنانکه در دوران وی کودتای دومی هم در همان نقطه کشف شد و لو رفت و در واقع دادن پرونده ایران به آبرامز، اخراج یک بازنده و دادن پرونده به بازنده‌ای دیگر است که حالا انتظار می‌رود دو هندوانه زیر بغلش را نگه دارد. آبرامز از طرفداران و صحنه‌پردازان توجیه حمله به عراق در دولت بوش بود که بعد از آن دولت مدت‌ها به کار یادداشت‌نویسی پرداخت.

ادامه توهم توافق سریع با ایران

رئیس‌جمهور امریکا در یک کنفرانس خبری بامداد شنبه گفت چنانچه در انتخابات ریاست‌جمهوری به پیروزی برسد خیلی زود با ایران به توافق دست پیدا خواهد کرد. ترامپ در این کنفرانس خبری در واکنش به گزارش دستگاه اطلاعاتی امریکا که ایران، چین و روسیه را به تلاش برای دخالت در انتخابات امریکا متهم کرده بود، گفت: «آخرین فردی که روسیه دوست دارد در قدرت ببیند، دونالد ترامپ است، چون هیچ‌کس با روسیه سخت‌گیرتر از من نبوده است.» رئیس‌جمهور امریکا اضافه کرد: «چین دوست دارد ما انتخاباتی داشته باشیم که در آن دونالد ترامپ به جو بایدن خواب‌آلود می‌بازد. در این مورد رؤیاپردازی می‌کنند. کشورمان را تصاحب خواهند کرد. اگر جو بایدن رئیس‌جمهور شود، چین کشور ما را تصاحب خواهد کرد.»

خبرنگاری از ترامپ سؤال پرسیده بود که گزارش دستگاه اطلاعاتی امریکا فقط به چین و روسیه مربوط نیست و ایران را هم شامل می‌شود که ترامپ در جواب گفت: «این گزارش از ایران هم اسم آورده و شما به آن اشاره نکردید. ایران دوست دارد من رئیس‌جمهور نشوم. این را اعلام کنم، اگر من برنده شوم-و زمانی که این اتفاق بیفتد- خیلی سریع با ایران به توافق می‌رسیم. با کره‌شمالی خیلی سریع به توافق می‌رسیم.»

رئیس‌جمهور امریکا مدعی شد چنانچه او در انتخابات سال ۲۰۱۶ به پیروزی نرسیده بود امریکا الان درگیر جنگ با کره‌شمالی بود.

ترامپ که بر اساس گزارش‌های متعدد رسانه‌های امریکایی بیش از ۲۰ هزار دروغ در دوران زمامداری خود گفته است، در ادامه ادعاهایش افزود: «کره‌شمالی و ایران... همه این‌ها خیلی سریع با ما توافق می‌کنند. ایران برای توافق با ما له له می‌زند، ولی می‌خواهند منتظر بمانند، چون ترجیح می‌دهند با بایدن توافق کنند. اگر چین هنگامی که بایدن در قدرت است با امریکا توافق کند، کشورمان را تصاحب خواهند کرد.» رئیس‌جمهور امریکا اضافه کرد: «آخرین چیزی که روسیه، چین و ایران می‌خواهند پیروزی دونالد ترامپ [در انتخابات]است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار