کد خبر: 1014037
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۴
پکن هشدار داد اخراج خبرنگاران را تلافی می‌کند
چین و امریکا بعد از جنگ کنسولگری‌ها، حالا در آستانه جنگ خبرنگاران قرار گرفته‌اند. «وانگ وِنبین» سخنگوی وزارت خارجه چین از تمدید نشدن روادید خبرنگاران چینی مستقر در امریکا ابراز نگرانی کرده و هشدار داده اقدام متقابل انجام می‌دهد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: ۲۰ اردیبهشت ماه ۹۹ بود که دولت امریکا با صدور بخشنامه‌ای جدید مقررات صدور روادید برای خبرنگاران چینی را سخت‌تر و تأکید کرد که این اقدام در واکنش به برخورد با خبرنگاران امریکایی در چین انجام می‌شود. حالا با گذشت سه ماه از آن زمان، ویزای ۹۰ روزه خبرنگاران چینی تا ۲۲ مرداد اعتبار دارد و مشخص هم نیست که چه تعداد خبرنگار چینی بعد از اتمام این مهلت مجبور به ترک امریکا خواهند شد. «وانگ ون بین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه‌شنبه در کنفرانس خبری هفتگی در پکن گفت که هیچ روزنامه‌نگار چینی در ایالات‌متحده از ۱۱ ماه مه (۲۲ اردیبهشت) درخواست خود را برای تمدید ویزا ارائه نکرده، زیرا واشنگتن از آن زمان ویزای خبرنگاران چینی را به ۹۰ روز با امکان تمدید محدود کرده‌است. بر اساس گزارش رویترز، سخنگوی وزارت خارجه چین گفته که از تمدید نشدن روادید خبرنگاران چینی مستقر در ایالات‌متحده مطلع است، ولی از امریکا خواست «سرکوب سیاسی رسانه‌های چینی و خبرنگارانش را متوقف کند» وانگ در عین حال هشدار داد در غیر این صورت «مجبور خواهیم شد اقدامات مناسب و ضروری را برای حفاظت از منافع مشروع خود انجام دهیم.» ظاهراً «اقدام ضروری» که سخنگوی وزارت خارجه چین از آن صحبت کرده، اخراج متقابل خبرنگاران امریکایی است به خصوص که او با تأیید احتمال مشمول‌شدن خبرنگاران امریکایی مستقر در هنگ‌کنگ ذیل اقدام تلافی‌جویانه پکن گفت: «اینکه خبرنگاران امریکایی در هنگ‌کنگ را هدف بگیریم، ذیل قدرت دیپلماتیک دولت مرکزی [چین]قرار دارد.» «هو شی‌جین» سردبیر روزنامه چینی «گلوبال تایمز» روزنامه نزدیک به دولت چین دیروز نوشت که اگر تمام خبرنگاران چینی در امریکا مجبور شوند که خاک این کشور را ترک کنند، چین نیز مقابله به مثل می‌کند که شامل خبرنگاران امریکایی در هنگ‌کنگ نیز خواهد شد. به گزارش «رویترز»، هو در صفحه توئیتر خود نوشت: «با توجه به اینکه امریکا روادید خبرنگاران چینی را تمدید نکرده، طرف چینی نیز برای بدترین سناریو که خروج خبرنگارانش از امریکا است، آماده شده‌است. اگر این اتفاق رخ دهد، طرف چینی انتقام می‌گیرد که شامل هدف قرار دادن خبرنگاران امریکایی مستقر در هنگ‌کنگ نیز می‌شود.» جنگ دو طرف بر سر خبرنگاران، جدید‌ترین تنش بین دو کشور است. دو هفته قبل هم واشنگتن در ضرب‌الاجلی از پکن خواست کنسولگری خود را در شهر هیوستون ایالت تگزاس ظرف ۷۲ ساعت تعطیل کند که بعد از تسخیر این کنسولگری از سوی مأموران امریکایی، وزارت خارجه چین هم در اقدام متقابل دستور داد کنسولگری امریکا در شهر چنگدو تعطیل شود. همچنین هفته قبل بعد از آنکه گروهی از سناتور‌های جمهوری‌خواه امریکایی مدعی شدند چین تلاش می‌کند با استفاده از نرم‌افزار شبکه اجتماعی «تیک‌تاک»، بر انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر ۲۰۲۰ تاثیر بگذارد، ترامپ رئیس‌جمهور امریکا در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد که به زودی فعالیت نرم‌افزار چینی «تیک تاک» را با امضای فرمانی ممنوع خواهد کرد.

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه امریکا دوشنبه شب در پیامی در توئیتر نوشت: «حزب کمونیست چین به دنبال اعمال قانون امنیت ملی خود در هنگ‌کنگ بر مردم سراسر جهان است که تلاشی گسترده برای تضعیف حقوق بشر و آزادی‌های اساسی به شمار می‌آید.» پمپئو نوشته‌است: «به پکن اجازه داده نمی‌شود که مدل حکمرانی مستبدانه خود را به جهان صادر کند.» وزیر خارجه امریکا با دفاع از اقدام ترامپ علیه «تیک تاک» گفت که حزب کمونیست چین در حال اجرای عملیات‌های جاسوسی درون ایالات متحده است و برای نفوذ عمیق میان رهبران تجاری امریکا و مقام‌های منتخب تقلا می‌کند: «ما این تهدید را جدی می‌گیریم و قصد داریم از مردم امریکا محافظت کنیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار