کد خبر: 1013153
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۲
تلاش بـرای محاصره نظامی از طریق ائتلاف‌سازی و تزریق هرچه بیشتر سلاح به این منطقه با شدت ویژه‌ای پیگیری می‌شود و چینی‌ها که به صبر و آرامش معروفند کم کم احساس می‌کنند که تواضع شرقی در برابر قلدر‌های غرب به رهبری امریکا و البته همراهی مؤثر اروپایی‌ها تنها به جسارت بیشتر طرف می‌انجامد و باید در مقابل اقدامات هژمونی‌طلبانه امریکا بایستند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین:  در امریکا که گوش شنوایی نیست و وزیر امور خارجه به تعبیر چینی‌ها نزاکت را کنار گذاشته است و هرچه می‌تواند لحن و ادبیات تندتری علیه پکن به کار می‌برد و در چنین شرایطی چینی‌ها حالا کانال اروپایی‌ها رابرای ارسال پیام انتخاب کرده‌اند البته درست یک روز بعد از اعمال تحریم‌های اروپایی علیه چین به بهانه سرکوب اعتراضات در هنگ‌کنگ، یی، وزیر خارجه چین در گفتگو با «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه گفت که «دلیل اساسی» تنش‌های اخیر خواست یک جناح سیاسی خاص در امریکا است که خواهان از بین بردن تاریخ روابط دو کشور، حمله به سیستم منتخب سیاسی مردم چین، حمله به منافع کلیدی چین و بهتان زدن به حزب حاکم و تلاش برای ایجاد تفرقه بین آن با مردم چین است. وانگ‌یی با تأکید بر اینکه منشأ اقدامات این جناح سیاسی تلاش و احساس نیاز به حفظ هژمونی تک‌قطبی است، افزود: اقدامات امریکا ابتدایی‌ترین حس نزاکت در تعاملات بین کشور‌ها را نادیده گرفته و واقعاً اساس هنجار‌های بین‌المللی را نقض کرده است و این رفتار‌های امریکا را در سیاست تنها با یک کلمه می‌توان توصیف کرد و آن «هژمونی (طلبی)» است.

این مقام چینی با اشاره به اظهارات اخیر مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا، درباره تهییج «تقابل ایدئولوژیک» و سوق دادن جهان به سمت «یک جنگ سرد جدید» هشدار داد و گفت، چنین تئوری‌های توطئه نه فقط روابط چین و امریکا را به سمت تقابل می‌برد بلکه کل جهان را با بحران تفرقه مواجه خواهد کرد و آینده بشریت در خطر قرار خواهد گرفت.

وانگ‌یی افزود: تعداد معاهدات و پیمان‌هایی که دولت کنونی امریکا از آن‌ها خارج شده بیشتر از هر دولت دیگر در این کشور بوده است و چیزی که در برهه حساس کنونی در خصوص نیاز جامعه بین‌المللی برای مبارزه با کووید-۱۹ است و فاجعه‌بارتر بوده، اعلامیه واشنگتن درباره خروجش از سازمان جهانی بهداشت و بی‌اعتنایی به مسئولیت‌هایش به عنوان یک کشور بزرگ بود که به‌رغم اعتراض مقام‌های همه کشور‌ها صورت گرفت. وزیر خارجه چین تصریح کرد: امریکا به بزرگ‌ترین خاطی برای نابود کردن نظم بین‌المللی جاری و به کشوری تبدیل شده که در مسیر مخالف با روند تاریخی و جامعه بین‌المللی قرار گرفته است. وانگ‌یی ضمن تأکید بر اینکه کشورش به دنبال ایجاد دردسر نیست و «همیشه خویشتنداری حداکثری» در پیش می‌گیرد، اعلام کرد: «چین در برابر رفتار‌های فاحش تضعیف‌کننده حقوق و منافع مشروع چین اقدامات متقابل قاطعی انجام خواهد داد.»

وزیر خارجه چین به اقدام «تحریک‌آمیز و غیرقانونی» امریکا در بستن کنسولگری چین در هیوستون امریکا و «پاسخ مشروع و ضروری» پکن در بستن کنسولگری امریکا در چنگدو خواستار وجود یک «ارتباط منطقی» بین پکن و واشنگتن شد و اعلام کرد که کشورش اجازه نخواهد داد یک سری عناصر معدود مخالف چین باعث بر هم زدن چندین دهه همکاری و تعاملات موفق بین چین و امریکا شوند و همچنین چین اجازه نخواهد داد تعصبات ایدئولوژیک باعث تضعیف توسعه آینده روابط دو کشور شود. به گفته او، «همه کشور‌ها به جای اینکه گروگان یک عده معدود از سیاستمداران امریکایی باشند، تصمیمات درست و عاقلانه اتخاذ خواهند کرد و همه کشور‌ها تلاش‌های مشترکی برای کشیده نشدن جهان به یک مقابله و تخاصم جنگ سرد جدید انجام خواهند داد.»

وزیر خارجه چین هشدار داد: «مدارا کردن در برابر یک قلدر، باعث ایجاد امنیت برای کسی نخواهد شد بلکه تنها سبب خواهد شد که آن قلدر جسورتر شده و بدتر رفتار کند. همه کشور‌ها باید در برابر اقدامات یکجانبه و هژمونی طلب مقاومت کنند و از صلح و توسعه جهانی حفاظت کنند.»

ائتلاف «پنج چشم» به دنبال پیوستن ژاپن

چین به طور متوسط عامل تولید بیش از ۹۰ درصد از تولید و تأمین جهانی مواد معدنی نادر در دهه گذشته بوده است و بحران همه‌گیری کروناویروس باعث فاش شدن اتکای راهبردی بالای غربی‌ها به چین شده. در چنین شرایطی ائتلاف اطلاعاتی پنج کشور انگلیسی زبان (انگلیس، امریکا استرالیا، نیوزیلند، کانادا) موسوم به «ائتلاف پنج چشم» که سال ۱۹۴۱ برای مبارزه با آلمان و ایتالیا پایه‌گذاری شد اولاً به دنبال جذب ژاپن است و ثانیاً در فکر توسعه روابط اقتصادی راهبردی از جمله بر سر پدا کرددن ذخایر راهبردی کلیدی برخی مواد معدنی است. به گزارش روزنامه گاردین، پیشنهاد برای آنکه ژاپن تبدیل به ششمین شریک در روابط اطلاعاتی ائتلاف پنج چشم شود، از طرف تارو کونو، وزیر دفاع ژاپن در جریان سمینار چند روز پیش گروه تحقیقاتی چین مطرح شد و مورد استقبال تام تاجندت، رئیس محافظه کار کمیته منتخب امور خارجی پارلمان انگلیس قرار گرفت.

کونو با تأکید بر اینکه ژاپن از دعوت شدنش به پیوستن به ائتلاف پنج چشم استقبال می‌کند، گفت: رشد اقتصاد چین به این کشور اجازه داده شرکت‌های فناوری خارجی را خریداری کند. او اضافه کرد: این تحولی است که ما باید از نزدیک رصد کنیم. شراکت فنی با کشور‌هایی مثل انگلیس برای مقابله با چین حیاتی خواهد بود و باعث تقویت سرمایه‌گذاری‌ها و تشویق مردم ما به مطالعه مهارت‌های مربوط به رشد بخش‌های تکنولوژی‌های عالی می‌شود. وی افزود: چین تلاش می‌کند از طریق خدمات ارسال سریع پول، به کارگیری اینترنت خودش، راه‌اندازی یک و معرفی نظم بین‌المللی چینی خودش را از دلار امریکا مستقل سازد.

اما در ادامه سخنان تحریک آمیز امریکایی‌ها علیه چین فرمانده نیرو‌های امریکا در ژاپن ضمن اتهام‌زنی علیه پکن، به ژاپن قول داد در مقابله با کشتی‌های صیادی چینی در دریای چین شرقی به توکیو کمک کند. ژنرال «کوین اشنایدر» فرمانده نیرو‌های امریکا در ژاپن روز چهار شنبه در یک نشست خبری گفت به زودی فشار‌ها بر ژاپن و تنها شریک نظامی آن، امریکا، با پایان یافتن ممنوعیت صید فصلی ماهی در اواسط اوت، افزایش خواهد یافت.

او در توجیه این سخنان گفت در پی پایان این ممنوعیت، ترول‌های ماهیگیری چینی‌ها آن‌ها با همراهی ناو‌های گارد ساحلی و نیروی دریایی چین در آب‌های اطراف جزایری که نزدیک تایوان واقع شده‌اند، حضور خواهند یافت. اشنایدر افزود: ایالات متحده بر تعهد خود در کمک به دولت ژاپن در خصوص این وضعیت در جزایر «سن‌کاکو» ثابت قدم است. این (حمایت) ۳۶۵ روز سال، ۲۴ ساعت روز و ۷ روز هفته خواهد بود. او در ادامه مدعی شد: پکن از طریق ارتش خلق چین به اقدامات تهاجمی و بدخواهانه در دریای چین شرقی و جنوبی ادامه می‌دهد. در دریای چین جنوبی آن‌ها به آزار شرکا، همسایگان و دیگران که ادعا‌های قانونی در خصوص سرزمین‌ها، جزایر و ویژگی‌های آن‌ها دارند، ادامه می‌دهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار