کد خبر: 1012933
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۰
انفجار، آتش‌سوزی و حریق سه واژه مورد علاقه شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان، رسانه‌های معاند و کاربران ضدانقلاب در روز‌های اخیر است. مرور پست‌ها و اخبار منتشر شده در این رسانه‌ها طی ۶۰ روز گذشته نشان می‌دهد این رسانه‌ها با اهداف خاص روی این موضوع تمرکز و پروژه ویژه‌ای برای آن تعریف کرده‌اند.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: به گزارش فارس، بررسی دقیق عملکرد این رسانه‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها اصلاً برایشان فرقی ندارد که انفجار یا آتش‌سوزی در چه وسعت یا چه منطقه جغرافیایی رخ داده است، همین که این حوادث در ایران باشد برایشان کفایت می‌کند چراکه می‌توانند این فضا را داغ و ملتهب نگه دارند و آتش‌بیار معرکه باقی بمانند. برای اثبات این ادعا، ابتدا نگاه سریعی به تعداد اخبار منتشر شده با موضوع آتش‌سوزی و انفجار در اینستاگرام BBC فارسی و ایران اینترنشنال (در بازه زمانی چهارم خرداد تا چهارم مرداد مصادف با ۲۴ می‌تا ۲۴ ژولای) انداخته‌ایم.

بی‌طرفی به سبک BBC فارسی!

BBC فارسی در طول این مدت ۹۱پست اینستاگرامی راجع به انفجار و آتش‌سوزی‌های ایران منتشر کرد که جهت‌گیری ۸۴پست آن منفی، شش پست بدون غرض‌ورزی آشکار و تنها یک پست (که به مهار یک آتش‌سوزی اختصاص داشت) مثبت بود.

بایکوت آتش‌سوزی‌های ایالات متحده

از سوی دیگر، این رسانه انگلیسی در حالی ۹۱پست درباره آتش‌سوزی‌های ایران منتشر کرد که درباره حوادث مشابه در سایر نقاط جهان تنها هفت پست منتشر کرد (از این هفت پست پنج پست آن مربوط به امریکاست).

ندیدن انفجار و آتش‌سوزی ناو امریکایی

انفجار و آتش‌سوزی ناو امریکایی مثال خوبی در این باره است، آن‌ها در حالی از خبر آتش‌سوزی یک ساختمان کوچک در دورافتاده‌ترین نقاط ایران نمی‌گذرند که آتش‌سوزی درختان حاشیه اتوبان اندیمشک- اهواز برایشان مهم می‌شود یا آتش‌سوزی یک لنج کوچک در رودخانه زهره اهواز برایش ارزشمند می‌شود که خبر انفجار و آتش‌سوزی ناو جنگی امریکایی «یواس اس بونهام ریچارد» (که در صدر اخبار رسانه‌های جهان قرار گرفت) را تا ساعت‌ها بایکوت کرده بودند و در نهایت به انتشار دو پست اکتفا کردند که یکی از این دو پست هم به عملیات اطفای این ناو امریکایی اختصاص داشت.

دروغ‌های BBC برای شعله‌ور کردن شایعات در فضای مجازی

بی‌بی‌سی حتی برای داغ نگهداشتن موضوع انفجار‌ها و آتش‌سوزی‌ها در فضای خبری، از شایعه‌پراکنی و دروغ‌سازی هم دریغ نکرد. بی‌بی‌سی فارسی اواسط تیرماه امسال به نقل از هومن قدوسی شهردار گرمدره خبر از انفجار سیلندر در غرب استان تهران داد، در حالی که هومن قدوسی پارسال در گذشته بود.

تکرار شایعه

البته بی‌بی‌سی دست از شایعه‌سازی‌ها برنداشت و چند روز پیش دوباره با تکرار شایعه انفجار غرب استان تهران مدعی شد به تصاویر ماهواره‌ای دست یافته که آثار یک انفجار و آتش‌سوزی در تأسیسات واقع در منطقه گرمدره را نشان می‌دهد، اما پس از ساعاتی به خبرسازی دروغ درباره انفجار و آتش‌سوزی در منطقه گرمدره تهران اعتراف کرد و نوشت: اطلاعات ماهواره‌ای غلط بود، آسیبی به تاسیسات نرسیده است! البته آن چیزی که بیشتر از آتش‌سوزی‌ها برای بی‌بی‌سی مهم است انتشار و مانور خبری روی ماجرای انفجارهاست.

اینترنشنال هر روز بدتر از دیروز

ایران اینترنشنال دیگر رسانه فارسی زبانی که با پول سعودی‌ها اداره می‌شود هم در موضوع آتش‌افروزی‌ها علیه ایران گوی سبقت را از همتای لندنی‌اش ربوده است. اینترنشنال در این مدت ۱۴۰پست درباره آتش‌سوزی‌های ایران منتشر کرد که از این تعداد ۱۳۰پست منفی، ۹ پست بدون جهت‌گیری و یک خبر مثبت بود. بیشترین تمرکز این رسانه انگلیسی هم روی اخبار انفجار‌ها بود.

بایکوت ناو امریکایی در روز روشن

البته این رسانه سعودی برخلاف قواعد حرفه‌ای که روز اول برای خودش تعریف کرده، عمل می‌کند. در یکی از بند‌ها اینترنشنال مدعی شده است: «تلاش ما این است که جهان را همان‌طور که هست منعکس کنیم و همه واقعیاتش را نشان دهیم.» این در حالی است که خبر انفجار و آتش‌سوزی ناوجنگی امریکایی را که تیتر یک رسانه‌های مطرح جهان بود اصلاً در اینستاگرامش بازتاب نداد و آن را بایکوت کردند.

۱۰آتش‌سوزی‌ای که اینترنشنال ندید

البته چنین رویه‌ای فقط درباره این خبر نبود، چراکه اینترنشنال در این مدت از ۱۰آتش‌سوزی و انفجار گسترده دیگر در امریکا هم هیچ خبری منتشر نکرد (اینجا را بخوانید) و در مقابل برای بحرانی نشان دادن ایران ۱۳۰خبر منفی آتش‌سوزی روی خروجی اینستاگرامش قرار داد.

اینترنشنال در مجموع این ۶۰روز، فقط سه خبر با موضوع آتش‌سوزی منتشر کرد که به ایران اختصاص نداشت. همانطور که مشخص است این رسانه‌های در خدمت قدرت‌های جهانی، اینگونه به بایکوت اتفاقات تلخ کشور‌های حامی‌شان می‌پردازند و در مقابل برای بحرانی و ناکارآمد نشان دادن عملکرد ایرانی‌ها، اقدام به بزرگنمایی می‌کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار