کد خبر: 1011950
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴
یک نماینده پارلمان عراق با اشاره به مواضع خصمانه ریاض در قبال بغداد از سال 2003 تاکنون، به هرگونه تلاش برای توسعه روابط با سعودی‌ها اعتراض کرد.
 

سرویس بین الملل جوان آنلاین: «احمد الکنانی» نماینده فراکسیون «صادقون» در پارلمان عراق، در اعتراض به هرگونه تلاش بغداد برای توسعه روابط با عربستان سعودی گفت: عربستان سعودی چه از نظر دولتی، چه از نظر رسانه‌ای و چه رویکرد سیاسی علیه عراق ایستاده است و ما هرگونه روابط با هر کشوری که در امور عراق دخالت منفی کند را رد می‌کنیم.

به نوشته پایگاه خبری «بغداد الیوم»، این نماینده ائتلاف «الفتح» در پارلمان عراق گفت: موضع رسمی عربستان سعودی از سال ۲۰۰۳ تاکنون در قبال عراق کاملا روشن است. عربستان سعودی کاملا علیه دولت‌های متوالی عراق عمل کرده است. با وجود آن‌که از زمان نخست‌وزیری «نوری المالکی» عراق درهای خود را به روی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس باز کرده بود، عربستان از زمان تغییر روند سیاسی در عراق، با رویکردی خصمانه با این کشور تعامل کرده است.

وی افزود: ما هرگونه برقراری روابط با هر کشوری که در امور عراق دخالت منفی می‌کند را رد می‌کنیم. عربستان سعودی چه از نظر دولتی و چه رسانه‌ای علیه عراق عمل می‌کند و مدام در حال ایجاد جنجال علیه یکی از طایفه‌ها در این کشور است. 

الکنانی توضیح داد: عربستان سعودی ۵ هزار انتحاری به عراق اعزام کرد و «حیدر العبادی» نخست‌وزیر سابق عراق نیز در یکی از سخنرانی‌ها خود به آن اشاره کرد. این انتحاری‌ها شهدای زیادی در عراق به جای گذاشتند و موجب بیوه شدن هزاران زن عراقی شدند. عربستان سعودی باید از این افراد اعلام برائت کند تا ما درباره روابط با آن بازنگری کنیم. هر کسی که می‌خواهد صفحه جدیدی از روابط باز کند ابتدا باید به خانواده‌های شهدا مراجعه کند.

قرار بود دوشنبه پیش (۲۰ژوئیه)، مصطفی الکاظمی در رأس یک هیأت رسمی و دولتی به ریاض سفر کند که این سفر به دلیل وخامت اوضاع شاه سعودی به تاخیر افتاد و به زمانی پس از ترخیص او از بیمارستان موکول شد.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار