کد خبر: 1011865
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹
وزیر دفاع اسبق آمریکا:
وزیر دفاع اسبق آمریکا در مصاحبه‌ای که به تازگی منتشر شده گفته کشورش تقریباً در تمام جبهه‌ها علیه ایران شکست خورده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: «لئون پانه‌تا»، وزیر دفاع اسبق آمریکا در مصاحبه‌ای جدید با یک رسانه صهیونیستی گفته که کشورش در همه جبهه‌ها علیه ایران شکست خورده است.

پانه‌تا در مصاحبه با شبکه خبری «کان» گفت: «من خیلی نگران خروج از برجام، بدون داشتن راهبردی درباره رویداد‌های آتی بودم.»

او در این مصاحبه ادعا کرده در زمان حضورش در سمت وزیر دفاع آمریکا همتای اسرائیلی‌اش، «ایهود باراک» را از حمله به ایران منصرف کرده است. پانه‌تا گفت در آن زمان به اسرائیلی‌ها گفته آمریکا در حال کار بر روی سلاحی با قابلیت نفوذ به تأسیسات زیرزمینی ایران است و آن‌ها از انجام حمله نظامی منصرف شده‌اند.

وزیر دفاع سابق آمریکا در بخش دیگری از این مصاحبه که هنوز به صورت کامل منتشر نشده می‌گوید: «[اسرائیلی‌ها می‌گفتند]اگر نتوانیم به حرف آمریکا اعتماد کنیم ما گام‌هایی را برمی‌داریم که نقض مفاد آن توافق است؛ و فکر می‌کنم این کاری است که آن‌ها انجام داده‌اند و در نتیجه همه اینها، به تغییر رژیم در ایران نزدیک‌تر نشده‌ایم؛ بنابراین تقریباً در همه جبهه‌ها شکست خورده‌ایم.»

«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد.

دولت آمریکا از نخستین روز‌های اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بار‌ها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام ۸ می ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج و دستور احیای تحریم‌های متوقف‌شده علیه ایران را صادر کرد.

ترامپ وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.

در حالی که بیش از ۲ سال از این وعده می‌گذرد او در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل به خصوص در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است.

منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت‌ماه سال گذشته در سالگرد خروج آمریکا از برجام اعلام کرد قصد دارد طی گام‌هایی تعهداتش به این توافق را کاهش دهد. اقدام ایران ذیل مفاد مندرج در برجام اعلام شد.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار