کد خبر: 1011792
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۲
عباس حاجی نجاری
تلاش امریکایی‌ها و حکام مرتجع منطقه برای حفظ و تقویت گروهک‌های تروریستی تکفیری در منطقه و به‌ویژه حمایت‌های پیدا و پنهان آن‌ها از داعش، تحولات منطقه غرب آسیا را روزبه‌روز پیچیده‌تر کرده و این امر نشانگر بطلان ادعای آن‌ها در مقابله با این تروریست‌های آموزش‌یافته مدعیان لیبرال دموکراسی و وهابیان تکفیری است. تحرکات اخیر این گروهک‌ها به‌ویژه در عراق و سوریه نشانگر آماده شدن آن‌ها برای مرحله جدیدی از عملیات نظامی امنیتی است که طبعاً می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر تحولات این کشور‌ها و امنیت منطقه داشته باشد.

مقابله دوشنبه‌شب نیرو‌های حشدالشعبی عراق با حمله تروریست‌های داعش به جنوب سامرا و همچنین هجوم تروریست‌های داعش به حرمین عسکریین (ع) در ماه گذشته و دفع آن از سوی نیرو‌های امنیتی عراق و پس‌ازآن تحرکات گسترده و حملات مستمر هسته‌های خاموش گروهک تروریستی داعش در استان دیاله که نهایتاً نیرو‌های عراقی برای پاک‌سازی آن‌ها وارد عمل شدند نمونه‌ای از تحرکات این گروهک است.

برخلاف شایعه‌ای که در روز‌های ابتدایی شیوع کرونا در محافل و رسانه‌ها مطرح‌شده بود، داعش نه‌تن‌ها از فعالیت‌های خود در ایام شیوع کرونا دست برنداشته بلکه به گواه فرماندهان خطوط اول درگیری، با سلاح‌های مدرن و پیشرفته حملات اخیر را عمدتاً به مواضع الحشدالشعبی سازمان‌دهی کرده است. حملاتی که جبهه وسیعی را دربر گرفته و از زمان اعلام رسمی شکست داعش در دسامبر ۲۰۱۷ (آذرماه ۹۷) از سوی این گروه بی‌سابقه بوده است.
مجاهدت‌های نیرو‌های مقاومت در عراق و سوریه به فرماندهی سردار سلیمانی تنها شکست داعش و فروپاشی دولت خودخوانده به‌اصطلاح اسلامی را در برنداشت بلکه باعث برهم ریختن تمامی برنامه‌های کاخ سفید شد، که بنا داشت آینده منطقه را متکی براین گروهک تنظیم کند و شاید دلیل اصلی ترور سردار از سوی ترامپ نیز همین باشد.
بعد از شکست داعش در عراق در آذر ۹۷، آنچه عامل رشد تحرکات داعش در عراق در ماه‌های اخیر شده است، بی‌ثباتی در نظام اداری و ماه‌ها بلاتکلیفی و خلأ دولت در این کشور بود که آن‌هم محصول پروژه مشترک امریکایی‌ها و سعودی‌ها بود که با ایجاد آشوب‌ها و اعتراضات خیابانی در عین تضعیف دولت قانونی این کشور و هدف‌گیری نیرو‌های مقاومت و شکست حرمت مرجعیت، میدان اصلی را برای گروهک‌های تروریستی فراهم کردند و این گروهک‌ها نیز با استفاده از خلأ قدرت در عراق، خود را بازسازی کرده و اکنون تلاش می‌کنند روند تحولات را به نفع خود تغییر دهند. در این میان اگرچه ممکن است در جریان مقابله نیرو‌های دولتی و مقاومت مردمی عراق با گروه‌های تکفیری، نیرو‌های امریکایی نیز تحرکاتی داشته باشند، اما وجود مستنداتی در این زمینه نشانگر راهبرد امریکا در حفظ این تروریست‌ها برای مدیریت تحولات منطقه است. نجاح محمدعلی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر مشهور عراقی هفته گذشته با انتشار تصویری در فضای مجازی گوشه‌ای از همکاری و پیوند امریکایی‌ها را با تروریست‌های داعش به تصویر کشید. وی با انتشار ویدئویی در صفحه شخصی خود در توئیتر تأکید کرد: هواپیمای امریکایی تعداد زیادی از تروریست‌های داعش را از پایگاه‌های گروه تروریستی داعش در سوریه حمل و عملیات هلی برن را در مرز‌های سوریه انجام داد، به‌طوری‌که در تصویر مشاهده می‌شود تروریست‌های داعش با چتر در حال فرود آمدن در مناطقی پشت پایگاه‌های ارتش عراق و بسیج مردمی این کشور (الحشدالشعبی) هستند.

البته فهم چرایی اقدام امریکایی‌ها و حکام مرتجع منطقه و صهیونیست‌ها در حمایت از این گروهک‌ها چندان دشوار نیست، چراکه تداوم حضور امریکایی‌ها در منطقه وابسته به تحرکات و اقدامات ضد امنیتی این گروهک‌ها علیه مردم کشور‌های منطقه است و اگر روزی آن‌ها توسط نیرو‌های مقاومت در منطقه سرکوب و مهار شوند -نظیر آنچه در عراق و سوریه با اقدام تاریخی سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی اتفاق افتاد- امریکایی‌ها دیگر توجیهی برای ادامه حضور و جنایت علیه مردم منطقه و غارت سرمایه‌های ملی این کشور‌ها نداشته و ندارند.

براین اساس در مورد اهداف امریکایی‌ها و متحدانش در حمایت از گروهک‌های تروریستی تکفیری در این مرحله به چند نکته می‌توان اشاره کرد:

۱-مستندات زیادی وجود دارد که ثابت می‌کند گروهک‌های تروریستی تکفیری ازجمله داعش ساخته دست امریکایی‌ها و کشور‌های مرتجع منطقه هستند. هیلاری کلینتون، وزیر خارجه اسبق امریکا در کتاب «انتخاب‌های سخت» به‌صراحت اذعان می‌کند که «ما خودمان داعش را ساختیم». فلسفه تشکیل گروهک‌های تکفیری نظیر القاعده، طالبان، داعش و... با هدایت امریکایی‌ها و کمک‌های مالی سعودی‌ها و اماراتی‌ها و... و آموزه‌های وهابیون تکفیری چیزی نبود جز ایجاد یک جریان فعال مذهبی به‌موازات حرکت انقلاب اسلامی ایران برای جذب جوانان اهل سنت و جلوگیری از اقبال آن‌ها به سمت نظام اسلامی. در عرصه میدانی نیز از منظر امریکایی‌ها این وهابیون تکفیری و نسخه‌های محلی آن‌ها نظیر جیش الظلم و...، تنها جریانی هستند که از آن‌ها می‌توانند برای مقابله با کشور‌های حامی مقاومت استفاده نمایند.

۲-پس از به شهادت رسانیدن سردار سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و دیگر همراهان‌شان با دستور مستقیم رئیس‌جمهور امریکا، مصوبه مجلس عراق در زمینه اخراج امریکایی‌ها از این کشور، باعث نگرانی و نارضایتی واشنگتن شده است، چراکه آن‌ها تمایلی به خالی کردن میدان به سود جریان مقاومت و قدرت‌گیری بیشتر گروه‌های مقاومت در این کشور ندارند، تمرکز بر فعال‌سازی مجدد داعش در عراق و ایجاد ناامنی توسط این گروه محملی جدی برای پافشاری ایالات‌متحده در ادامه حضورش در عراق است. آن‌ها می‌خواهند به بهانه تداوم پاک‌سازی داعش، حضور نظامی خود را در کشور‌های عراق و سوریه حفظ کنند؛ حضوری غیرقانونی که در این‌یکی دو سال اخیر به میزان قابل‌توجهی افزایش‌یافته است.

۳- در شرایطی که نشست‌های موسوم به نشست استراتژیک امریکا و عراق در جریان است و مهم‌ترین مطالبه مردم عراق و نیرو‌های مقاومت از این نشست مسئله امنیت در عراق و اخراج امریکایی‌ها از این کشور است، دور جدید اقدامات داعش در عراق می‌تواند دولت این کشور را که اتکا و باور جدی به نیرو‌های مقاومت ندارد، به این جمع‌بندی برساند که بیش از واشنگتن نیازمند حضور جدی امریکا در کشورش است.

۴- امریکایی‌ها در شرایط جدید با بدیل‌سازی به‌جای داعش، نیرو‌های تازه‌نفس را به‌صورت وسیع سازمان‌دهی و آموزش می‌دهند و به تجهیزات نظامی مسلح می‌کنند تا به یک نیروی مسلح نظامی با گرایش‌های تروریستی در اختیار امریکا تبدیل شوند.

۵-وجود این گروهک‌ها که با حمایت مالی و فکری وهابیون تکفیری، جذب، آموزش و سازمان‌دهی می‌شوند، می‌توانند نقش اصلی را در برهم زدن روابط میان ملل مسلمان و جلوگیری از تقویت انسجام و همبستگی میان کشور‌های اسلامی ایفا کرده و امریکایی‌ها را به مهم‌ترین هدف خود یعنی تفرقه در جهان اسلام برسانند.

۶-گروهک‌های تکفیری با اقدامات غیرانسانی خود از همان آغاز نقش مهمی در ترسیم یک تصویر غیرانسانی از اسلام داشتند و امریکایی‌ها و دیگر کشور‌های غربی با استناد به اقدامات آن‌ها با ارائه یک چهره خشن و غیرقابل‌تحمل از اسلام به جهانیان، سبب جلوگیری از رشد تفکر اسلامی در میان کشور‌های مختلف جهان به‌ویژه کشور‌های اروپایی و غربی شده‌اند. این کارکرد باوجود تداوم این‌گونه اقدامات غیرانسانی از سوی این گروهک‌ها در کشور‌های مختلف کماکان بهترین آورده را برای امریکایی‌ها و کشور‌های غربی دارد

۷- گروهک‌های تکفیری دست‌ساخته امریکا و ارتجاع منطقه همچون ابزاری برای مقابله با کشور‌های رقیب امریکا نظیر؛ چین، روسیه و یا ایران و... برای تحریک اقوام و فرق مسلمان مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند. امریکایی‌ها با حمایت و تقویت گروه‌های افراطی در این کشور‌ها تلاش دارند ظرفیت مسلمانان را علیه دولت‌های مرکزی به‌کارگیرند
۸- جلوگیری از تثبیت موقعیت نظام جمهوری اسلامی به‌عنوان نماد واقعی اسلام در جهان از طریق تحریک گروهک‌های داخلی وابسته به این تفکر و دست زدن به اقدامات ضد امنیتی از دیگر کارکرد‌های این گروهک‌ها برای امریکا است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار